Gå till innehåll

Hjälp min dators prestanda


janneck

Recommended Posts

Jag har köpt en DVX100BE

Men min dator är lite seg. Tror jag.. Det hackar i Premier Pro 1.5

när jag spelar upp klipp i programet.

 

Vad behöver jag ändra på i datorns prestanda för bästa resultat?

 

AMD Athlon 3000+

2.15Ghz

512mb ram (numera 1.5g)

Radeon 9600 256mb

 

Detta känns inte som toppklass, men räcker det med mer minne?

Eller finns det andra saker att tänka på? Utan att köpa nytt?

 

TUSEN TACK FÖR ALL HJÄLP!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja... det borde inte hacka bara du spelar upp ett klipp. Men bara 512 i ram är väl inte så upphetsande och 1 Gb till skulle inte skada.

 

Kör du med kameran ansluten eller inte? Vilken overlayinställning har i playback settings? Inga rapporter om "Dropped frames" under capture?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Brukar inte starta om sig om man satt i rätt typ av minne. Då brukar den snarare "pipa" vilt under uppstart eller så syns inte minnet alls eller så startar den inte helt enkelt...

 

Och du har kollat så du har rätt projektinställningar? (Exempelvis DV PAL 4:3 om det är det du kör)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktiskt provat alla typer,

har möblerat om minnena i kortplatserna och nu verkar det fungera.

M.A.O. Nu har jag 1.5 gig RAM och ändå hackar klippena i "preview" fönstret i premiere. När jag exporterar filmen så flyter den fint utan problem.

 

Men som sagt.. det är i premiere som det inte flyter klockrent. Och det är lite störande då jag skall göra musikvideos och är beroende av tiptop flyt.

 

=) ..

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för klipp du spelar upp, alltså filformat? Är det en DV-AVI så ska det inte hacka, förutsatt att du inte slängt på några effekter på klippet. Börjar man använda effekter eller ändra storlek på klippet eller modifierar det på något sätt så börjar det lätt hacka om man inte renderar en preview innan man spelar upp det. Är det något annat format, som exempelvis okomprimerad video eller liknande så gäller samma sak.

 

Hackar det även om du genererar en preview (trycker på enter) innan du spelar upp det?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja jag säger samma sak, har klippt i Premiere i härrans massa år innan jag gick över till mac och FCP men jag satt på under 1ghz och 512ram och det funkade fint för mig (typ 6 år sedan minst men ändå ;)

 

Kolla upp hur Premiere ställer sig mot AMD processorn, det är mitt tips samt kolla dina inställningar, annars ring Adobe så får de supporta dig, de har hyffsat support på premiere.

 

Filmar du med Cinemaläget på DVX:en? kolla isåfall så verkligen Premier har stöd för detta osv.. vettefasen annars vad det är. Kolla så du INTE kör något codec vid inhämtningen av klippen för din dator kommer INTE klara visa filklipp i redigeringen som är kodade med något codec, ex en filmsnutt i mpeg på timelinen kommer lagga ner ditt projekt

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att vara petig, någon codec kör man ju alltid ;) (DV-codec för DV material vanligtvis)

 

Har själv kört Premiere både 1.5 och numer 2.0 på olika AMD-processorer utan problem. (utan SÅDANA problem i alla fall ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör DV format direkt import från kameran utan komprimering.

SOm sagt, exporterar jag en fil så går det kanon.

 

Om jag lägger på en effekt så gör det allt MYCKET värre! Så min gissning är ju att CPU inte orkar med.

Hårddisken jag använder är en 7200rpm så det skall inte vara problemet heller. Ska kolla så att det inte är USB-hastighetsproblem.

 

Men min känsla i nuläget är CPU-kraft.

Har jobbat en del med musik, och där är CPU a och o

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du fortfarande har problem så börja med att defragmentera hårddiskarna. Sen hoppas jag att du inte har Norton Antivirus så det kan sänka en dators prestanda en del. Själv använder jag Nod32 Antivirus och det fungerar fint utan att sänka prestandan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör du USB-diskar så kan det givetvis vara det. Och det är ingen röd linje ovanför vanliga klipp som indikerar att formatet inte matchar projektet alt har en effekt? Att det fungerar efter export tycker jag tyder på att materialet inte matchar projektinställningen (eller tvärt om kanske).

 

Du startar ett helt vanligt DV PAL projekt? Och är det 4:3 eller 16:9 och har du 25P igång på kameran?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en intel E6600 dual core cpu i 3 GHz, 1 gb mine, geforce 6800 ultra. laggar sunder för mej i after effeckt och så laggar det när jag har effeckter på i premiere. måste var för lite ram mine?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att det laggar när du har effekter på i Premiere tror jag inte har med RAM minne att göra, det är nog bara CPU'n som avgör det i princip. Förmodligen lite samma sak i After Effects. Fast du har ju en jäkligt bra CPU å andra sidan, så det borde det ju inte göra tycker man.

 

I min erfarenhet får de där programmen för sig att lagga ibland helt enkelt, inte alltid så lätt att utröna orsaken tyvärr. :/

Länk till kommentar
Share on other sites

After Effects "laggar" ju jämt... dvs allt kräver rendering. Och att Premiere hackar vid vissa effekter får ju ocks räknas som normalt (beroende på vilka effekter det är). Men den ska ju inte hacka vid ett rakt klipp utan effekter.

 

Men 2Gb ram är mer optimalt och gör rätt stor skillnad.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en core 2 intel processor med nytt moderkort och nya minnen idag. Efter att jag vid rengöring av cpufläkt igår pajade det gamla moderkortet.

 

Jag återkommer med resultat om ev. förbättring. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

EFter en del turer till datorhandlaren så är jag nu uppe och rullar! Och nu hackar det fan inte =)

 

Nytt moderkort

Intel core 2 processor e6400

Nya minnen 1gb

nytt nätaggregat 400w

nytt graffekort 256 geforce 7300.

 

nota.. 6000:- =)

 

Men som sagt.. nu funkar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle tipsa om dubbla processorer. Då arbetar de programen mycket effiktivare och då laggar det nog inte så mycket. Sedan mycket minne. 1gb - 2 gb skulle jag rekomendera. Sedan när man redigerar hd så lär det behövas. Dessutom en bra hdd som jobbar snabbt matrialet. min kompisa som redigerade i premiere pro, laggade jätte mycket. Nu har vi redigerat på en annan dator så länge tills han köper en ny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja med tunga effecter samt många så laggar det.. Men det är väl det After effects är till för.

 

Bättre att klippa filmen och sen lägga effekter.

 

Mitt problem innan var att det laggade utan effekter.. vilket var väldigt stökigt.!

 

Men som tidigare nämnt.. bra cpu, minne,, och framför allt en snabb Hdd. så funkar det. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...