Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, är ny på forumet så hoppas inte detta ämne varit uppe innan. Har sökt runt lite men inte hittat i alla fall.

Det är så att jag är väldigt intresserad av dessa två skräckisar "Fredagen den 13:e" och "Terror på Elm Street". Låter lite skumt med deras svenska översättningar men iaf.

Jag söker efter DVD-boxar till de båda som har svensk text och alla filmer med. Har hittat på engelska eller amerikanska sidor boxar som bara har engelsk text. Finns dem på svenska? Och så undrar jag vad för mer boxar/dvd-er som finns som handlar om dessa filmer? Vet att det finns någon film som går bakom scenerna på Fredagen den 13:e. Och även en film som snurrar runt historien helt på Elm Street, att Freddy finns på riktigt osv. Ska även finnas specialutgåvor med extramaterial hit och dit. Skulle vilja införskaffa så mycket som det går i DVD-väg från dessa filmserier. Hjälp mig gärna leta!

Tack på förhand.

Postad

Det är region 1. Kan vara bra att veta. Jag tvivlar på att det finns svenska texter. En region 2 utan svenska texter finns på discshop för 349. Hm, googlar man verkar dessa filmer utgått ur sortimentet. Varför det?

Postad

bara dom 4 första friday är bra tycker jag, elm street suger.

tyvärr finns friday the 13th bara oklippta på holländsk gammal kassett och om jag inte har fel också på japansk laserdisc. den friday the 13th som släpptes för några år sen och den version jag tror man får då man köper nu är dock några sekunder längre då det gäller första mordet, ~2 sekunder längre då halsen blir avskuren.

det är paramount själva alltså som inte släpper dom helt oklippta. man kan tro det är oklippt för det är gott om våld men alla filmer har en hel del saker trimmade. ofast rör det sig om andra mer avslöjande vinklar än det man får se eller så har dom som i fallet med halsavskärningen klippt bort innan det blir för mycket. i klippta varianten får man se halsen bli avskuren, men den som är lite längre (dom missade tydligen det då dom släppte dvdn) glider offret ner och halsen börjar öppna sig lite.

Postad
bara dom 4 första friday är bra tycker jag, elm street suger.

tyvärr finns friday the 13th bara oklippta på holländsk gammal kassett och om jag inte har fel också på japansk laserdisc. den friday the 13th som släpptes för några år sen och den version jag tror man får då man köper nu är dock några sekunder längre då det gäller första mordet, ~2 sekunder längre då halsen blir avskuren.

det är paramount själva alltså som inte släpper dom helt oklippta. man kan tro det är oklippt för det är gott om våld men alla filmer har en hel del saker trimmade. ofast rör det sig om andra mer avslöjande vinklar än det man får se eller så har dom som i fallet med halsavskärningen klippt bort innan det blir för mycket. i klippta varianten får man se halsen bli avskuren, men den som är lite längre (dom missade tydligen det då dom släppte dvdn) glider offret ner och halsen börjar öppna sig lite.

Vill minnas att det första svenska VHS-släppet är den mest oklippta versionen?

Postad

nej det är (förmodligen) den "oklippta" version som finns att handla överallt.

försöker hitta ett ställe där dom listar vad som är borttaget. Det enda jag minns är i första då Kevin Bacon får en pil genom halsen att det är borttaget en vinkel uppifrån med pilen ut genom halsen och mer blodsprut. Varför dom tar bort en sån sak då man får se pilen kommer uppa genom halsen vet jag inte!

Postad

Det verkar dock bara gälla första filmen.

kolla resten av filmernas alternative versions, är väldigt mycket klippt. i vissa fall andra slutscener och så vidare. Om några sådana finns i nån version tror jag inte, men säkert är dock att överdrivet gore är klippt från varje film.

Postad

finns det någon där 3D slutet av freddy's död är med i filmen? (finns ju som extramaterial i dvd'n jag lånade, men det är ju lite jobbigt att se nästan hela filmen, sedan stoppa, gå in i menyn och ut på special features för att få fram 3dslutet...)

eller för den delen en ordentlig utgåva av Jasons 3D-film?

för övrigt tycker jag att freddy viiida överträffar jason alla gånger;)

Postad

Inte jag! Det är så oerhört skönt att Jason håller käft och far fram som en ångvält. Freddys eviga pladdrande och rökeffekter och tramsiga barnkammarvisa är tröttande. Oerhört skönt när Freddy fick smaka rostig machete i Freddy vs. Jason. Filmisk höjdpunkt. Det täppte till truten på honom.

Stryk ska han ha bara!

Postad

Vet inte vad den heter exakt, men skivhuggets begagnataffär i götet brukar ha en hel del titlar inne. Kanske har de freddyboxen på svenska inne?

Jag kan böka mig och ta reda på vad det heter exakt och ge nummret ifall ingen annan kan göra det på rak arm.

/j

Postad

De första jasonfilmer jag såg var bra, 2 till 6 eller 7 tror jag det var, Efter det blev det tjatigt... JASOON!!! ARGGHH!! UGHH!

p.s de sista orden skrivna med stora bokstäver är onödiga ting som jag satt dit för att det behövs (eller kanske inte, men jag tycker det) och ja, jag kallar filmerna jasonfilmer ist. för friday the 13:th eller fredag den trettonde.

Postad
Inte jag! Det är så oerhört skönt att Jason håller käft och far fram som en ångvält. Freddys eviga pladdrande och rökeffekter och tramsiga barnkammarvisa är tröttande. Oerhört skönt när Freddy fick smaka rostig machete i Freddy vs. Jason. Filmisk höjdpunkt. Det täppte till truten på honom.

Stryk ska han ha bara!

har bara sett fram till del fyra av Jasonfilmerna... men jag fann mig hela tiden sittandes tänkades på annat... Jason är bara för mig alldeles för vanlig bland filmmonstren. Det var mer spännande att se på Saw än Fredag den trettonde del 4...

Freddy däremot... inte bara han själv som person... utan hela hans sjuka fantasi... gå in i freddy's drömmar och du vet fan inte vad som ska komma härnäst... En tjej blir uppskuren av en osynlig kniv och bildar en blodfontän som täcker taket, i en annan film förvandlas en tonnåring till en aha-inspererad animerad superhjälte, en tredje film börjar med att en skolbuss helt plötsligt befinner sig på en stenpelare... Det är som om Salvador Dali fått barn med Hannibal Lector... fasst ska man se på hur Freddy kom till så är det ju inte så långt från sanningen (the bastard son of a hundred madmen)...

Men egentligen, Munthe... jag har insett att vi helt enkelt inte har samma preferens när det gäller filmer... det har jag förstått vid det här laget. ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...