Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vilka skandaler eller konspirationer är värda en film?

Att statsministern, kungen eller Mona Sahlin har en älskarinna?

Att någon politiker är korrupt och förskingrat pengar (igen)? (Förlåt. Jag måste menar dubbla anställningar.)

Att rättsapparaten fungera som den ska (och att allt kan skyllas på den ryska maffian)?

SFI vill se nyskapande filmmakare. Så vilka ämnen är (skulle kunna vara) nya?

Vad skulle uppröra er därute i morgondagens rubriker? Vad skulle ni vilja se för ämnen i sämhällskritiska dokumentärer?

Postad

Det är inte så lätt att ta andras idéer (svar till Rabies). Eftersom vi människor är så olika har vi också olika tankesätt och berättarstil. En ev. film kommer alltid att få olika feedback. Det vore värt att föra en seriös diskussion kring ämnet. Jag tror att man aldrig kan göra en film helt ensam. Den måste accepteras (och tv kanalerna är den första frontlinjen att passera om du vill ha ut filmen). Sen kommer det alltid finnas olika grupperingar som håller till sina åsikter oavsett vilka bevis du presentera.

Ett exempel är förra veckans SVT dokumentär om vårdnadstvister. Svenska män diskrimineras. Kvinnor får nästan alltid ensam vårdnad. Att svenska män/pappor diskrimineras är bevisat. Men frågar olika grupperingar om det. Mammorna påstår att männen är våldsamma och juristerna påstår att allt sker till barnets bästa. Men att snälla pappor drabbas vill ingen uppmärksamma. En kvinna kan påstår vad som helst för att vinna en vårdnadstvist och den svenska rättsapparaten hjälper henne.

Här ser du ett rättsproblem som skulle kunna belysas från olika håll.

Postad

Det finns inte så många ideer. Det finns ingen idé som är så unik att det är värt att hållas hemlig. Det är utförandet som är det väsentliga.

Sen finns det förövrigt oändligt många dåliga idéer - så många att de bra idéerna kommer bort bland de dåliga. Det är inte att förväxla med att bra idéer borde hållas hemliga. Det finns alltid någon som har en likadan idé eller en bättre idé.

Postad
Hahahaha, jag skulle LÄTT se den. Shit, den människan är beyond galen.

Jag kollade igenom youtube igår kväll, hittade ungefär en miljon klipp på henne när hon helt okunnigt kommenterar vad fan som helst. Jag undrar om hon verkligen menar allt hon säger. Det känns lite som att hon bara är för absurd för att kunna vara på riktigt i allt hon säger. Jag menar, nä, jag vet faktiskt inte. Men liksom...nä.

Postad

finns nog ganska många svenska skandalr och händelser som kan vara värda att göra film av. problemet är ju bara att alla svenskar vet vad som hände i verkligheten så filmen skulle förmodligen inte bli så spännande, typ den ryska ubåten som gick på grund utan för Karlskrona 1981, bombningen och kidnappningsdramat på västtyska ambassaden av Baader-Meinhofligan på 70talet.

Om det hade funnits ekonomisk möjlighet att göra (vilket jag tvivlar på) en film om Estonia-katastrofen så kunde det nog bli spännande. men det finns många problem med en sån film. dels kan anhöriga uppleva det som jobbigt eller kränkande, dels är man väll inte helt överens om vad som faktiskt hände och om då en films säger det ena eller det andra kan det bli fel.

sen finns det ju ganska många tråkiga skandaler i sverige som förmodligen inte skulle göra sig på film. jag menar vem vill göra film om en avdankad sosse och hennes Tobleroneaffärer?

Postad
Jag kollade igenom youtube igår kväll, hittade ungefär en miljon klipp på henne när hon helt okunnigt kommenterar vad fan som helst. Jag undrar om hon verkligen menar allt hon säger. Det känns lite som att hon bara är för absurd för att kunna vara på riktigt i allt hon säger. Jag menar, nä, jag vet faktiskt inte. Men liksom...nä.

Jag tror hon är certifierat galen på riktigt. Hon och Sean Hannity är ett riktigt radarpar. Jag är rädd för Ann Coulter. Hennes site är riktigt skev, där är hon ju öppet rasistisk och allmänt störd i huvudet.

Postad

Jag misstänker big business & politik bakom fasaden hos en person som är utbildad jurist och som smutskastar trots risken av enorma skadeståndskrav och andra straff. Tjänar hon pengar på de uppdrag hon får efter uppmärksamheten att kalla en demokratisk expresident för latent homosexuell? Det är väl absurditeten i ryktesspridningen som förtjänar en analys. Vi är väl tillräckligt upplysta för att inte falla för skenet utan ser motiven bakom. USA har väl en annan syn på fri speach än Sverige. Egentligen vet jag inget om henne och har inte heller lust att kasta bort tid att läsa allt. Mitt första intryck räckte för mig: Big Business

Postad

Hm, vad sägs om utländka agenter som arresterar svenskar på svensk territorium med regeringens tillstånd? Sicentologi-kyrkans utländska påtryckningar om att hemligstämpla svensk offentlig handling. Och sveriges regering lät göra det. En del av dessa skandaler kan man säkert fantisera lite fritt kring utan att det är större skada skedd.

Postad

enda problemet med skandaler är ju att dom sällan har ett intressant slut och oftast blir mer moralkaka och debattinlägg än filmer man vill se om och om igen...

Ann Coulter är ju ett riktigt orginal men hur ska filmen leva på endast det? ska man följa hennes kamp för att sälja sina böcker? ska man följa en anti-ann som arbetar mot henne?

Och appropå Coulter... vad heter tanten som var runt och skällde så friskt på amerikanarnas ogudlighet och hur Irak-döda soldater fick vad dom förtjänade och skulle brinna i helvetet medan hon demonstrerade vid deras begravningar. Hon var medlem i en liten Baptist-utbrytar-sekt som mest bestod av henne, hennes far och hennes två döttrar... INGEN jag sett på teve har på så kort tid fått sina intervjuare att skrika och bli så elaka i direktsändning. Hon behöver knappt visa sig innan det blir skriktävling så svavlet fräser i båda parter... Detta lyckas inte ens Coulter göra... eller har hon lugnat sig så vi ändå tänker på samma kvinna?

Utländska agenter som arresterar svenskar på svenskt territorium kommer jag ihåg och det låter som ett jobb för vår egne Carl Hamilton... Var är Guillo när vi behöver honom... kan han inte bli klar med riddarfilmerna och göra en ny actionrulle igen... CH är mitt sista hopp för en svensk actionfranchise som det ser ut idag...

Postad

Har snackat om det här i en annan tråd, men ingen vågade svara.

"Något för en aktiv woodofilmare att rota i : Det avgick en ubåt från hamn i norra Tyskland strax före Hitlers s.k. självmord. Enligt svaga uppgifter skulle det vara höga nazister med familjer och barn. Vart gick den ubåten? Vilka var ombord?"

Ingår i prolog i välkänd bok. Författaren lät sedan ubåten gå till Brasilien, fiction. Författaren visste mer, helt klart. Sverige? Farliga grejer att rota i ??????

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...