Jump to content

elinice

Members
  • Content Count

    61
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    Örebro
  • Name
    Elin

Filmskapande

  • Interests
    Film, musik och sånt stuff
  1. Ja precis såna streck. Men jag har spolat en hel del, men det vill inte försvinna. Stoppa in film i datorn med och strecken hänger kvar även då. När den först började krångla idag så spelade jag upp ett band, och bilden stannade, men ljudet fortsatte. Då spolade jag lite och ett annat klipp spelades upp, men bilden som fastnat var kvar i linjerna. Jätteskumt. Sen blev det bara svarta linjer.
  2. Kameran är gammal, så jag tror inte det är värt att lämna in den, men jag överlever det. Är mest orolig över banden om den andra kameran. Den kameran är inte bara min, utan den delas av en förening jag är med i. Vet inte om jag vågar chansa. Men beror felet i kameran på att bandet var trasigt, så måste väl bandet lika väl kunna förstöra den andra kameran med?
  3. Nu är det så att jag skulle kolla genom mina gamla dv-band på min kamera. Helt plötsligt får jag svarta streck över bilden, så jag antar att det var fel på nåt band, och att jag nu måste köpa ett rengöringsband. Men efter jag sett på det trasiga bandet, så stoppade jag i ett annat, och då var det streck på det med. Om det nu är så att det var ett trasigt band som gjorde nåt med kameran så det blir streck på bilden, har det då förstört det andra bandet jag såg på efter? Eller är det bara kameran det är fel på? Jag vågar inte prova banden i min andra kamera ifall de då förstör den med.
  4. Jag ska filma en reklamfilm åt ett fotbollslag. Det ska bland annat vara halvbilder/närbilder på personer ur klacken när de står och hejjar på arenan. Problemet är nu att jag måste göra detta inomhus i en studio pga av det osäkra vädret. Har aldrig förut filmat något som ska se ut som utomhus i en studio förut. Så jag undrar egentligen två saker: 1. Hur ser ljuset ut på ståplatsläktaren i verkligheten? Tanken är att det ska föreställa kväll. Jag är inget fotbollsfan direkt så jag vet inte hur ljuset brukar vara. Nån som har konkreta placeringstips? Det ska i slutändan se ganska dramatisk
  5. Jag skulle nog skrivit nåt liknande: "Simon tar på sig ett par hörlurar och trycker på en knapp på Ipoden. EN LÅT SPELAS från ipoden. Vi hör låten medan Simon går nerför trappen och ut genom porten." Sen vet man ju aldrig vad en regissör gör med det, men hade jag läst så i ett manus, hade jag nog antagit att ljudet skulle gå från diegetiskt till icke diegetiskt i alla fall. Jag tycker inte de ska kramas. Kanske att de kan skaka hand, och hålla kvar varandras händer länge.
  6. Oj det tar sig! Jag tycker verkligen om det här. En egentligen enkel kärlekshistoria som är inlindad i detta mystiska. Jag vill se den här filmen! Jag inte om jag håller med med föregående talare om scen 10. Det är ju fortfarande gubben som pratar, han är ju karaktären med repliken, trots att han fått en ny röst. Jag föreslår dock att du inte skriver i händesetexten att hans röst förändras, utan skriver det i dialogen: "GUBBEN (med kvinnoröst) Vakna nu Simon! Hallå! Stäng av klockan, du måste skynda dig nu." Har inte så mycket nytt att kritisera på direkt. Du behöver fortfarande tä
  7. Jag förstår hur du menar nu och du har rätt! Näsblodet var en kul idé. Ska se om/hur jag kan jobba in det. Ska tänka på vad ni har sagt och jobba vidare. Så laddar jag upp nästa utkast och hoppas ni vill läsa det då:)
  8. Tack för den bra kritiken förresten! Jag tycker dialog är roligt, men samtidigt har jag ingen aning om hur kidsen pratar idag. Jag kanske är helt ute och snurrar egentligen:)
  9. Jag förstår precis hur du menar. Det är inte en film som följer klassiska berättarstrukturer, det är inget problem som ska lösas, ingen genomgår någon förändring. Det är så jag vill ha det. Jag kanske borde skrivit det i första inlägget egentligen. Tanken är just att det ska kännas som vardag. Det är en jävligt jobbig kväll för Sandra, men inte fan har hon lärt sig nåt. Men å andra sidan vill jag ju inte att filmen ska va tråkig. Jag tycker om slice-of-life-filmer som jbergman kallade dem här ovan. Man får en känsla av dom, istället för en berättelse. Jag har försökt att förmedla känslan
  10. Ja, jag är nyfiken på grejen men kan inte öppna .docx.
  11. Bra, för det ska inte kännas som anti-drog kampanj. Vill egentligen inte ha nån moral-kaka alls. Okej, men tjejerna får nog nåt mer karaktärsdrag var då. Sen är det väl såklart lättare att hålla isär om de sen ser olika ut med:)
  12. Nä smaken är ju som baken:) Säga och säga... det är väl det jag inte vill kanske. Man kanske har sett det förr, men mer dramatiskt. Jag vill få det att kännas som en dag ur vardagen bara.
  13. ÄNDRAT LITE! Bytt plats på 2 scener i mitten på "festen" så det blir mer logiskt. Ingen går säker inatt, baby.pdf
  14. Jag skriver en hel del manus, både lång och kortfilm och har gått några utbildningar i ämnet. Därför tänkte jag dela med mig av mina åsikter och även kritisera utifrån vad jag kan. Jag tycker det är en jättemysig historia, med skön narration! Att man hoppar i tiden, gör att man blir förvirrad på ett bra sätt, för man vill veta mer. Gubben är en jättebra karaktär! Jätte bra jobbat! Nu till lite mer kritik och sånt trist. Men tänk på att det jag kritiserar är mycket pill och dill. Sånt som alla gör fel på i början, och även senare när man skrivit jättemånga manus. Det viktigaste är histo
×
×
  • Create New...