Tomtebo Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 Jo antagligen. han skickade den igår så jag ska ju inte ha så förhöga förväntingar att den har kom idag :) kommer väl på fredag med lite tur. 0 Citera
Octavianus Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 kan man inte få se lite sköna klipp från era alster? Norbert, vad har du för historia. Vilka brukar du filma med osv, jobbar pluggar du? Såg nämligen att du bor på samma ort som mig, nästan samma ålder och samma intresse. Man kanske kunde göra något, någon gång. Något projekt. 0 Citera
Tomtebo Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 OCt: Det kommer ska du veta. just nu har man lite smådelar överallt, min eos ringar som är ihopsatt mattskivan i förpackningen. (vågar inte ens ta ut den!) mina objektiv. Du får se på skapelsen när den är klar :) 0 Citera
Octavianus Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 hehe, låter gött. Väntar med spänning. 0 Citera
Norbert Postad 8 november 2007 Postad 8 november 2007 (vågar inte ens ta ut den!)Du gör rätt i att inte ta ut den. Jag tror jag måste köpa en ny. Min fick en synlig repa när jag försökte städa den med mikrofiberduk och tryckluft. Ett hett tips: Gör aldrig det. Hade jag hållt mig till blåsbälgen så hade mattskivan garanterat klarat sig. Norbert, vad har du för historia.Du har PM. 0 Citera
Tomtebo Postad 8 november 2007 Postad 8 november 2007 Nu har jag fått beställningen av daniel samt mina objektiv. det enda som fattas är faktiskt uv filtret som kommer på posten snart. Dessutom fick jag bälgen, så jag ska försöka modefera den när den kommer på posten (typ nästa vecka tror ja) funderar på ha skyddhandskar när jag ska ta i min mattskiva. tack för tipset, ska defitivt inte använda lufttryck eller duk. så i helgen blir det väl att man sätter ihop allting, hoppas uv filtert kommer imorgon, men kan ju fortfarande bygge den utan. den så länge. 0 Citera
Norbert Postad 8 november 2007 Postad 8 november 2007 Nu har jag fått beställningen av daniel samt mina objektiv. det enda som fattas är faktiskt uv filtret som kommer på posten snart. Dessutom fick jag bälgen, så jag ska försöka modefera den när den kommer på posten (typ nästa vecka tror ja) funderar på ha skyddhandskar när jag ska ta i min mattskiva. tack för tipset, ska defitivt inte använda lufttryck eller duk. så i helgen blir det väl att man sätter ihop allting, hoppas uv filtert kommer imorgon, men kan ju fortfarande bygge den utan. den så länge.Det följer med en liten tång med mattskivan som du kan hantera den med, så du behöver aldrig ta i den. Handskar ynglar bara av sig små hår om du tänker på tyghandskar, så om du måste ta i skivan, kör med gummihandskar. Sätter du ihop allt innan du har uv-filtret så gissar jag på att du får blåsa rent mattskivan innan du sätter dit det. Mattskivan drar verkligen åt sig damm. 0 Citera
Tomtebo Postad 8 november 2007 Postad 8 november 2007 sätter man fast mattskivan eller måste man limma ditt den. är i de momentet nu :D i vilken ring sitter din mattskiva i ? 0 Citera
Norbert Postad 9 november 2007 Postad 9 november 2007 Jag la en klick smältlim i varje hörn med limpistol. Som tur är kan man lätt dra bort dem om man vill byta mattskiva, vilket jag ska göra. Det viktigaste är att limmet inte avger några gaser. Tror jag satte mattskivan i 3-ringen, strax över en halvcentimeter från bakre kanten eller nåt. Men det spelar ingen roll egentligen, man kan köra många olika kombinationer bara mattskivan hamnar på rätt avstånd. Igår beställde jag ny mattskiva, telestöd och polfilter. Läste att ett polfilter utan glas kunde vara bra för att kunna rotera hela adaptern. Jag hade lite problem med detta när jag var ute och filmade sist, alltså mattskivan stog vertikalt i bild. Jag var tvungen använda milt våld för att få mattskivan rakt i bild och jag tror inte att kameran gillade den sortens påfrestning. Givetvis måste man ha ett stöd till adaptern för att kunna ha den fäst i ett polfilter, men jag tror att telestödet fixar den biffen. 0 Citera
Tomtebo Postad 9 november 2007 Postad 9 november 2007 Polfilter? okej, tror faktiskt att mitt macrobälg DIY funkar. ska testa de imorgon. Kommer ta lite kort på hela bygget. har satt fast mattskivan nu, imorgon blir det resten av bygget. behöver ta det lungt :) 0 Citera
pelai Postad 9 november 2007 Postad 9 november 2007 Norbert o Tomtebo, Såg att ni undrade om lilliputskärmen. Komplett säljer den o har den på lager om ni letar efter en seriös återförsäljare: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10595 hälsningar Pelai PS. Jag följer er tråd här med spänning!:bire 0 Citera
