Gå till innehåll

Filma mindre amatöraktigt


vesslan

Recommended Posts

zooma kan vara snyggt om kameran är riggad, då kan zoomning ge ungefär samma effekt som kameraåkning, så där håller iallafall jag inte med riktigt.

 

Håller med, inzoomning kan vara snyggt rätt utfört. Bara det inte blir som semesterfilmer med planlös in/utzoomning i tid och otid.

Länk till kommentar
Share on other sites

ha ha, inte riktigt. Jag bara hänvisar till folk här som använder ordet "skjuta" ungefär som om det skulle vara långfilm nr. 35. Lite tragiskt

/nils

tja, det tragiska är väll att man anmärker på det? Tycker persnoligen att det är ett bra ord, det får fram "kännslan" av vad man menar. Dock brukar jag undvika att använda det på detta forum, då vissa som tror att dom är ngn scorsese eller dylik, börjar gnälla om att man inte får säga så, bara för att dom tror dom blir bättre filmskapare för att dom inte säger så.

Nä, från och med nu, tykcar jag personligen att det är fritt fram att säga skjut. Ska nog börja göra det, om jag inte är för kuvad redan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns många bra förslag här i tråden. Men inte så mycket praktiskt. Att använda ljussättning så blir det bättre? vadå för ljussättning? Finns otroligt många sätt att göra det på och alla kanske inte passar historien.

 

 

LJUSSÄTTNING

 

Jag brukar att föredra softat ljus i de flesta situationer, men inte alltid. dvs. mjuka skuggor. isf skicka ljuset rakt på en skådis så kan man rikta ljuset mot en frigolitskiva och ljussätta med den istället. Det som spelar störst roll om man vill ha mjukt ljus är: större ljuskällan är desto mjukare ljus. Ju mindre desto skarpare skuggor "hårdare ljus". Tänk på ljuset.

Vad för stämming vill du ha? Romantisk? Dramatisk? Ja då kan mjukt respektive hårt ljus passa olika bra. Vilka färger ska ljuset ha? varmt, kallt eller vitt?

 

Skuggor definerar former och eftersom film är ett tvådimentionellt medium så brukar många vilja framhöve en illustion av ljup i bilden (skillnad mellan amatör och proffs.)

Ljussättning kan hjälpa till om det används på rätt sätt. Ljus från sidan ger mer djup än ljus rakt framifrån (ger inga skuggor.) Läs en bok om teckning och skuggning så får man många tips om man inte har någon ljussättningsbok eller liknande.

 

Ljusa upp de delar som är för mörka (lampa eller reflektorskärm) och skärma av ljus där det blir för ljust, är grundläggande.

 

 

VINKLAR

 

Att tänka på när man filmar många vinklar är ganska bra för en amatör då man inte har riktig koll på hur man filmar för att kunna klippa ihop materialet så bra som möjligt.

Men jag brukar endast byta en vinkel då jag måste ha den för att visa något nytt eller

för att förtydliga något som inte funkar lika effektivt som en tidigare vinkel. T.ex. Gå in på en närbild för att relatera till karaktären på ett mer känslomässigt sätt som inte syntes i vidbilden. Vidbilder berättar något annat än en närbild.

 

 

KAMERARÖRELSER

 

Kameraåkningar är också ett sätt att förhöja dramatiken. Men kan lika gärna dra ner en film då man skjutsar kameran lite hipp som happ. Rör kameran när du har något speciellt att visa eller lägga mer tyngd på t.ex. en del av en replik.

 

 

BILDKOMPOSITION

 

Att tänka på vad som ska vara i bakgrunden (t.ex. en bokhylla) är ofta lika viktigt som vad som händer i förgrunden (skådisen.) Stör bakgrunden eller hjälper den till? är den intressant och tillför en extra dimension till karaktären? eller har du bara inte tänkt på det?

 

Vilken höjd ska kameran vara på? över, under eller i ögonhöjd? hur ska kameran relatera sig till karaktärerna?

 

Tredjedelsregeln är en bra grej för att orientera tittarna i t.ex. i dialogscener och samt skapa lite dynamik/kontrast i bilden. Läs en god eller flera böcker om foto och ta en massa bilder så börjar allt bli enklare för var dag.

 

Det finns så himla mycket man kan säga om komposition men...

 

Tänk på bilddjup om du vill ha lite dynamik i bilden (intressantare att titta på) utöver att använda sig av ljuset så finns det några knep till.

 

1. Låt saker överlappa så skapar det illusionen av att dom måste ligga bakom varandra.

 

2. Se saker från sidan istället för framifrån (en byggnad från sidan ger mer djup än rakt framifrån, eller en vägg t.ex.) Läs på om "vanishing points" eller perspektiv.

 

3. Bygg så bilden går som en diagonal in i bilden (stolar som går som en diagonal i bilden, eller vägar)

 

4. Dis eller dimma eller rökmaskin i backgrunden ger ofta ett större djup i vissa fall (och mystik) kolla på landskapsbilder hur backgrunden blir mer och mer disigt samt att kontrasten avtar.

