Gå till innehåll

The King of Kong


_nemo_

Recommended Posts

  • 3 månader senare...

Igår kväll fick jag äntligen chansen att se denna film.

 

Den är underbar, riktigt jävla underhållande!

 

Den har allt, extremt sköna karaktärer, en antagonist och protagonist, vändningar, svek, konflikter, konspirationer, kärlek, härliga biroller och sidekicks.

 

Rekommenderas varmt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Jag såg den nyss, och nog för att den var underhållande, men jag anade ugglor i mossen. Protagonisten och antagonisten var alltför tydligt utmejslade. Filmen kändes lite väl tillrättalagd. Och det var för många antydningar som aldrig bekräftades i rena citat.

 

Så jag kikade lite på Twin Galaxies forum och fick en rätt annan bild av vad som hände än vad filmen förmedlade. Jag blev inte särskilt förvånad. Även om man begraver en hund djupt så sprider sig lukten.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker själv dokumentärer åtminstone ska försöka söka sanningen. Förstår inte poängen med dem annars.

 

OT varning:

 

Då är du lurad. Det finns ingen objektiv skildring av sanningen. Nämn gärna ett exempel på en (sevärd) dokumentärfilm som strävar efter en objektiv bild av verkligheten. (t.ex i den här tråden http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=8035&page=2&highlight=dokument%E4rfilm )

 

Det närmaste man kan komma är att titta på en film från en bevaknigskamera utan tidsavbrott eller klipp. Problemet är att någon har bestämt bevaknigskamerans plats och vinkel (man ahr valt vad den ska visa), därmed är den inte objektiv.

 

det är en dokumentärfilm (inte ett dokumnet). Det är filmarens egen bild av verkligheten. Det finns redan trådar om det. Dokumnetärfilmare är inte journalister.

 

saxat från wikipedia

"Dokumentärfilm saknar ett objektivt ställningstagande eller en objektiv skildring av verkligheten eftersom de flesta dokumentärfilmare menar att det är inte bara saklighet och fakta utan också åsikter, känslor och upplevelser som utgör själva dokumentären."

 

p.s nu har jag inte sett filmen i fråga så jag kan inte uttala mig om den specefikt, natuligtvis om det förekommer fabricerade fakta eller scener med förskrivet manus så är ju dessa scener att betrakta som fiktion eller Mokumnetär alt. drama dokumnetär. Vilket då bör framgå.

 

On topic:

 

Amerikanska dokumnetärer har ofta en berättarstil som gör dem platta. b.la stör jag mig på talking-head som dom envisas med. Men helt klart måste den här filmen ses. Man vill ofta skriva folk på näsas (utgår från att folk är idoter, precis som inom spelfilmen) som inte kan förstå vad som händer när kameran är med och bara betraktar ett förlopp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...