Luke Posted December 14, 2002 Posted December 14, 2002 Är det någon som har en enkel ide på hur man gör en Dolly??? Ev: med räls. //Luke 0 Quote
Opus Posted December 16, 2002 Posted December 16, 2002 Jag gjorde en dolly till min förra inspelning, det var inte så jätte svårt om man är händig som jag =D. Den funkade helt okay, men då använde inte vi räls som jag skulle tro är riktigt bra. Jag kan rita en liten ritning och lägga upp senare... tyvärr blev dollyn stulen under inspelningen som var värd cirka 300 kr... RIP =/ /A. 0 Quote
Luke Posted January 13, 2003 Author Posted January 13, 2003 Tråkigt att den blev stulen, skulle vara skoj om du la upp en ritning på den :) M.V.H. Lukas 0 Quote
ungfilm Posted January 20, 2003 Posted January 20, 2003 va bra jag är ochså lite intresserad inom det ämnet skall filma en lång tagning..på hjul 0 Quote
mcvedran Posted January 20, 2003 Posted January 20, 2003 Hej alla! Sitter också och väntar på att en ritning skall komma upp på sidan. *Hejar på!* :e Vedran Latific 0 Quote
zebran Posted February 1, 2003 Posted February 1, 2003 skulle också gärna se nån ritning. syn att den blev stulen. 0 Quote
Moiraine Posted February 3, 2003 Posted February 3, 2003 Hm...ja man börjar bli trött på skateboards och andra nödlösningar. :) 0 Quote
filmfreak Posted February 10, 2003 Posted February 10, 2003 jag har hittat en ritning på en enkel (och billig) dolly här: http://www.matthawkins.co.uk/special_fx/sfx_camera_dolly.htm 0 Quote
ungfilm Posted February 14, 2003 Posted February 14, 2003 Hittade det här... http://www.homebuiltstabilizers.com/dollies.html 0 Quote
nicke Posted April 17, 2003 Posted April 17, 2003 Här kommer en till: http://www.angelfire.com/movies/nobudgetsfx/dolly.html 0 Quote
nicke Posted April 17, 2003 Posted April 17, 2003 Typ samma princip... Lite små skillnader och man lär sig alltid nått! 0 Quote
Simon P Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Eftersom jag inte är något vidare inne i sprotbranchen eller skateboards så undrar jag vart man kan köpa skateboard hjul? /Simon 0 Quote
schönis Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Gå in tioll Stadium intersprot eller i princip vilken sportaffär som helst 0 Quote
schönis Posted September 21, 2003 Posted September 21, 2003 det breor helt och hållet på vilket kullager du vill ha... men det är ingen skateboard de ska användas till så det går bra med de billigaste... tror väl det ligger åp runt 200 kr... eller nåt sådant.... 0 Quote
Mickels Posted November 15, 2003 Posted November 15, 2003 Man kanske kan ta en gammal barnvagn att ställa ett stativ på. Eller en sån här kundvagn som finns i affärerna då har man fritt snurrande ljul. Men den måste va ganska ny om den ska gå jämt. Gärna så stora ljul som möjligt. 0 Quote
Ronnie Posted November 16, 2003 Posted November 16, 2003 Kundvagn tror jag har för små- och hårda hjul, men barnvagn kan vara en bra idé. Inte så svårt/dyrt att få tag på begagnade barnvagnar heller. 0 Quote
blixa Posted November 17, 2003 Posted November 17, 2003 Annars funkar säkert hjulen till nån gammal ölkärra eller liknande, även om dessa ofta är lite större. Jag har kört med den typen av hjul (helt fyllda med gummi för att slippa punkteringar - toppen). Funkade utmärkt. 0 Quote
Henrik.Andersson Posted November 17, 2003 Posted November 17, 2003 Måste bara berätta. JAg brukar inte fota men det var en skolövning. Så skulle det vara en gående dialog i snabbtakt. Så då fick jag stå på knä i bakovänd rullstol, medans förffataren drog mig i livremen. hhhaa. Har ni några roliga lösningar som gjort? henrik 0 Quote
ungfilm Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Jag har byggt en dolly för inomhusbruk men skall byta hjulen på den så den fungerar ute ochså. (Har hjul från en gammal arbetsstol) Jag ska lägga upp lite bilder och exempel på den. Det är ingen stor grej. I princip är det en platta där du fäster fast stativet och bara kör på. Det är lixom inget avancerat men det funkar hyggligt.Den tog 2 timmar att bygga till och med minddre tror jag. Jag använde: En skåpdörr Fäste för toalettrulle hehe Arbetshjul Skruvar&spik Bilder och videoexempel kommer... 0 Quote
Mickels Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 En ny sån vagn från tex konsum om man lyckas låna nån skulle kunna funka, då har man fri rörelse åt alla håll då hjulen svänger fritt. Men den bör vara ganska ny då de gamla brukar hoppa o vibrera. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Men en kundvagn fungerar väl ändå inte!? Det är ju det skakigaste som finns.. går ju knappt att köra dem rakt fram. Då är det väl bättre att hålla i kameran och gå själv.. det blir aldrig särskilt skakigt för mig. Om man bara håller den med båda händerna så fungerar det väl? ..om man inte ska göra snabba åkningar förstås. Man måste iofs ha lcd-skärm om man ska göra åkningar med händerna för annars om man ska hålla ögat vid sökaren blir det aldeles för ostadigt.. 0 Quote
Mickels Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Kundvagn kan fungera om underlaget är plant och att kundvagnen är ny. De vagnar som brukar skaka de är de gamla o slitna vagnarna som heller inte går att köra rakt fram. Kan oxå säga att riktiga dollys kan bli gamla o slitna, dom skakar även dom. 0 Quote
orange Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Haha, i min senaste inspelning kom vi på mitt i att vi skulle ha en åkning runt skådespelarna som stod i mitten av en stor sal. DÅ tog vi vad som fanns och det var två av skådespelarna som itne var med just då och ett pingisbord så fick de putta runt mig :D 0 Quote
Recommended Posts