Tomtebo Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Jaså så det är vib för din del nu då norbert? själv klara man sig rätt bra utan än så länge. Måste fixa de jag har filmat för att se hur mycket skit man får in :P 0 Citera
Norbert Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Eventuellt. Jag vet inte hur jag ska göra än. Den statiska varianten fungerar ju riktigt jäkla bra och är smidigare än en som vibrerar, tills det kommer nåt litet skit på mattskivan vill säga. Så fort första skräpet har fastnat så är man fast i en evig rengöring. 0 Citera
pinto Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Eventuellt. Jag vet inte hur jag ska göra än. Den statiska varianten fungerar ju riktigt jäkla bra och är smidigare än en som vibrerar, tills det kommer nåt litet skit på mattskivan vill säga. Så fort första skräpet har fastnat så är man fast i en evig rengöring. Jag är väldigt rädd för detta problemet men jag har trots det bestämmt mej för att köra med statisk. Tråkiga nyheter: Vi beställde via vårt företag när vi beställde grejer från Dainiels sida och så här skriver han: because you are from europe there will be 19% VAT added on all products. You will get an paypal invoice with the included 19% VAT from me but I dont substract the VAT because that means that I also have to verify if you are the owner of the company through our customs office and thats a lot of paperwork for me therefore Im not going to do this. best regards Daniel Vad tycker ni om detta, ska man bara acceptera det eller ska man ligga på och försöka få skatten dragen? Vad är rätt och vad kan man göra? 0 Citera
Tomtebo Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 Kan du inte försöka helt enkelt beställa utifrån företaget (vad är det för föteag egentligen?) Jag hae inga probelm att beställa ifrån han. skickade en order och hade paypal så drogs det bara. smidigt och snabbt. 0 Citera
ODDNAME Postad 17 januari 2008 Postad 17 januari 2008 Jag är väldigt rädd för detta problemet men jag har trots det bestämmt mej för att köra med statisk. blablabla Han har helt enkelt inte möjlighet att kontrollera om du är ett riktigt företag och säljer därför inte till företag eller gör avdrag =) Men till mig och andra privatisar säljer han, väntar ivrigt på att få betala själv, den lilla nissen hade varit upptagen och skulle börja cnca nu i veckan. 0 Citera
Tomtebo Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Vad bra! norbert: när du zoomar in på mattskivan choppar det då lite av bilden för dig då? typ mer uppe än nere? för så är det för mig tyvärr, blir liksom inte jämnt, utan blir mer uppefrån som jag måste zooma in för att inte kanterna ska synas. samt gäller det vänster sida. btw. köpte vinnies lcd skärm och den funkar fin fint. håller på försöka mounta fast den i hv20 acessoar klipp, alltså där man sättter en extern mic. kommer filma och synka ihop filmen med ljudet med min Zoom h2 istället för att använda kameran. då kan jag koppla röde micen till zoom h2 och ha den på en boom. 0 Citera
Norbert Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Trevligt. Ska bli kul att se resultatet. :) Ja, det där problemet har att göra med att HV20ns lins och filtergänga inte är centrerade runt bildsensorn. Puckat av Canon. En annan jobbig sak är ju att LCDn inte visar hela bilden, så när du har zoomat in precis så mycket du behöver så bör du zooma in ytterligare lite till för att slippa få med kanter. 0 Citera
beta75 Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Just det senare gör att jag håller på att få brytet. För att få det rätt så kopplar jag in kameran till datorn och ställer in i quicktime. Problemet är att jag kommer åt zoom reglaget hela tiden. funderar på att tejpa... /KN 0 Citera
Norbert Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Och för att inte tala om fokushjulet. Det rör jag till hela tiden. Det känns inte som att det är helt lätt att tejpa det på plats utan att röra det heller. Kameran var ju billig i alla fall. ;) 0 Citera
Tomtebo Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Japp, då vet jag de. lite kasst av canon där. Jo jag märkte de på min första test att jag hade inte zoomat tillräckligt. har undkommit de problemet nu. Måste tejpa hjulet också, råkar stöta till den jämnt. förmodligen så kommer det en liten video i veckan :) plus bilder på skiten. :P 0 Citera
ODDNAME Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Ni som beställt av Daniel, hur lång tid tog det innan ni fick "paypal-räkning" och sedan tid för leverans. 0 Citera
