Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag gjorde en dolly till min förra inspelning, det var inte så jätte svårt om man är händig som jag =D. Den funkade helt okay, men då använde inte vi räls som jag skulle tro är riktigt bra. Jag kan rita en liten ritning och lägga upp senare... tyvärr blev dollyn stulen under inspelningen som var värd cirka 300 kr... RIP =/

/A.

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

det breor helt och hållet på vilket kullager du vill ha... men det är ingen skateboard de ska användas till så det går bra med de billigaste... tror väl det ligger åp runt 200 kr... eller nåt sådant....

• 1 month later...
Posted

Man kanske kan ta en gammal barnvagn att ställa ett stativ på. Eller en sån här kundvagn som finns i affärerna då har man fritt snurrande ljul. Men den måste va ganska ny om den ska gå jämt. Gärna så stora ljul som möjligt.

Posted

Annars funkar säkert hjulen till nån gammal ölkärra eller liknande, även om dessa ofta är lite större. Jag har kört med den typen av hjul (helt fyllda med gummi för att slippa punkteringar - toppen). Funkade utmärkt.

Posted

Måste bara berätta. JAg brukar inte fota men det var en skolövning. Så skulle det vara en gående dialog i snabbtakt. Så då fick jag stå på knä i bakovänd rullstol, medans förffataren drog mig i livremen.

hhhaa. Har ni några roliga lösningar som gjort?

henrik

• 1 month later...
Posted

Jag har byggt en dolly för inomhusbruk men skall byta hjulen på den så den fungerar ute ochså. (Har hjul från en gammal arbetsstol)

Jag ska lägga upp lite bilder och exempel på den.

Det är ingen stor grej. I princip är det en platta där du fäster fast stativet och bara kör på. Det är lixom inget avancerat men det funkar hyggligt.Den tog 2 timmar att bygga till och med minddre tror jag.

Jag använde:

En skåpdörr

Fäste för toalettrulle hehe

Arbetshjul

Skruvar&spik

Bilder och videoexempel kommer...

• 1 month later...
Posted

En ny sån vagn från tex konsum om man lyckas låna nån skulle kunna funka, då har man fri rörelse åt alla håll då hjulen svänger fritt. Men den bör vara ganska ny då de gamla brukar hoppa o vibrera.

Posted

Men en kundvagn fungerar väl ändå inte!? Det är ju det skakigaste som finns.. går ju knappt att köra dem rakt fram.

Då är det väl bättre att hålla i kameran och gå själv.. det blir aldrig särskilt skakigt för mig. Om man bara håller den med båda händerna så fungerar det väl? ..om man inte ska göra snabba åkningar förstås.

Man måste iofs ha lcd-skärm om man ska göra åkningar med händerna för annars om man ska hålla ögat vid sökaren blir det aldeles för ostadigt..

Posted

Kundvagn kan fungera om underlaget är plant och att kundvagnen är ny. De vagnar som brukar skaka de är de gamla o slitna vagnarna som heller inte går att köra rakt fram.

Kan oxå säga att riktiga dollys kan bli gamla o slitna, dom skakar även dom.

• 3 weeks later...
Posted

Haha, i min senaste inspelning kom vi på mitt i att vi skulle ha en åkning runt skådespelarna som stod i mitten av en stor sal. DÅ tog vi vad som fanns och det var två av skådespelarna som itne var med just då och ett pingisbord så fick de putta runt mig :D