jbergman Postad 14 juni 2007 Postad 14 juni 2007 Tid som man lägger före produktion är upphöjt med pi i efterarbete. En timme planering är 3,14 timmar som man slipper lägga på kompleterings fota och fixa å trixa i redigerings program Fast 1 upphöjt med pi är fortfarande 1. ;) I övrigt håller jag med dig. /Jakob - matematiker 0 Citera
video_sync Postad 14 juni 2007 Postad 14 juni 2007 Ot: Rederiet spelades in på 35mm Det verkar vara "inne" i dagens läge att påstå saker som man tror sig veta men som dock är inkorrekta. 0 Citera
Team_fagott Postad 15 juni 2007 Postad 15 juni 2007 Det verkar vara "inne" i dagens läge att påstå saker som man tror sig veta men som dock är inkorrekta. Problemet med internetgenerationen är att man numera måste skriva ut 728 olika smileyset ett "...not" *obs ironi*, *ler* *skämtar* hellst också länka till "irony is the shit" för att vagnen ska rulla in i förådet. Det kommer sluta med att vi måste börja bära omkring på skyltar med olika tecken för att kuna komunicera i verkligheten. Tips:kolla länken jag postade. 0 Citera
Munthe Postad 15 juni 2007 Postad 15 juni 2007 Gorse tips var jättebra. Sätt dig också och analysera det du fotograferar. VAD är det som ser fult ut och försök ta reda på VARFÖR. Experimentera, felsök och var inte slarvig. Rätt vad det är så sitter det rätta tänket i ryggraden och man fattar hur saker fungerar och vad det är som gör att det inte ser bra ut. Videokameror är överlägsna på det sättet att man direkt ser vad man får. Men lita inte på sökaren eller den lilla flip outen. Kolla på saker på en så stor och bra TV som möjligt. Min första videokamera hade jag med mig överallt. Testade saker och lärde känna den (det var en VHS kompakt i slutet av 80-talet...shit I'm old...). När man lär känna videotekniken kan man också börja använda "fel" till sin fördel. Det finns en drömsekvens i slutet av Camp Slaughter som jag är rätt nöjd med. Det är Sony PD150 med bilden totalt överfrätt. Det funkade bra med den kameran (i kombination med Magic Bullet i After effects). Med andra kameror ser det enbart fult ut. 0 Citera
Vandraren Postad 16 juni 2007 Postad 16 juni 2007 Problemet med internetgenerationen är att man numera måste skriva ut 728 olika smileyset ett "...not" *obs ironi*, *ler* *skämtar* hellst också länka till "irony is the shit" för att vagnen ska rulla in i förådet. Det kommer sluta med att vi måste börja bära omkring på skyltar med olika tecken för att kuna komunicera i verkligheten. Tips:kolla länken jag postade. Dessvärre så är det dagens sanning. 0 Citera
Biljetten Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 LJUD! Det som skiljer en studentfilm från en proffs är ljud! bra ljud, lägg in foley och redigera in musik efter, jag skulle vilja säga ett det är 60 till 70% av hela alltet... 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Precis som Biljetten säger. Dålig ljud försämrar allt, det går inte att komma ifrån. En film är väldigt tyst annars så arbeta med att bara ha ljud som gör bilden övertygande. Musik att förhöja stämningen. När du filmar, se till att det du vill att åskådaren ska se i scenen är det du vill visa. Var noga med att bara ta med information som är vesäntligt som så många tidigare sagt. Men i princip. För att få bort amatörstämpeln krävs att alla insatser är bra. Skådespel, Ljud, ljussättning, story, klippning, musik, platser etc etc. 0 Citera
elinice Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Jag är den sista att ge goda råd, då jag har minst erfarenhet i detta forum men jag är rädd att jag tycker de flera råden har en smula skitsnack. Men inte så dumma på sitt sätt. Mitt goda råd är, på gott och ont: Filmar man mycket, får man för många alternativ att välja mellan och man blir virrig i huvudet. Jag har ett bättre förslag. TÄNK efter före. Planera, rita och tänk. Ha i huvudet helt klart hur du vill ha det. Det är inte fel att kopiera det som ser bra ut. Stirra inte sig blind på filmlook, utan försök att BERÄTTA nått. Teveserien "Rederiet" har inte filmlook men är spännande att titta på. Haha! Är den? 0 Citera
megawatti Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Haha! Är den? Var rättare sagt, den var väl en utan sveriges "högsta tittarsifra"-serie också? (var inte så gammal när den visadest men jag kollade endå) 0 Citera
elinice Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Jo det har du så rätt i. Den var ganska spännande ett tag, tills allt spårade ur. Var rättare sagt, den var väl en utan sveriges "högsta tittarsifra"-serie också? (var inte så gammal när den visadest men jag kollade endå) 0 Citera
ag_the_king Postad 28 juni 2007 Postad 28 juni 2007 Nu är jag inte rätt person kanske att ge tips då jag inte har så mycket praktiskt erfarenhet men de skillnader jag märker som gör att det skriker amatör är ljud, ljus och "semesterkamera" skak. Fast att bara ha statiska bilder altså använda stativ och inte någon rörelse tycker jag kan vara minst lika förödande då det ofta blir för dött och tråkigt. Speciellt om man har dåliga skådespelare. Så om man har möjlighet använd någon form av stabilisator så att man får känslan att det är en större och stabilare kamera. Sedan att det glöms bort att etablera vars en scen utspelar sig och det börjas med halvbilder på direkten. Blev ganska mycket haha :D 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 29 juni 2007 Postad 29 juni 2007 Statiska bilder är enligt mig fy skam. I hollywoodprodukter så är aldrig kameran riktigt statisk. Den rör sig, om än väldigt lite och omärkbart för den dödlige åskådaren. Sen är det väldigt mycket efterarbete som gör hur mycket filmen känns amatörmässig eller inte. 0 Citera
