Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okej nu fattar jag men måste passa på och fråga hur det funkar med step up och step down. Om jag köper en step up 43-49 och sen en step down 55-49 kan jag då koppla ihop dom så att det blir som en 43-55 stepring? Eller går det bara koppla ihop step up ringar med varandra och tvärt om?

För det blir billigare om man köper dessa två stepringar istället för att beställa daniels 43-55 stepring.

Postad

Nu blir jag förvirad. På daniels hv20 achromat så har han en stepring 55-60 för att koppla på canon eos? behöver inte jag okså en sådan om jag köper en 55mm opteka lens?

Postad

Mums, snart ska jag nog kunna ge lite exempel på vad mitt bygge klarar av.

Dustin sa max 4V för rep annars ny kamera, rep sa minst 2V till, och om 1 v har 4v gått =D

Postad
Nu blir jag förvirad. På daniels hv20 achromat så har han en stepring 55-60 för att koppla på canon eos? behöver inte jag okså en sådan om jag köper en 55mm opteka lens?
Ja precis, den följer med hans achromat annars, men ska du använda en annan achromat så behöver du nog den eftersom canontuben har en gänga som inte är standard (ungefär 60mm). Innan Daniel började sälja stepringen löste många det genom att limma fast 55mm uv-filter i änden på tuben.

Och vad gäller stepringar så behöver du kombinera en 43-52mm och en 52-55mm, d v s båda ska vara step up-ringar. Du vill gå från en mindre gänga till en större.

Postad
55mm-varianten av Opteka bör finnas på ebay den med. Jag köpte den och den fungerar fint, och man slipper köpa fler stepringar.

Så du tog ett uv-filter för att fästa opteka 55mm gänga i adaptern? Eller köpte du ett 55-60 stepring?

Postad

hehe jag gjorde det samma :) Nu är nästan allt beställt.

Liten fundering över detta med hur skärpan påverkas med längden mellan mattskivan och objektivet. Bordet det inte vara så att om man vill vara säker på att få evighetsskärpan att vara perfeckt så ska man ha objektivet lite närmare matskivan?

För när man ska andvända ett vanligt objektiv till makro bilder så lägger man ju på mellanringar så att objektivet ligger längre från mattskivan. Kan detta stämma?

Postad

Det kan stämma. Jag vet dock inte säkert åt vilket håll det blir, men du kan ju prova dig fram sedan. Jag vet inte om jag har gjort riktigt rätt, för min närgräns ligger just nu på strax över halvmetern kanske. Jag måste backa för att kunna fokusera på vissa saker inomhus.

Postad

Jag har ett helvete att justera min mattskiva så jag kan fokusera på oändligt med min 16mm vidvinkel. Det handlar om tiondels mm...

Med längre brännvidder är det inte lika känsligt.

/KN

Postad

Du som har ett 16mm... har du problem med att du får en liten bild på mattskivan? När jag provade mitt 18-70mm fick jag bara en liten halvrund bild i mitten vid 18mm, men zoomade jag in så blev bilden större och täckte upp mattskivan.

Postad

Ditt 18-70 är gjort för DSLR kameror med mindre sensor därför blir det mindre bildcirkel. Medans mitt 16-35 är gjort för fullformatskameror så bildcirkeln fuller ut hela mattskivan.

Det är på så sätt man kan göra optiken billigare.

/KN

Postad

Ah, det var som jag trodde. Kanon, då kan jag leta efter en äldre lins som är gjord för analog kamera. Hur blir det när du gör en rackfokus med ditt 16-35? Ändras proportionerna i bilden? Det vore lämpligt om man kunde använda en zoom så att man slipper byta objektiv alltför ofta.

Postad

När jag fokuserar så är proportionerna samma.

Vid zoomning så ändras fokus och proportionerna.

Som min mattskiva är intälld just nu så för jag inte fokus på oändligt med 16mm läger men jag får det vid 35mm. Det är svårt att justera detta. Jag har ju gjort min mattskivehållare själv. Håller på med en ny version som jag kan justera. Jag skulle rekommendera att man justerar avståndet med den kortaste brännvidden man ska använda, mot oändligt.

/KN

Postad
Jag skulle rekommendera att man justerar avståndet med den kortaste brännvidden man ska använda, mot oändligt.
Fasen, jag som var inställd på att fixera den nya mattskivehållaren ordentligt i helgen. Nu måste jag ju ha en vidare lins innan jag gör det. Det får bli eltejp så länge.

Tjusigt, ODDNAME! Jag funderade tidigare på att göra rods av sånna där rörklammer också. Kruxet är att man inte får standardavståndet mellan rören, men det är ju absolut bättre än ingenting alls. Ser fram emot att se vad du åstadkommer.
Postad
Fasen, jag som var inställd på att fixera den nya mattskivehållaren ordentligt i helgen. Nu måste jag ju ha en vidare lins innan jag gör det. Det får bli eltejp så länge.

Tjusigt, ODDNAME! Jag funderade tidigare på att göra rods av sånna där rörklammer också. Kruxet är att man inte får standardavståndet mellan rören, men det är ju absolut bättre än ingenting alls. Ser fram emot att se vad du åstadkommer.