 

5. använd färger. T.ex. Blått i bakgrunden och rött i förgrunden ger större djup.

Läs på om färgpsykologi.

 

 

LJUD

 

Dåligt ljud på en film brukar dra ner kvalitén mer än en dålig bild oftast.

Bra mick och hålla kolla på ljudnivåerna är viktigt när man spelar in.

Men komihåg att t.ex. ta bort brus i redigeringen och mixa in lite atmosfärsljud (kan verkligen förhöja illusionen av vart filmen utspelar sig) ljudlägg de delar där det bör finnas ljud, men inte hörs när ni spelar in (hur en dörr öppnas eller lampknappar som slås av eller på.) Men framför allt tänk på vilken stämmning som passar just den där scenen?

 

 

MANUELLA INSTÄLLNINGAR

 

Sen så skadar det inte att köra manuellt på kameran om du kan. Jag kör alltid manuell bländare, slutare, fokus, ljudnivåer, vitbalans osv. Så läs på om dom sakerna och manualen till din kamera om du har möjlighet till det. Det kanske tar lite längre tid att ställa in men du besparar dig en massa tid och oftast i kvalité senare. (om du vet vad du håller på med de vill säga.)

 

Det märks väldigt tydligt när man låter autofokusen bara hoppa mellan förgrund och bakgrund och det är väldigt störande. precis som autoexponering, då man filmar en karaktär mot ett ljust fönster och sen panorerar kameran till en mörk vägg.

 

I det första fallet så ser man knappt ansiktet och i det andra så gör man det. Manuella inställningar och med eventuell ljussättning för att jämna ut ljuset så kan man få det se bra ut i båda fallen.

 

 

KLIPPNING

 

Dom flesta amatörfilmer håller kvar scener för länge. Klipp när scenen har gjort sitt. Levererat sitt budskap. (behöver man verkligen en tre sekunder tom bild efter det en person har gått utanför bilden innan man klipper, eller skulle man kunna klippa innan dess?)

 

Om en scen verkar tråkig eller långsam så kanske det inte beror på att du har för lite vinklar som du kan klippa frenetiskt emellan. Utan det kan lika gärna vara så att scenen inte har någon konflikt eller dramatik, kan vara så att scenen bara behövs berättas med en vidbild på 30 sekunder iställer för man ska få se en massa oviktigt i tre minuter. Kan behövas lite ljud eller musik för att lyfta scenen.

 

Det är inte alltid snabb klippning mellan massa olika vinklar gör per automatik en mer spännande scen eller sekvens.

 

Sen en sak som många verkar missa. Tänk på hur övergångarna ska gå till från scen till scen. Vissa är duktiga att göra spännande scener men verkar inte ha en aning hur man ska kunna fåp ihop dom. Man märker problemet först när man ska klippa filmen.

Man slänger på en uttoning mot svart för att lösa allt, men knappast idealiskt.

 

Dåligt genomtänkta övergångar stör ofta flytet i filmer, man tappar fokusen på vad som händer. Men bra övergångar verkar bland det mest naturliga även om det är t.ex. ett tidshopp på 10 år på ett par sekunder.

 

 

 

 

Bara några saker att tänka på. hoppas det är till någon använding för någon. Orkar inte skriva mer nu. Är hungrig. Hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang vinklar.

 

Ett bra sätt är att dela upp sin film i scener (doouh).

I varje scen ritar man sen filmrutor som en serietidning. Tex 4 olika vinklar. Sen filmar man hela scenen ur varje vinkel. Kan vara enklare om man har flera kameror. Kryssa av på en lista så man har allt innan man går vidare till nästa scen. Med på listan är det bra att ha ett gäng klippbilder. Sånt som visar detaljer, miljö osv. Allt sånt är det bra om man funderar ut innan filmingen och skriver ner. På plats så är det lätt att man glömmer något i all stress.

 

Till exempel kan man ta en dialog vid ett matbord i en restaurang.

Spela in hela dialogen i när bild på varje skådis för sig.

Hela scenen där man ser hela bordet ur ett par vinklar.

 

Sen kan man ta det bästa ur varje vinkel och klippa hur man vill. Få rytmik i klippen.

 

Kilppbilder på:

Bestick.

Tallrikar med mat.

Kyparen.

Fötter som rör sig under bordet.

Händer som gestikulerar.

Stoppar in mat i munnen.

Rör om i kaffet

osv.

 

Hoppas ni förstår hur jag menar. Det är alltid bättre att ha för mycket material än för lite.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

toppenbra, gör mycket film, den riktiga göra ni sen i klippet. Min första dokumentär var i 8 timmar dv-avi. Nedlippt till 15 minuter. Ordet "skjuta" veta ja ingen vettig filmare som använder, bara amatörer som har önsketänkankande, enligt min erfarenhet. Tror sej vara redan berömd, sov gott, dröm vidare.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...