Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena alla! Jag har länge velat köpa en Canon HV20 och har än så länge sparat ihop till ungefär 5000kr. En ny Canon HV20 kostar runt 8000kr men i USA är dem så himla mycket billigare! Då surfade jag lite på ebay och hittade denna HV20 med en massa tillbehör för 759 dollar!

Jag räknade ut att det skulle kosta 4993,50 kronor utan frakt. Och då undrar jag en massa frågor runt detta, hur säkert är det? Kan man få det fraktat till Sverige? Ska man använda paypal för mest säkerhet?

Aja, jag behöver massor av tips från er alla vad jag bör göra!

Länk ---> http://cgi.ebay.com/Canon-HV20-Camcorder-2-Lenses-Huge-Kit-HV-20-NEW-USA_W0QQitemZ220189355206QQihZ012QQcategoryZ122611QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

/Oscar

Postad
Du vill inte ha en amerikansk kamera, om inte annat så för att antalet bilder per sekund inte överensstämmer med europeisk standard.

/Jakob

Men det är exakt samma kamera som dem säljer i Sverige och är det inte så att HV20 som HV20?

Själv så har jag kollat på några filmer från USA som är filmad med HV20 och ser ingen skillnad alls från dem från Sverige.

Ända problemet om man beställer från USA är väl Batteri laddaren, att man antingen köper en adapter så man kan sätta den i väggen eller så köper man en batteri laddare i Sverige?

/Oscar

Postad

Ja, NTSC passar inte alls på våra PAL tv apparater här i Sverige. Hade du däremot tänkt dig att alla filmerna ska visas på datorn, te.x. youtube eller liknande så funkar det väl utmärkt. Sen går det ju att 'konvertera' filmen från NTSC till PAL.

Finns program som Movavi som kan fixa konvertering och NeroExpress fixar sånt också.

Värt det? Troligtvist.

• 2 veckor senare...
Postad

Hmm, jag är inte säker, men det finns en risk att du drabbas av moms + tulladministrationsavgift.

Med frakt, moms, annat så kan köpet bli nästan lika dyrt som det du kan hitta nytt i Sverige.

Någon som är mer insatt i detta än mig som kan rätta till eventuella felaktigheter?

Johan

Postad
Hmm, jag är inte säker, men det finns en risk att du drabbas av moms + tulladministrationsavgift.

Med frakt, moms, annat så kan köpet bli nästan lika dyrt som det du kan hitta nytt i Sverige.

Någon som är mer insatt i detta än mig som kan rätta till eventuella felaktigheter?

Johan

Japp jag. Jag har nu fått min Canon HV20 med tillbehör värde att 8000kr för 6800kr med frakt. Det var ingen tullavgift. Själv tycker jag det är ett bra pris, 6800kr för en kamera och tillbehör med värde runt 16.000kr .:)

Postad
Japp jag. Jag har nu fått min Canon HV20 med tillbehör värde att 8000kr för 6800kr med frakt. Det var ingen tullavgift. Själv tycker jag det är ett bra pris, 6800kr för en kamera och tillbehör med värde runt 16.000kr .:)

Jag kollade upp priserna genom Pricerunner och värdet för kamerapaketet här i Sverige är ca 13.000kr ;)

Postad
Jag kollade upp priserna genom Pricerunner och värdet för kamerapaketet här i Sverige är ca 13.000kr ;)

Ja, men det är om man ska gå efter dem billigaste vid vinekllinserna och telelinserna. Jag får Objektiv och väskor av ett bra och dyrt märke. Om man skulle köpa det på Scandiavian photo skulle det gå en bit över 16.000kr ;) Men vart man avis så :P

Postad

Kan komma tull-krav ändå, så säg inte hej än =)

Postad
Så dem ska skicka hem ett brev att man måste betala? lol

Inte speciellt ovanligt med att det kommer faktura senare, många fraktföretag och liknande gör så. Står där dessutom inget värde på lådan så har dem all rätt att ta reda på vad varje vara är värd =)

• 2 veckor senare...
Postad
Jag får svara då. Ingen garanti alls har han. Om han inte skickar till Canon i USA eller var den är köpt =)

Från vad jag kan läsa på Ebay så har kameran 'manufacturer warranty'.

Postad
Det betyder inte att du får support hos Canon i Sverige för det. Du får skicka den till staterna.

Eller så går det på A1 försäkring för dem som vet vad A1 försäkring är. Om man inte har råd med den sortens försäkring går det mesta på hemförsäkringen... Hmm, borde kanske starta en tråd om försäkringar :)?? Man anyway, om min HV20 skulle gå sönder kommer jag få full ersättning så jag har råd att köpa en i Sverige :)

Postad
Eller så går det på A1 försäkring för dem som vet vad A1 försäkring är. Om man inte har råd med den sortens försäkring går det mesta på hemförsäkringen... Hmm, borde kanske starta en tråd om försäkringar :)?? Man anyway, om min HV20 skulle gå sönder kommer jag få full ersättning så jag har råd att köpa en i Sverige :)

Du får maximalt den summan du betalade, tro inte att försäkringsbolaget ger dig pengar för något du inte skattat för.

Ang garanti, garantin gäller i landet den är köpt i. Canon-sverige tar inte emot grå-importerat.

Postad
Du får maximalt den summan du betalade, tro inte att försäkringsbolaget ger dig pengar för något du inte skattat för.

Ang garanti, garantin gäller i landet den är köpt i. Canon-sverige tar inte emot grå-importerat.

Någon tycks inte veta vad A1 försäkring är

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...