Tomtebo Postad 9 november 2007 Postad 9 november 2007 pelai: Man tackar. blir nog att man köper den från komplett då! min fråga är dock, det står ju 4:3, liskom man filmar ju 16:9 blir det någon skillnad förutom att det är fel format? 0 Citera
Norbert Postad 9 november 2007 Postad 9 november 2007 Mjo, 7" verkar ha försvunnit ur deras sortiment. Hittar den endast om jag googlar på den, men då står ingen prisinfo. Vill man ha 16:9 från Komplett får man gå upp till 8" och den är så dyr att det nästan är lika bra att köpa Varizoompaketet. Jag är väldigt sugen på Varizoom... det vore bra lämpligt att kunna fästa monitorn i tillbehörskon. 0 Citera
Tomtebo Postad 10 november 2007 Postad 10 november 2007 Sådär ja, nu är min adapter klar. Den funkar fin fint. Har dock inte testat zoooma på något objektiv från långt håll. men vi mätte och donade så mattskivan ska ligga rätt. bilder kommer upp så fort jag har ätit :) 0 Citera
Tomtebo Postad 10 november 2007 Postad 10 november 2007 Sådär jag, Nu uppdaterar jag med bilder. (blir ju dubbelpost men whatever) lägger upp lite bilder från bygget, tyvärr inte så många men jag ska försöka berätta hur vi gjorde, för dom som inte är så på läst. först av allt, har vi ringarna som Norbert. (kamera, 1,3,3,2,bajonett,FDgänga) (ser nu att vi kommer nog få kalibera om mattskivan) I ring 2 har vi 55mm MC Uv filter, som vi inte limmade fast. min käre kompis har en metallmaskin svarv, så vi svarvade bort gängorna i ring 2 så uv filtret passade perfekt. (vi kan inte ens få ut filtret nu) ring 3 från objektivet ligger mattskivan 41.5mm från objektivet (44mm då mattglaset träffar bilden, mattskivan är lite tjockare än själva glaset. Kan meddela att det var bara att sätta ditt glaset, har inte ens limmat den heller, bara FD gängan är limmad.) sist har vi Daniels achromat som är jättebra, vi slipper köpa stepdown ringar och allt, bara skruva fast den i tuberna och sedan i kameran, Vóla! en 35mm adapter! screengrab kommer imorgon förmodligen, håll till godo med dessa. Ps: måste putsa uv filtret och blåsa bort lite smuts men annars är allt fint fint! Mer info om macrobälgen som vi håller på med kommer senare. 0 Citera
Norbert Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Stiligt! Hur fasen fick du mattskivan att sitta utan lim? :D Och vilket uv-filter köpte du? 0 Citera
Tomtebo Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Man tackar Norbert! Jo, dom där skruvarna man fick gjorde knappt något allt(dom svarta mattskiv skruvarna). så jag satte fast mattskivan med två andra skruvar jag hade liggande. Lite större faktiskt. Jag tog en toarulle som jag klippte i den längden som man ska ha (så man får 41.5 mm), sedan la jag mattskivan på den, skruvade fast den. sitter hårt som bara den. Glaset till mattskivan var bara klicka i den i hans mattskiv hållare. Dock var det lite jobbigt att trycka ner den utan att repa den. tryckte ner den på sidorna, svettades som fan just då, liksom 300kr! Känner nu att jag måste fixa med macrogängan, funkar inte gå runt och filma med den utan ett stöd. Jag köpte ett 55mm Uv multicoted lins från batterimannen, orkade inte vänta på ett bud och jag ville ha den fort. http://www.tradera.com/55mm_Visico_MC_UV_filter_NYTT_FRAKTFRITT_GARANTI_-auktion-51021218 denna länk alltså. Vi gjorde så att först tänkte vi att sandpappra ner gängorna i ringen. men sen så tyckte min polares far att vi skulle använda metallsvarven. Så vi satte fast ringen där, och filade ner den, millimeter åt gången. När vi testade sätta fast uv filtret i den sen, så fick vi i inte ur den. sitter stenhårt. typ att den har fastnat i ringen tack vare att maskinen släppte ringen så att den "satte ihop " sig igen. vi har försökt få ut den , men det går inte. Så vi har faktiskt inte limmat mer än FD gängan, med Epox lim. PS: bild på när vi klistrade på gängan och undersidan på macrobälgen, döpte fel den. man rattar på dom där knapparna på sidorna så ändrar man den ena hållaren så den är längre eller kortare bort. 0 Citera
Norbert Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Aha, jag hade också problem med de medföljande skruvarna. De var liksom inte stora nog för att göra nån nytta. Jag skruvade dem istället i de smalare partierna och det funkade. Min mattskiva kunde jag inte bara klicka i, så jag gissar att storleken på hålet där den ska sitta inte blir lika exakt på alla hållare han gör. Ska bli kul att se den där stödanordningen. Jag bör få mitt telestöd och polfilter nästa vecka också. 0 Citera
beta75 Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Vill också ha en polare som har en pappa med svarv... /KN 0 Citera
