Gå till innehåll

Ingen går säker inatt, baby


elinice

Recommended Posts

Vore kul med kommentarer på detta. Det hanslar om en kväll i några unga tjejers liv. Det är ett första utkast nu, så stavningen är säkert åt helskotta och sånt.

 

Alla kommentarer välkomnas, men lite jag undrar speciellt över är;

Känns det som en anti-drog kampanj?

Kan man hålla isär tjejerna? Ska deras olikheter bli tydligare?

Tips på att få klimaxet mer som ett klimax utan att ändra storyn för mycket, eller göra det längre. Manuset får vara max 15 min(15 sidor).

 

ENJOY!

Ingen går säker inatt, baby.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore kul med kommentarer på detta. Det hanslar om en kväll i några unga tjejers liv. Det är ett första utkast nu, så stavningen är säkert åt helskotta och sånt.

 

Alla kommentarer välkomnas, men lite jag undrar speciellt över är;

Känns det som en anti-drog kampanj?

Kan man hålla isär tjejerna? Ska deras olikheter bli tydligare?

Tips på att få klimaxet mer som ett klimax utan att ändra storyn för mycket, eller göra det längre. Manuset får vara max 15 min(15 sidor).

 

ENJOY!

 

 

ÄNDRAT LITE!

 

Bytt plats på 2 scener i mitten på "festen" så det blir mer logiskt.

Ingen går säker inatt, baby.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

En del kul repliker, men jag är personligen inte mycket för slice-of-life-filmer. Det händer ju liksom ingenting. Dessutom regnar klyschorna lite väl tätt. Jag menar, finns det någonting i manuset som man inte har sett tusen gånger förr?

 

Vad vill du säga med filmen?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns det som en anti-drog kampanj?

Kan man hålla isär tjejerna? Ska deras olikheter bli tydligare?

 

Hallå.

 

Antidrogkampanj. Nä, inte som jag läste det.

 

Budskapet jag fick var att ska man dricka hemkört, måste man ha groggvirke och att man aldrig ska blanda olika droger.

 

Tjejerna var svårt att hålla isär, men de umgås ju så de vore konstigt om de inte lät och betedde sig ganska lika.

 

Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

En del kul repliker, men jag är personligen inte mycket för slice-of-life-filmer. Det händer ju liksom ingenting. Dessutom regnar klyschorna lite väl tätt. Jag menar, finns det någonting i manuset som man inte har sett tusen gånger förr?

 

Vad vill du säga med filmen?

 

/Jakob

 

 

Nä smaken är ju som baken:)

 

Säga och säga... det är väl det jag inte vill kanske. Man kanske har sett det förr, men mer dramatiskt. Jag vill få det att kännas som en dag ur vardagen bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå.

 

Antidrogkampanj. Nä, inte som jag läste det.

 

Budskapet jag fick var att ska man dricka hemkört, måste man ha groggvirke och att man aldrig ska blanda olika droger.

 

Tjejerna var svårt att hålla isär, men de umgås ju så de vore konstigt om de inte lät och betedde sig ganska lika.

 

Onlyme

 

Bra, för det ska inte kännas som anti-drog kampanj. Vill egentligen inte ha nån moral-kaka alls.

 

Okej, men tjejerna får nog nåt mer karaktärsdrag var då. Sen är det väl såklart lättare att hålla isär om de sen ser olika ut med:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var väldigt naturliga dialoger men jag har svårt att hitta historien i allt detta. Det är lite grann som du beskriver det som att det är taget ur vardagen. Just vardagen har vi alla i våra liv men att göra en historia av det är just det svåra.

 

Men för att ge lite bra kritik så målar du upp interaktionen mellan karaktärerna väldigt bra. Man köper det och det är väldigt fjortis. Faktum är att det är bättre än många svenska manusförfattare som inte alls har koll på tonårslivet när dem skriver om unga människor. Så där har du en begåvning och absolut en bra början. Nästa steg är kanske att kolla upp hur en historia byggs upp. Vilka är karaktärerna? Vad vill dem? Vad är deras önskan, deras problem. osv. Försöka hitta en struktur där historien har en linje så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var väldigt naturliga dialoger men jag har svårt att hitta historien i allt detta. Det är lite grann som du beskriver det som att det är taget ur vardagen. Just vardagen har vi alla i våra liv men att göra en historia av det är just det svåra.

 

Men för att ge lite bra kritik så målar du upp interaktionen mellan karaktärerna väldigt bra. Man köper det och det är väldigt fjortis. Faktum är att det är bättre än många svenska manusförfattare som inte alls har koll på tonårslivet när dem skriver om unga människor. Så där har du en begåvning och absolut en bra början. Nästa steg är kanske att kolla upp hur en historia byggs upp. Vilka är karaktärerna? Vad vill dem? Vad är deras önskan, deras problem. osv. Försöka hitta en struktur där historien har en linje så att säga.

 

 

Jag förstår precis hur du menar. Det är inte en film som följer klassiska berättarstrukturer, det är inget problem som ska lösas, ingen genomgår någon förändring. Det är så jag vill ha det. Jag kanske borde skrivit det i första inlägget egentligen. Tanken är just att det ska kännas som vardag. Det är en jävligt jobbig kväll för Sandra, men inte fan har hon lärt sig nåt.

