Gå till innehåll

Tips på Hus


Recommended Posts

Jag skulle allra ödmjukast villja göra reklam för min egen sajt med foton från övergivna miljöer i Sverige:

 

http://www.swedishruins.nu

 

Kanske kan ni få lite inspiration därifrån.

 

Jag har inte lika faktaspäckade texter som Jan Jörnmark, men jag kan hålla kameran rakt. (Det kan han också, men han har sneda bilder som lite av sitt signum.)

 

Det finns många skäl att inte skriva ut vägbeskrivningar till platserna. Ett är att sådana här platser drar till sig klottrare och vandaler som en magnet. Därför är min sajt nästan helt utan vägbeskrivningar. Skulle det vara någon som har ett seriöst projekt på gång går ju saken alltid att diskutera dock.

 

 

mvh Rutger

Länk till kommentar
Share on other sites

Fina bilder Rutger. Efterbehandlar du, typ färgkorrigerar, bilderna någonting? Eller ljussätter du t.o.m?

 

Antar att du inte agerar någon länk åt seriösa, ej klottrande, som är intresserade av att besöka platserna, men kanske kunde du nämna på ett ungefär var dessa byggnader är? I stil med "4 mil från sthlm". Men som sagt, det är enbart om du bryr dig om att dela med dig av dina fynd.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rutger]Jag skulle allra ödmjukast villja göra reklam för min egen sajt med foton från övergivna miljöer i Sverige:

 

http://www.swedishruins.nu

 

Kanske kan ni få lite inspiration därifrån.

 

Jag har inte lika faktaspäckade texter som Jan Jörnmark, men jag kan hålla kameran rakt. (Det kan han också, men han har sneda bilder som lite av sitt signum.)

 

Det finns många skäl att inte skriva ut vägbeskrivningar till platserna. Ett är att sådana här platser drar till sig klottrare och vandaler som en magnet. Därför är min sajt nästan helt utan vägbeskrivningar. Skulle det vara någon som har ett seriöst projekt på gång går ju saken alltid att diskutera dock.

 

 

mvh Rutger[/citat]

 

Fina bilder Rutger,

 

Fasta paviljongen påminde mig om ett lokalt gammalt mentalsjukhus här i Upplands-Väsby. Har filmat där inne för ha som klipp bilder till en musikvideo. Det är inte direkt öppet för allmänheten (vad jag vet?) så man fick diskret klättra upp för ett stuprör och sedan på en balkong där det fanns ett trasigt fönster. Detta var en sommarnatt ett par år sedan. Väl inne så var man inte så manlig =) Översta våningen var rätt bra belyst genom trasiga fönster utav månljuset, men en våningen under ner genom ett kolsvart trapphus och det enda vi hade var en dålig ficklampa, så var det rätt läbbigt =) Där fann vi bårar med spännen, badkar och toaletter ner sörjade med vad som såg ut som torkat blod som med all säkerhet var något annat dock så blir den visuella effekten i ficklampsljuset i källaren i ett mentalsjukhus mitt i natten den samma.

 

Är du ofta ensam när du är ute och tar bilder? Sådana här ställen kan ju vara hem till mindre laglydiga människor eller ungdomsgäng, har du någon gång stött på problem med något liknande?

 

Bifogar en bild från mentalsjukhuset:

Mentalsjukhus.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att ni gillar bilderna. Som jag kortfattat skrivit på hemsidan (under fototeknik) så använder jag Photoshop till att ändra ljushet, kontrast och eventuell färgbalans. Jag ljussätter inte i datorn utan använder befintligt ljus eller ljussätter med ficklampor. I princip skulle det alltså kunna vara diabilder, men det faller på att jag kan lätta upp skuggor etc. i Photoshop. Jag skulle vilja uttrycka det så att jag snyggar till bilderna så att de liknar hur jag uppfattade att det såg ut i verkligheten. Det finns ingen kamera som avbildar verkligheten korrekt i sådana här dunkla miljöer. Jag lägger aldrig dit eller tar bort föremål på bilderna i datorn. Hyfsat dokumentära bilder alltså.

 

 

Motiven är från Mälardalen - Bergslagen. Den som är väldigt intresserad får kontakta mig. Har mycket dåliga erfarenheter av att lämna ut vägbeskrivningar öppet.

 

 

Har varit inne i mentalsjukhuset i Uppland-Väsby för 2 år sedan. Fick låna nyckel, det är bekvämast så. Bilderna blev bara halvbra, så det blir nog inget utlagt på nätet.

 

Jag har en gång stött på en sovande uteliggare. Jag gick genast därifrån. Jag är oftast inte ensam när jag fotar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rutger]Kul att ni gillar bilderna. Som jag kortfattat skrivit på hemsidan (under fototeknik) så använder jag Photoshop till att ändra ljushet, kontrast och eventuell färgbalans. Jag ljussätter inte i datorn utan använder befintligt ljus eller ljussätter med ficklampor. I princip skulle det alltså kunna vara diabilder, men det faller på att jag kan lätta upp skuggor etc. i Photoshop. Jag skulle vilja uttrycka det så att jag snyggar till bilderna så att de liknar hur jag uppfattade att det såg ut i verkligheten. Det finns ingen kamera som avbildar verkligheten korrekt i sådana här dunkla miljöer. Jag lägger aldrig dit eller tar bort föremål på bilderna i datorn. Hyfsat dokumentära bilder alltså.

 

 

Motiven är från Mälardalen - Bergslagen. Den som är väldigt intresserad får kontakta mig. Har mycket dåliga erfarenheter av att lämna ut vägbeskrivningar öppet.

 

 

Har varit inne i mentalsjukhuset i Uppland-Väsby för 2 år sedan. Fick låna nyckel, det är bekvämast så. Bilderna blev bara halvbra, så det blir nog inget utlagt på nätet.

 

Jag har en gång stött på en sovande uteliggare. Jag gick genast därifrån. Jag är oftast inte ensam när jag fotar.[/citat]

 

Skickade ett privat meddelande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tjänare.

Det är ju trevligt att ni kollar bilderna. Hittar platserna gör vi i stor utsträckning genom tips och genom mitt yrke.

Siten är nu åter uppdaterad.

http://jan.jornmark.se/places.aspx

 

Registreringskravet på enstaka platser finns bara för att skapa en mailinglista för bokutgivningen. Ingen spridning kommer att ske. Reims är för övrigt något av det grymmaste jag sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
Ruggiga och häftiga historiska platser. Snyggt jobbat.

Du skriver böcker. Film?

 

/nils

PS. Kunde inte logga in på din hemsida

 

Bedrövligt med inloggningen. Du har PM om detta.

Ja, jag skriver böcker, den om de övergivna platserna är klar nu och kommer i april. Vad gäller film och video hjälper jag till om folk söker platser, har någon något annat förslag är det bara att PMa.

 

/jan j

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...