Jump to content

Peter Jackssons kortfilm Crossing the Line

jmalmsten

Recommended Posts

Säg till när red har riktat in sig på en presentation i Sverige, då visar de säkert filmen i sin helhet så som den ser som bäst ut.

Ah, ljuva minnen. Minns fortfarande sonys 24p presentation.

En tant-posse utbrister -"sänk det är för högt" vårpå teknikern svarar

-"Nej jag får inte för sony"

Då gick tanterna och visst såg det bättre ut när man slapp lyssna på kommentarer från folk, för det hördes inte ;)

• 2 weeks later...

Blir nog riktigt snygg film det där. Gillade inte alvsång-stuket på soundtracket i början, kan han inte släppa det snart? Jag känner igen biten som är från 01:00 och framåt, är det inte samma som King Kong? :o

btw, för er som generellt kollar i VLC - ljudet fungerar inte där, prova Quick Time istället.

host host... angående musiken... Hela problemet med internet-/dvd-/HD-släppet av kortfilmen grundar sig till viss del att han precis som vi alla andra använder befintlig musik när man gör snabba filmer... PJ tog helt enkelt musik från King Kong till hela rubbet... Och Universal har ju rättigheterna till den musiken. Var dock ett tag sedan jag hörde nå nytt om turerna kring detta men det verkar ju ha löst sig om ni sett längre klipp än 1 minut...

Vill se nya klippet dock... Jävla jämtkraft vad seg ni är med fiberblåsningen!:(

"Bandwidth Limit Exceeded"

(och jag har hsb's 100mbit/s...)

Damn!

Det har nog inget med din uppkoppling att göra, utan att webhotellet som sajten ligger på inte tillåter att mer än ett visst antal gig laddas ner från den per månad/vecka/dag etc. Irriterande. Jag blir nyfiken!

Det är otroligt märkligt med den här trailern tycker jag. En kompis var nere på kontoret igår och vi kollade på trailern på stor bild. Han var helt lyrisk och är typen som lusläser Red-forumet varje dag.

Själv förstår jag ingenting. Det ser ut som en lite tekniskt vassare version av någon National Geographic-dokumentär inspelad på IMX eller liknande. Jag ser inget "filmiskt" släktskap och jag tycker att trailern dessutom är enormt illa skjuten ur ett konsthantverksmässigt perspektiv. Det är verkligen ingen Conrad Hall eller Vittorio Storaro bakom spakarna... Det är till och med långt under "average" i mina ögon. Vissa bilder är fruktansvärt fula kompositionsmässigt.

Det var länge sedan jag såg exempel på en teknisk innovation som jag fått så mycket "Kjejsarens nya kläder"-vibbar av. Red visar egentligen mest praktiskt för mig hur otroligt lite "upplösning" betyder i sammanhanget.

Det är otroligt märkligt med den här trailern tycker jag. En kompis var nere på kontoret igår och vi kollade på trailern på stor bild. Han var helt lyrisk och är typen som lusläser Red-forumet varje dag.

Själv förstår jag ingenting. Det ser ut som en lite tekniskt vassare version av någon National Geographic-dokumentär inspelad på IMX eller liknande. Jag ser inget "filmiskt" släktskap och jag tycker att trailern dessutom är enormt illa skjuten ur ett konsthantverksmässigt perspektiv. Det är verkligen ingen Conrad Hall eller Vittorio Storaro bakom spakarna... Det är till och med långt under "average" i mina ögon. Vissa bilder är fruktansvärt fula kompositionsmässigt.

Det var länge sedan jag såg exempel på en teknisk innovation som jag fått så mycket "Kjejsarens nya kläder"-vibbar av. Red visar egentligen mest praktiskt för mig hur otroligt lite "upplösning" betyder i sammanhanget.

Nu vet jag inte vad du vill kritisera. Kameran eller kortfilmen. Båda? Själva kameran finns det ju en egen tråd för och hur kompositionen är torde vara rätt ointressant för den diskussionen.

Men om vi lägger kameran åt sidan och pratar om själva filmen så är den faktiskt inspelad på två dagar. En episk första världskrigsfilm inspelad på två dagar med nästan inget förarbete. Jag skulle vara förvånad om varje klipp vore fulländat. Men det är fan grymt om man tänker på vad det egentligen är. Du vet ju själv hur det är att filma snabbt. Det är ju inte så att Stinger är fulländat skjuten ur ett konsthantverksmässigt perspektiv.