jmalmsten Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Vet inte varför... men det känns dumt att hålla filmen hämlig på Red-One tråden... Det är alldeles för lite hype runt den (filmen alltså, kameran har nog tillräckligt med PR;)) tycker lilla jag:D För att summera: Oakley är strax färdiga med sin nya kamera... en videokamera för 4K upplösning och 35mm optik (mer diskussioner om kameran finns i videokamera-forumet och på http://www.reduser.net) Och på ett eller annat sätt kom dom i kontakt med den skäggige Kiwin som ville göra några tester. "Finfint" tänkte Jannard och hela teamet "PJ kan ju duga som PR-material", som understatement, och tog med sig ett par test-riggar kallad Borris och Natasha. Väl där möttes dom till sin överraskning av ett helt filmteam som tydligen fått för sig att filma en kortfilm. 2 dagar senare och 500 gb Redcode RAW, var det inspelat och ett par veckor efter det hade dom en fullfjädrad Peter Jacksson produktion att visa upp på NAB i full 4K. Filmen är tydligen 12 minuter lång. klipp i "1K" finns här på servrar som går varma av folk som är ivriga att se dom få sekunderna som erbjuds: http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=1883 stillbilder finns på http://www.red.com under gallery>stills Ville bara lyfta ur den ur PR-jippo-träsket och fram till alla er som inte bryr er om kameror mer än vilka filmer som kommer ur dom. (är det inte dags förresten att hitta på ett nytt ord? det var ju ingen film inblandad i denna kortfilm... och fler och fler filmer skjuts på video i övrigt samtidigt som de digitala biograferna är på frammarsch... känns ju samtidigt fel att säga att jag ska se en "långvideo" ;)) 1 Quote
Norbert Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Såg klippet igår och det ser ut som en väldigt välgjord liten videofilm (?). :) Det måste ha varit spektakulärt att se den i 4k. 0 Quote
louis cyphre Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Helt rätt jmalmsten. Själv är jag mer intresserad av att se Peter Jacksons kortfilm än att se hur själva kameran klarar sig(väldigt bra tydligen). Angående vad det ska kallas... Hm, film är väl iofs ganska etablerat nu... Amerikanarna har ju movie. Röro kanske?! 0 Quote
Jawo Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Jag skiter rätt hårt i kameran, vill bara se kortfilmen. Någon som vet när den släpps? 0 Quote
Sommarkatze Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Vill också gärna se kortfilmen :P Samt så vart bilden hemskt snygg också. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Diskuterade kameran med min far idag (som inte heller har någon koll :p) som frågade vad 4K innebar.. Ja, stort som fan tänkte jag, men jag hade inget vettigt svar. Blir 4K fyra gånger upplösningen 1080p? Som då är vad standard-HD-teveapparaterna klarar av idag? Vad behöver man för teveapparat för att visa 4K? Snyggt litet klipp btw. 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Vad behöver man för teveapparat för att visa 4K? det finns ingen tv som klarar av 4k. 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 till lilla farbrorn: http://www.red.com/technology.shtml 0 Quote
lilla_farbrorn Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 det finns ingen tv som klarar av 4k. Nej jag anade det. Men var ser man en 4k-film då? Det känns lite som att vi lika gärna kan hoppa över HD och gå direkt till 4K. Skippa en generation. Jag har inte ens skaffat HD-tv än och så kommer väl 4K och knackar på dörren snart. Ny teve igen då om 1 år. (är det inte dags förresten att hitta på ett nytt ord? det var ju ingen film inblandad i denna kortfilm... och fler och fler filmer skjuts på video i övrigt samtidigt som de digitala biograferna är på frammarsch... känns ju samtidigt fel att säga att jag ska se en "långvideo" ;)) [citat=Nationalencyklopedin]film (eng., eg.: 'hinna', 'tunt skikt'), sammanhängande skildring eller berättelse inspelad med kino- eller videoteknik. Olika typer av film definieras med hänsyn till längd (kortfilm, långfilm), karaktär eller innehåll (spelfilm, dokumentärfilm) eller teknik (videofilm, dockfilm).[/citat] Ordet film är ju inte längre enbart en benämning på formatet så nåt nytt ord behövs inte. 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 ''Men var ser man en 4k-film då? '' På bio så klart. Digital projektorer kommer ta över om några år. Den som väntar få se nåt gott :-) Just nu ligger upplösningen på filmprints på ungefär 1.5k-2k 0 Quote
