Gå till innehåll

Gymnasie


Quentrix

Recommended Posts

Ska ju tydligen finnas ett filmgymnasium på Gotland, men jag är tveksam till att det är så jävla bra.

 

Tror faktiskt det är skitsamma vart man går, så länge man utvecklar sig själv, det har jag gjort hittils och än så länge har jag inte stannat upp i min utveckling. Men visst det är ju bra med en start, men i slutändan är det ändå bara upp till dig vad du blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

När jag tittade på gymnasier för ett år sedan så var jag på bland annat Media Gymnasiet (i nacka) och tittade och jag måste säga att det verkade ju riktigt bra. De hade mycket bra grejor och allt sådant. Man fick praktisera mycket m.m

 

Men anledningen till att man nu istället går Naturprogrammet på en annan skola var att jag upptäckte hur himmla lite skola (och oseriöst) det var på mediaprogrammet. En 3:a sa att de hade haft 3 prov sedan han började där!

 

Det tåls ju att tänka på iaf ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Försök hålla er till ämnet :)

 

Jag tycker att du ska tänka efter själv lite. Titta runt på vilka som det finns (antar att du bor i stockholm) i stockholm och som verkar ha ett bra rykte. T.ex. Hörde jag att Kärrtorps medialinje var bra när jag letade gymnasier.

 

Gå på många öppna hus där du kan fråga eleverna om hur det verkligen är på den skolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Gymnasiet på Gotland heter Elfrida Andrée, jag sökte och kom in men jag ville inte flytta till gotland. Så istället går jag på täby enskilda utanför stockholm som ska ha en av landets bästa medialinjer. Jag trivs bra där i alla fall.[/citat]

 

Precis likadant för mig. Jag kom in men jag orkade inte flytta iväg till gotland.

 

Jag tror att de har något slags filmgymnasium i Umeå..

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv går jag på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg. Jag går en linje som heter Audio visuell It/Design, det är en linje som inriktar sig på efterproduktion av film digitalt. Mycket bra. Vi använder bl.a. Adobe premiere och Adobe After effects.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läser också AVIT på Munkebäcksgymnasiet. Måste säga att det är riktigt kul :)

Vi läser många filmrelaterade ämnen så som, Digital ljud och video redigering, Digitalt berättande A och B och Virituell Scenografi. Vi läser ochså 3d animering och lite webbdesign (Mest inriktad på Flash) och lär oss en del om streaming.

Praktik har vi en del också. I 2an hade vi praktik i 2 veckor om jag inte minns fel och nu skall vi ha ytterligare 4 veckors praktik i 3an. Om man inte lyckas hitta någon bra praktikplats själv finns det goda möjligheter via skolan. Det finns många projekt att vara med i. Musikvideor mm.

 

Förövrigt finns det en "vanlig" Media-linje på skolan och samhäll-media.

 

Har ingen aning om hur de andra gymnasierna är men jag trivs bra på munkebäck :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Quentrix]Tyvärr, jag bor i småland...[/citat]

 

Ok, jag trodde du sa såhär ;)

 

[citat=Quentrix]Jag blir förvirrad... Vad ska jag ta? Vilket är bäst? (Jag är redo att flytta varsom helst i vårt avlånga land!)[/citat]

 

Fast ta du någonting som ligger nära så slipeer du flytta. Gymnasiet är inte allt (det är iofs anledningen till att jag läser en filmutbildning och inte natur :P)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kan bara rekomendera det jag själv läst. alla andra vet jag inte mycket om... Men som någon tidigare sa, det är ofta vad du själv gör det till och hur pass seriös du är. problemet jag stött på och hört om är att många som tyvärr väljer linjen nu gör det för slappheten de får om de tar det oseriöst. hamnar man med dessa personer är det inte roligt!

 

hur som helst, så pluggade jag på Riddarfjärdens mediagymn. i sthlm. Inte så många som hört om det kanske.

 

Fördelar:

- orienteringskurs, A-B-C kurs i den valda inriktningen (Rörlig Bild för dig då kanske)

- Analog redigering (Låter kanske skumt men de är den kunskat jag värdesätter mest från gymnasiet. du lär dig verkligen TÄNKA "redigering", inte bara att flytta klipp på en tidslinje)

- BRA lärare.

- Härlig å mysig miljö

- TV studio

- Små klasser

och jag glömde det bästa. 15 veckors praktik samt gratis tillgång till Mediecentrum.

 

Du redigerar i Final Cut Pro, och jag hoppas och tror att eleverna nu slipper IMovie. Postredigering i adobe after effects. ev. redigering i Media100

 

Nackdelarna är att skolan blivit så mkt större. När jag gick var det tre klasser i de tre årskurserna. Nu har de utökat med sam-medialinje.

Jag skulle också vela testat fler redigeringsprogram...

 

Men jag talar gärna gott om Riddarfjärden. Jag trivdes jättebra hela tiden, och längtar stundtals tillbaka! Fråga gärna.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...