Vet, men jag ska göra en riktig med, har en tråd där jag har lite ritningar =)

När killen med cnc-fräs får tid ska en riktig byggas, med standardmått och allt.

Ännu en bild, lite sämre, men lite mer :P

http://www.lolz.se/uploader/pics/allt.jpg

Ska nog dessutom skaffa fd-adapter, hittade rolig billig optik man måste testa =D

Hur monterar ni med fd-optik? Har ni eos-fd adapter, om vilka?

Testa skjuta utan att trycka av så att säga, riktigt bra bild på en tv som jag kopplat till för att kalibrera. Märkte dock det ökända, "sensorn sitter inte mitt i"

man får kapa en del av bilden för att få en bra yta. Lite jobbigt, men inget man dör av, får stå lite längre bak bara.

Postad

Skulle ni som byggt egen 35mm adapter till hv20 säja att materialet är andvändbart för att visas på biograf i 720p upplösning. Eller är skärpan lite för vissen?

Postad
Skulle ni som byggt egen 35mm adapter till hv20 säja att materialet är andvändbart för att visas på biograf i 720p upplösning. Eller är skärpan lite för vissen?
Det är ingen jag vet som har filmat en film för biograf med en hemmabyggd 35mm-adapter och en HV20. Har man sånna ambitioner har man kanske också lite högre ambitioner vad gäller utrustningen. Men man ska ju aldrig säga aldrig. Först får du nog definiera vad som är skarpt nog för biograf. Det fanns ju exempelvis klipp i 28 dagar senare som filmades på miniDV.

För mina ändamål tycker jag att just den här adaptern som vi bygger ger riktigt tillfredsställande skärpa för att vara en hemmabyggd adapter. Jag är något av en perfektionist så jag skulle aldrig ha gett mig på att bygga en om jag visste att den skulle ge mig halvdan skärpa.

Postad

Det svåra är väl att ställa in skärpan ;) du behöver en HD-monitor...

Annars allmänt så säger ju Scott Billups i sin bok att 720p är ok för teve men 1080 behövs för biografbruk. Lyssnar man på SVT:s representant i workshopen på off.se där hon säger att det krävs 100MBit/s (mot HV20:s 25Mbit/s) för att visas på SVT HD så ser det tufft ut, men å andra sidan om du visar den oprocessad direkt från kameran så ser det antagligen rätt bra ut :)

Postad

Min lågupplösta 800x480 monitor fungerar fint att fokusera med =)

T om via komposit, iofs är jag extremt känslig mot suddiga bilder, så därför kan jag fokusera finfint med HV20s monitor med, men det är ju felvänt där, så måste ha en extern =) Som sagt, billiga småskärmar fungerar helt ok, enda man kan önska är lite bättre kontrast, därför försöker jag filma lite ljusare än som krävs, och sedan i efterarbeter göra bilden mörkare om så krävs.

EDIT

Självklart har jag nu nya problem, min satans adapter har börjat "skallra" inget lågt summande utan metalliskt j***a ljud, enda jag kan tänka mig är en kass motor än.

Stör filmen så in i..... =(

Postad

En fråga till er som lyckats med era vibrerande adaptrar... hur lyckades ni skala de närmast icke-existentiella kablarna på den lilla pankaksmotorn? Jag provade avbitare i alla slag och till sist satt och och drog med naglarna. Kabeln blev bara kortare och kortare. Det slutade med att jag i ren frustration lyckades rycka bort hela kabeln, och motorn sitter naturligtvis fastlimmad i mattskivehållaren så nu vet jag inte hur jag ska göra. Försöker jag ta bort motorn är jag rädd att jag skadar fjädringen i hållaren. Sätter jag dit en ny motor på andra sidan är jag rädd att den gamla stör vibrationen med sin tyngd. Motorn kostar ju inte skjortan så det lönar sig kanske att prova.

Om man ska se det från den ljusa sidan så har jag i alla fall spenderat resten av förmiddagen på att regrediera min adapter till en statisk adapter igen, fast med en ny fräsch mattskiva.

Postad

Inte vidare svårt att skala kablarna, bara gjorde det med en liten kniv :P

Ny mattskiva blir det för mig med, råkade skada min permanent med luft på burk, den ville skvätta vätska som förfrös ytan, men det är egentligen inget problem när det vibrerar, men ska nog byta ut ändå.

Postad

Om man ska bygga en egen mattskivehållare vad är det viktigaste man ska tänka på?

Hur påverkar det bilden ifall man har förstor fästyta där den glänsiga sidan av mattskivan ska fästas? Blir den projekterade bilden mindre? Eller är det så att mattskivan projektsera en felfri bild så länge allt ljus från objektivet rymms på mattskivans glänsiga sida?

Man ska väl igentligen bara låta dom små pinnarna ligga mot fästytan?

Postad

Nja, om du filmar med 4:3 så kommer du inte behöva hela mattskivan i kortsidorna så där kan det överlappa lite. Om du filmar i 16:9 så gäller det långsidorna som du inte utnyttjar nända ut i kanten. Mattskivan är i formatet 3:2

Med andra ord. Hörnen av mattskivan kommer du aldrig använda. Fäst där.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...