Jump to content

Riktigt sjukt ljud

Fisheye

Recommended Posts

hmm.. får ta å lyssna på den med lurar... bortsett från plastpåsen så var inte mycket särskilt spännande när jag lyssnade med mitt lilla 7.1 ljudsystem;)

Blir mycket coolare med hörlurar, med högtalare tyckte jag ljuden flöt in i varandra eller vad man ska säga... Fast jag har inte direkt några dunderhögtalare.

Fy fan va coolt! Någon som vet om det är gjort med något speciellt eller bara duktigt uppmickat?

Om ni blundat och lyssnat på ljud i verkligheten så vet ni att man kan höra om ljud kommer, inte bara från vänster o höger, utan även bakifrån, framifrån och till och med uppifrån fast man bara har två "mikrofoner" (öron). Eller hur?

Eftersom ljuden på inspelningen även tycks komma bakifrån så kan man gissa att dom använt s k konsthuvudstereo. Det är ett frigolithuvud med öron där man sätter in mikar i hörselgångarna på plasthuvudet. Då får man med reflexer och fasskillnader på inspelningen som sedan återges i lurarna på samma sätt som om man själv suttit där. Tyvärr numera lite bortglömd teknik.

Funkar som sagt bäst som det är tänkt med lur-lyssning.

Nu har även jag lyssnat. Jag är inte lika imponerad. Jag tycker det låter exakt som experimentinspelningarna som var poppis på 70-talet. Jag tycker det var dålig skärpa, ingen definition och kanske inbillade jag mig men visst klippte ljudet? Kul ide med att cirkla runt huvut med saxen, men de analoga rörinspelningar man gjorde när jag var grabb var minst lika bra. Nån mer som minns "Min röst kommer från höger sida"?

Luzer är de en sådan han använt till att spela in ljudet?

Vet inte om det är exakt den, men dom säger ju i ljudklippet att de använt ett sådant här huvud med mikar i "öronen". Så det är den tekniken de använt i allafall.

Vet inte om det är exakt den, men dom säger ju i ljudklippet att de använt ett sådant här huvud med mikar i "öronen". Så det är den tekniken de använt i allafall.

Okey. Så grymt ut ijfall skulle vilja testa.

Det låter ju ascoolt. Men det vore ju båda kul o klumpigt att gå omkring på inspelningen av en filme med ett sådant huvud på en pinne och rikta mot skådespelarna. Snacka om att psyka dem med ett jävla platshuvud upp i nyllet! Hahaha!