Tomtebo Postad 12 november 2007 Postad 12 november 2007 Vill också ha en polare som har en pappa med svarv... /KN Mjo vem vill inte ha de, eller en cnc maskin, då kan man göra grejer! med den svarven så gjorde vi allt som skulle vara i metall till k98. röret osv. btw: norbert, jag råkade föröver pengar från mitt konto till mitt paypal konto, hur fan får man dom tillbaka, fattar inget :D En sak till, vilka inställningar kör ni på hv20 när ni har en 35mm adapter på? Alltså, shutterspeed? fstop? cinema? sam vilka inställningar kör ni på dom där costom inställningarna, typ Sharpness, brightness osv? Satt och försökte få 1.8 fstop igenom kontrollera fstopet men kom på att jag inte kunde de då jag har inte kameran ut zoomad. ska man överhuvudtaget bry sig om det nu? 0 Citera
pelai Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Tomtebo & Norbert, angående Lilliput-skärmen: Sorry, såg inte att monitorn jag länkade till var 4:3... Men det går att beställa en 16:9 - 719GL modellen - från Carcomputer i UK för 65 £ (+ porto) som ska vara seriösa. http://www.carcomputer.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=30&category_id=7&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26 porto ligger på ca 40£ till Sverige. Annars har jag en fråga till er: Jag har själv blivit sugen på att bygga en egen adapter efter Daniels instruktioner men har inga objektiv. I valet mellan prime-objektiv eller zoom-objectiv skulle jag helst vilja ha ett zoom. Är det ok? Eller kan det bli skärpeproblem? Det andra jag funderat på är hur liten får bländaren max vara (många av de Nikon-zoomobjectiven jag har kikat på på e-bay har en mindre bländare än det Daniel rekommenderar: f3.5. Är det några zoomobjektiv jag ska hålla mig borta från (förutom de digitala?), eller några ni rekommenderar? tack Pelai 0 Citera
Tomtebo Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Annars har jag en fråga till er: Jag har själv blivit sugen på att bygga en egen adapter efter Daniels instruktioner men har inga objektiv. I valet mellan prime-objektiv eller zoom-objectiv skulle jag helst vilja ha ett zoom. Är det ok? Eller kan det bli skärpeproblem? Det andra jag funderat på är hur liten får bländaren max vara (många av de Nikon-zoomobjectiven jag har kikat på på e-bay har en mindre bländare än det Daniel rekommenderar: f3.5. Är det några zoomobjektiv jag ska hålla mig borta från (förutom de digitala?), eller några ni rekommenderar? tack Pelai Det är ju en smakfråga enligt mig. Ett zoom objektiv har ju oftast ett mycket högra fstop än ett vanligt. dom ligger väl från 3.5 -> 5 något sånt. Finns ju självklart lägre fstop men då snackar vi höga priser. Enligt min undersökning (av min adapter) så 1.8 mycket bra fstop. släpper in bra mycket ljus och man ser tydligt här hemma fast det är rätt dåligt belyst. Däremot min 28mm 2.8 (inga zoom nu) under vanlig belysning hemma, då det är mörkt ute, så är väldigt mycket mörkt i kameran. Då måste man ju lägga på mer ljus iform av mer lampor eller något liknande. Ett zoom objektiv kan du använda antinge när det är väldigt ljus, eller ifall du lägger på mer ljus med andra ord funkar inte direkt när det börjar mörknar. Ju mindre fstop du hittar desstå bättre! Om du vill köra med Zoom objektiv så go for it, men jag rekomdera ha ett 50mm 1.2 -> 1.8 fast objektiv, nikon eller Canon. (om du ska ha canon köp Canon FD linser, inte EOS. FD är billigare och man kan ändra Fstopet (bländaren) manuellt) Nikon är lite dyrare enligt min mening. Jag själv har 50mm 1.8 FD canon 28mm 2.8 FD canon zoom 200mm 4.0 canon FD Sammanfattning: Du kan köra zoom det är inget fel med det, men du får räkna med betala mycket mer för att komma ner i fstop värde. För zoom linserna har höga fstop. därför rekomederar jag att skaffa något "fast" Objektiv och sedan ha en zoom lins eller 2 vid sidan om. Några mer frågor så är du välkommen att ställa. 0 Citera
Norbert Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Problemet med zoomar avsedda för stillbild är att du kan få en perspektivförskjutning vid skärpedragningar, vilket bidrar till att det ser fejk ut. 0 Citera
pelai Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Tack för de ingående svaren, Det blir nog så att jag satsar på några primes och ett ljusstarkt zoomobjektiv som komplement. Annars har jag kikat på några Nikon AF objektiv, skulle de fungera bra? Det står att de har både automatisk fokusering och manuell. Annars har Daniel igen sålt slut på sin achromat så min beställning får vänta lite. 0 Citera
Norbert Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Köper man AF-objektiv till adapter anser jag att man kastar lite pengar i sjön, om man inte också har tänkt använda dem på nåt kamerahus med autofokus vill säga. Jag letar febrilt efter helt manuella linser för att man ska få lite ljusstarkare objektiv för samma pengar, men det går inte så vidare värst bra. Jag hittar bara AF-objektiv överallt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.