neolit Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Det har säkert sagts allt som går att säga, men jag tänkte ändå lägga till något. Jag sjlälv har inte mycket erfarenhet av filmning, däremot har jag relativt stor erfarenhet av fotografering. Min erfarenhet av foto är den att för att lyckas bli bra fotograf (eller filmare för den delen) så krävs det att man trännar. Jag själv har läst mycket, men först efter att jag gjort massa misstag som jag har lärt mig. Göra misstag betyder att man samtidigt lär sig att undvika dem. Det finns inga genvägar. Mycket goda råd har givits av medlemarna som jag kan läsa det. Men du kommer (tyvärr) inte att bli så mycket bättre för det. Det är ändå bra att ha det i åtanke när du filmar. För just dessa råd hjälper dig att få se efteråt vad man egentligen har menat med dessa. Filma lite i taget och se hur det har blivit. Lär dig kamerans funktioner väl. LÄS MANUALEN. Slarva aldrig genom att filma och hoppas på att det blir bra, för det gör inte det. Varje sekvens du tar, ta god (eller snarare MYCKET god tid) på dig och försök göra ditt bästa. Läs böcker och glöm inte att komma tillbaka till forumet för här lärde jag mig en massa. Du har "filmskola" (ovan) som du MÅSTE läsa igenom. Den är guldvärd. Och ja, lycka till! :) 0 Citera
Johankan Postad 19 juli 2007 Postad 19 juli 2007 Skjut massor! Ta dina tagningar från flera bildvinklar och bildutsnitt. När du tycker att du är nöjd. Skjut allting igen från andra vinklar. När du är nöjd. Skjut allting igen i närbild. När du är nöjd. Skjut allting igen i vidbild. När du är nöjd, skjut allting igen i extrem närbild. Låt alla klipp ta tid. När du tänker trycka på stäng av kameran, häng kvar 10 sekunder till. Finns inget som går upp mot en extra terabyte bildmaterial när man sitter efteråt och undrar hur fan den bild man planerat blev så platt. Johan 0 Citera
jernby film Postad 20 juli 2007 Postad 20 juli 2007 finns väl ingenting som någon skulle tycka vara "amatörigt" Det enda som jag kan kan säga är personer här som avänder ordet "skjut" i stället för att filma. De är amatörer. /nils 1 Citera
gorse Postad 20 juli 2007 Postad 20 juli 2007 Det är lite lustigt. Jag såg nyss lars von triers "Festen". Filmat med semesterkamera och mycket handhållet. Men, jag får nog lov att säga att den mannnen har mycket fantasi när det gäller val av kameravinklar. Amatörfilm tycker jag inte det är. Men annolunda och väldigt nägånget skildrat. Jag tycker Dogmafilmerna är värda att titta på, och ta till sig de bitar som man tycker passar. 0 Citera
Team_fagott Postad 20 juli 2007 Postad 20 juli 2007 finns väl ingenting som någon skulle tycka vara "amatörigt" Det enda som jag kan kan säga är personer här som avänder ordet "skjut" i stället för att filma. De är amatörer. /nils .. :l 0 Citera
Johankan Postad 20 juli 2007 Postad 20 juli 2007 Jag lovar att inte använda ordet skjut mer. Förlåt, och ja, jag är amatör. Jag tjänar inte mina pengar på den här verksamheten. Johan 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 20 juli 2007 Postad 20 juli 2007 Så om man byter ut skjut mot filma så blir man per automatik proffs :) 0 Citera
Johankan Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Garv! Ja, och en kul och positiv tråd dog plötsligt pang bom. Men den började bra med massor med tips för en nybörjare som mig själv så det vore kul om den kunde komma igång igen. Man ska inte låta sig hindras. Johan 0 Citera
erikl Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 ville bara följa på o säga ska en bild av hur du vill att varje sen ska se ut rita streckgubbar eller bättre om du kan förståss, begränsa vinklar till ett fåtal bra annars kommer redigeringen bli ack så jobbig ,,,redigerar o har jobbigt när fotograferna har kopojkefilmat 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 3 augusti 2007 Postad 3 augusti 2007 Ska man redigera materialet anser jag det vara bäst att man själv filmar hela alltet också. Man vet ju bäst själv hur man vill ha filmen. Man vet aldrig vad man får för något "skit", kan ju även vara bra, men det är ofta något man stör sig på om någon annan filmar. 0 Citera
Nossloh Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Ett bra tips! Avbryt inte filmning mitt i en dialog om det inte är nödvändigt och filma inte förlänge. Det finns inget som är så irriterande som när man kollar på en film och dialogen är sönderklippt, eller när man måste snabbspola för att hinna orka kolla igenom filmen. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Bästa tidpunkterna att filma utomhus är gryning och skymning. Att filma i direkt solljus ger väldigt hårda skuggor. 0 Citera
vesslan Postad 2 november 2007 Författare Postad 2 november 2007 Nu tar jag upp det här gamla ämnet igen. Nu är det så att jag filmade scenerna till vår nya film och använde alla tips jag fått här. Filmade på morgonen, ställde in så jag fick bar skärpedjup, bra ljus och ljud. KAn det vara så att det känns som om det blir amatöraktigt på grund av skådisarna. Kändes lite så :p KAn det också vara så att jag filmade för kort för när jag redigerade blev det väldigt hoppigt och det blev jobbigt att se. JAg tänkte dom som kanske själv stött på problemet kanske känner till vad det är som hänt. Om ni vill kan jag lägga upp en film så får ni kommentera vad jag gjorde fel:D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.