 

 

Men å andra sidan vill jag ju inte att filmen ska va tråkig. Jag tycker om slice-of-life-filmer som jbergman kallade dem här ovan. Man får en känsla av dom, istället för en berättelse. Jag har försökt att förmedla känslan men jag kanske har misslyckas. Om så är fallet hoppas jag på tips om hur jag ska få fram den.

 

Annars önskar tips på HUR jag kan få det mer som en historia utan att ändra så mycket. haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var väldigt naturliga dialoger men jag har svårt att hitta historien i allt detta. Det är lite grann som du beskriver det som att det är taget ur vardagen. Just vardagen har vi alla i våra liv men att göra en historia av det är just det svåra.

 

Men för att ge lite bra kritik så målar du upp interaktionen mellan karaktärerna väldigt bra. Man köper det och det är väldigt fjortis. Faktum är att det är bättre än många svenska manusförfattare som inte alls har koll på tonårslivet när dem skriver om unga människor. Så där har du en begåvning och absolut en bra början. Nästa steg är kanske att kolla upp hur en historia byggs upp. Vilka är karaktärerna? Vad vill dem? Vad är deras önskan, deras problem. osv. Försöka hitta en struktur där historien har en linje så att säga.

 

Tack för den bra kritiken förresten! Jag tycker dialog är roligt, men samtidigt har jag ingen aning om hur kidsen pratar idag. Jag kanske är helt ute och snurrar egentligen:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men å andra sidan vill jag ju inte att filmen ska va tråkig. Jag tycker om slice-of-life-filmer som jbergman kallade dem här ovan.

Som sagt, det är ju inte riktigt min kopp te, men även om du inte vill följa en klassisk berättarstruktur så skulle filmen vinna på att inte vara så förutsägbar. Vi är redan matade med filmer om fjortisar som super ned sig och hamnar i trubbel (De ofrivilliga, Fjorton suger och Hip hip hora, är några svenska exempel från de senaste åren, och det var inte som om jag behövde tänka efter).

 

Även om det är en vardagsskildring du vill göra behöver det inte vara en sådan vardag som alla förväntar sig att se. Om du har koll på serieskapare som Mats Jonsson, Daniel Ahlgren och Simon Gärdenfors vet du att det går utmärkt att skildra vardagen på ett intressant sätt.

 

Det första steget är att undvika stereotyper och klyschor. Den slemmige langaren är en typisk stereotyp, och att Sandra spyr just som hon ska ha sex med Henrik är en typisk klyscha. Det är exakt vad man väntar sig att få se. Om hon istället fick forsande näsblod skulle man bli tagen på sängen.

 

Det jag tyckte var absolut roligast i filmen var scenen när Sandra försöker hångla upp Henrik i köket, och han avböjer med motiveringen att han inte är tillräckligt full än. Det var oväntat och kul.

 

Fundera på vad publiken förväntar sig och gör tvärt om. Låt den som dricker minst vara den som hamnar i trubbel etc.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår precis hur du menar. Det är inte en film som följer klassiska berättarstrukturer, det är inget problem som ska lösas, ingen genomgår någon förändring. Det är så jag vill ha det. Jag kanske borde skrivit det i första inlägget egentligen. Tanken är just att det ska kännas som vardag. Det är en jävligt jobbig kväll för Sandra, men inte fan har hon lärt sig nåt.

 

 

Men å andra sidan vill jag ju inte att filmen ska va tråkig. Jag tycker om slice-of-life-filmer som jbergman kallade dem här ovan. Man får en känsla av dom, istället för en berättelse. Jag har försökt att förmedla känslan men jag kanske har misslyckas. Om så är fallet hoppas jag på tips om hur jag ska få fram den.

 

Annars önskar tips på HUR jag kan få det mer som en historia utan att ändra så mycket. haha.

 

Du menar att vi skall skriva historien åt dig? haha

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, det är ju inte riktigt min kopp te, men även om du inte vill följa en klassisk berättarstruktur så skulle filmen vinna på att inte vara så förutsägbar. Vi är redan matade med filmer om fjortisar som super ned sig och hamnar i trubbel (De ofrivilliga, Fjorton suger och Hip hip hora, är några svenska exempel från de senaste åren, och det var inte som om jag behövde tänka efter).

 

Även om det är en vardagsskildring du vill göra behöver det inte vara en sådan vardag som alla förväntar sig att se. Om du har koll på serieskapare som Mats Jonsson, Daniel Ahlgren och Simon Gärdenfors vet du att det går utmärkt att skildra vardagen på ett intressant sätt.

 

Det första steget är att undvika stereotyper och klyschor. Den slemmige langaren är en typisk stereotyp, och att Sandra spyr just som hon ska ha sex med Henrik är en typisk klyscha. Det är exakt vad man väntar sig att få se. Om hon istället fick forsande näsblod skulle man bli tagen på sängen.

 

Det jag tyckte var absolut roligast i filmen var scenen när Sandra försöker hångla upp Henrik i köket, och han avböjer med motiveringen att han inte är tillräckligt full än. Det var oväntat och kul.

 

Fundera på vad publiken förväntar sig och gör tvärt om. Låt den som dricker minst vara den som hamnar i trubbel etc.

 

Lycka till!

/Jakob

 

 

 

Jag förstår hur du menar nu och du har rätt! Näsblodet var en kul idé. Ska se om/hur jag kan jobba in det.

 

Ska tänka på vad ni har sagt och jobba vidare. Så laddar jag upp nästa utkast och hoppas ni vill läsa det då:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...