Rabies Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 lilla_farbrorn de e en riktigt smart försäljningsteknik det där att först göra tv-apparater som är hd-ready, sälja dom i några år för att sedan övergå till full-hd så alla måste köpa nya till den dagen det kommer 4k apparater. mycket cash inblandat. själv väntar jag med hd-tv tills full-hd är nere i bra pris. 0 Quote
Simon W Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Kan det mänskliga ögat ens uppfatta kvalitetsskillnaden mellan hd-tv och full-hd? Självklart kommer alla säljare säga det, men jag är tveksam. 0 Quote
Jawo Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Kan det mänskliga ögat ens uppfatta kvalitetsskillnaden mellan hd-tv och full-hd? Självklart kommer alla säljare säga det, men jag är tveksam. Beror på hur stor tvn är, på spel kan man definitivt se skillnad. edit: Jag tvekar förövrigt på att upplösningen kommer höjas inom en rimlig framtid efter 1080p. Tror knappast att det kommer gå att se någon skillnad på tv-er som inte är enorma. Däremot så kommer ju själva tvna att förbättras i sig, andra skärmtekniker och kanske till och med HDRI. 0 Quote
Rabies Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 grejen är väl den att om man har 720x576 och ska ha en 50" tv så är det ju fortfarande 720x576 pixlar. pixlarna blir ju bara större. men om man har 1920x1080 på en 50" så får det ju plats fler pixlar och bilden blir därför skarpare eller "bättre". så om man ska ha stora grejer så tror jag att det gör lite skillnad även om man kan va nöjd med 1440x720 med 0 Quote
Simon W Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Det känns som att tekniken ger oss prestanda vi snart inte kan tillgodogöra oss. Men "den senaste tekniken" går ju alltid att sälja - nya prylar kommer alltid vara status, oavsett om de behövs. Men visst, har man en 100-tummare är det ju synd och skam om man kan se pixlar när man sitter två meter från skärmen. 0 Quote
Norbert Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Det känns som att tekniken ger oss prestanda vi snart inte kan tillgodogöra oss.Så sant. Man kan ju filma jäkligt högupplöst och okomprimerad video om man vill men det praktiska problemet ligger i lagringsutrymmet och dataöverföringen. Vi får på något vis alltid mer än vad vi kan hantera när inte alla tekniker utvecklas i samma takt. 0 Quote
Simon W Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Precis. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. ... och våra ögon och öron är också en länk i denna kedja. 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 men på andra sidan att filma på högre upplösning än man visar på, ser alltid bättre ut än tvärt om. 0 Quote
louis cyphre Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Nu är det väl tänkt att man ska kunna printa upp det på 35mm och visas i bio. Och senare även på 4Kprojektorer när de blir standard Hemma projektorer med fullHD (1080p?) är ju också en marknad. Där ser man skillnad mot 720p antar jag. Men RED är mer riktad mot de som gör film än tvproducenter. Så vad det finns för tvapparater är rätt ointressant. Men allt det här hör mer hemma i REDtråden. Det här är en tråd om Crossing the line som film. Inte tekniken bakom. 0 Quote
02simond Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 skulle vi kunna komma tillbaks till Crossing the Line diskussion, tack :P Jag tycker den verkar mycket bra gjord och skulle vara skoj att se hela. Är det nån som vet var man kan hitta hela filmen? 0 Quote
tomgrejs Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 mja. skulle vara intressant att få se den filmen. fanns en trialer på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ngywd4x1LTU 0 Quote
Java ex Machina Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 mja. skulle vara intressant att få se den filmen. fanns en trialer på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ngywd4x1LTU hehe schysst att filma en kortfilm med Red och lägga upp den på youtube. 0 Quote
Munthe Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Varför inte? Bör man bara posta YouTube-klipp som är tagna med sunkiga kameror? Flera av mina 35-grejer finns på YouTube. 0 Quote
Java ex Machina Posted August 5, 2007 Posted August 5, 2007 Varför inte? Bör man bara posta YouTube-klipp som är tagna med sunkiga kameror? Flera av mina 35-grejer finns på YouTube. visst, men gjordes inte den här kortfilmen delvis för att visa upp vad kameran går för? glöm det, det var menat som ett halvskämt. 0 Quote
Recommended Posts