Norbert Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Jag fick "fakturan" dagen efter beställning och ordern skickades samma dag eller dagen efter att jag hade betalat. 0 Citera
ODDNAME Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Jag fick "fakturan" dagen efter beställning och ordern skickades samma dag eller dagen efter att jag hade betalat. Hur länge sen? Själv har jag beställt både hans gg-kit och akromat-kit men han mailade att han var lite "efter" pga att han varit upptagen, så har jag tur kanske han skickar betalningsförfrågan idag/imorgon, väntat några dagar nu. Alltid jobbigt att vänta på det sista när man har allt annat :P 0 Citera
Norbert Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Ah, han var inte speciellt upptagen när jag beställde. Då hade han precis kommit "tillbaks" från jullovet. 0 Citera
Tomtebo Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 för mig gick det på två dagar beställning, skickade det klockan 20.00 typ fick svar på morgonen, sedan visade sig att han hade en sista achromat för tillfället och skikacde med allt dagen efter. gick jävligt fort. men hade väl bara tur att ingen annan beställde då eller liknande. 0 Citera
ODDNAME Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Alltid har man otur :) Han sa i alla fall han skulle försöka få klart denna veckan, så får väl inte vänta så länge. Det jag verkar vänta på är att han ska cnca gg-hållaren Hur lång tid tog det för er att få allt ifrån att det skickades? 0 Citera
Norbert Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Några dagar bara, men då har jag alltid fått mina ordrar som brev direkt till brevinkastet. 0 Citera
Tomtebo Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 3 dagar tog det från att han skickade, väldigt fort enligt mig. här är en prototyp bild på hur den ska sitta sen. Oskar håller bara upp den vid kameran. ni ska få se när hela riggen är på plats samt att sladdarna är med osv. (sladdarna ligger på golvet under denna bild, det är ju ett batteri med osv) 0 Citera
ODDNAME Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Vad är det där för en monitor? Förresten, får man ett mail om att någon vill ha pengar av en ifrån paypal? 0 Citera
Tomtebo Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Det är denna http://www.brc.se/sortiment/visa_artikel.asp?AHANR=06BM7100I&AHVGR=S2920 Köpte den av vinnie på forumet. 0 Citera
Tomtebo Postad 21 januari 2008 Postad 21 januari 2008 En fråga... Jag vet att de flesta kör cinemaform på sin hv20 när det gäller att köra med 35mm adaptern. men min fråga är vad är fördelarna med den? jag menar, varför kör man inte ljustricket så man låser exponeringen och får 1.8f och 0gain? blir det inte bättre att köra så? för och nackdelar? 0 Citera
Norbert Postad 21 januari 2008 Postad 21 januari 2008 Jag vet inte om jag uppfattade frågan riktigt, men jag kör Cine mode och låser exponeringen på 1/50 F1.8 @ 0dB gain. Undantaget är om jag vill ha slow motion, då måste jag använda Tv mode. Cine mode använder jag för att få mer detalj i skuggor och högdagrar. Bilden blir mer "color-grade-vänlig". Gillar också att den digitala kantskärpan verkar lysa med sin frånvaro i Cine mode. 0 Citera
ODDNAME Postad 21 januari 2008 Postad 21 januari 2008 Jag vet inte om jag uppfattade frågan riktigt, men jag kör Cine mode och låser exponeringen på 1/50 F1.8 @ 0dB gain. Undantaget är om jag vill ha slow motion, då måste jag använda Tv mode. Cine mode använder jag för att få mer detalj i skuggor och högdagrar. Bilden blir mer "color-grade-vänlig". Gillar också att den digitala kantskärpan verkar lysa med sin frånvaro i Cine mode. Personligen skulle jag nog köra så neutralt som möjligt, varken skärpa eller oskärpa etc etc och sen sköta allt i efterbehandlingen. Baaaaah!! Att man skulle beställa ifrån Daniel när han knappt har tid att fixa sakerna. =/ 0 Citera
Tomtebo Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 AH okej, så Helt enkelt, programen kör du cinemode sen låser den exp i cineform. DÅ fattar jag, för den försöker alltid hålla åtminstone 25fps eller hur? Har kört lite olika, tv mode för då såg jag tutorialn, men sen när man skaffat 35mm adapter har jag kört enbart cinemamode utan fixa med exp och fstopet, för jag har inte orkat. Det var de jag undrade. (för de senaste jag filmade var rätt gryningt) sammafattningsvis: Kör cinema-mode i programen, (där tv, mode finns bland annat) lås expo fixa så det blir 1.8 i fstop sen så stoppa tillbaka kameran i adaptern och zooma in, eller ? :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.