kalle112 Postad 14 november 2006 Postad 14 november 2006 Vet någon här hur man gör riktiga och ofarliga explosioner (ej digitala)? Då menar jag typ miniatyr explosioner på ca 20 cm radie. Jag är inte så värst bra på kemi. Men jag vet att om man tar en sprayflaska och sprayar på en eldlåga så får man en "flame-thrower". Sen om man kunde göra något liknande där det blir en explosion... Nån som vet? 0 Citera
Dario Postad 15 november 2006 Postad 15 november 2006 Fyll en ballong med brandfarlig gas (tex tändargas) och tänd på? Iaktag försiktighet - dvs håll lämpligt avstånd! 0 Citera
kalle112 Postad 15 november 2006 Författare Postad 15 november 2006 exakt hur menar du? Hur ska jag tända den t.ex. och hur pass stor blir en sådan explosion? 0 Citera
Dario Postad 15 november 2006 Postad 15 november 2006 Sätt ballongen på munstycket på din påfyllningsflaska för tändargas, fyll ballongen. Knyt ihop och placera på lämpligt ställe. Tänd den t.ex. genom en tändsticka/glödande föremål på en LÅNG pinne, där den som tänder befinner sig så långt bort som möjligt, det kan ju explodera rejält (hörselskydd?). Explosionens storlek borde gå att bestämma genom att fylla ballongen olika mycket, så du kan säkert få 20 cm på något sätt. Läs på gasflaskan vilka risker som finns rörande gasen. 0 Citera
kalle112 Postad 15 november 2006 Författare Postad 15 november 2006 hmmm...vet inte om jag vågar mig på nåt sånt faktiskt! Hade hoppats på lite mindre farliga saker. 0 Citera
pinto Postad 16 november 2006 Postad 16 november 2006 Du behöver ju inte ta så mycket gas, en bra gas till sont här är propangas(gas i tändare) Jag har inte testat att ta in propangas i en ballong o är lite osäker på om de funkar så bra. De jag o en polare gjorde var att vi tryckte ut gasen från tuben på en kontäjner och tände på snabbt som tjutton o de blev från 10 cm o 1.5 meter höga eld lågor:) riktikt kul... men lite farligt! 0 Citera
kalle112 Postad 16 november 2006 Författare Postad 16 november 2006 haha...kul är det alltid! Kom ihåg när jag lekte med tändstickor för några år...jag råkade bränna staketet som låg mellan oss och grannen. Ingen visste riktigt hur och vad det var som utlöste branden...hehehe ;) 0 Citera
kallepe Postad 2 december 2006 Postad 2 december 2006 testa smäll emn smällare tillsammans med lite mjöl så att det blir en damm explotion. 0 Citera
kalle112 Postad 3 december 2006 Författare Postad 3 december 2006 blir säkert väldigt häftigt men jag menar eld-explosioner... 0 Citera
kallepe Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 blir säkert väldigt häftigt men jag menar eld-explosioner... ja men, mjölet tar eld och så kan du nog föreställa dig hur det blir:p 0 Citera
Kim-O Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 men asså det funkar att lägga en full sprayflaska i en brasa, vänta några minuter o hålla avstånd. då kan det bli en bra eld-smäll.. 0 Citera
kallepe Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 men asså det funkar att lägga en full sprayflaska i en brasa, vänta några minuter o hålla avstånd. då kan det bli en bra eld-smäll.. ja men det kan vara ganska svårt och få det snyggt på film då. plus att han inte kan kontrollera när den kommer smälla:D men jag hålelr med om att det är roligt;) 0 Citera
carlsson.ola Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Vet inte var du bor, men bor du i göteborg så kan du kontakta chalmers. De har en pyroteknisk förening som säkert mer än gärna hjälper dig. 0 Citera
andreasw Postad 24 december 2006 Postad 24 december 2006 kan du inte ladda hem några på http://www.detonationfilms.com ? 0 Citera
kalle112 Postad 24 december 2006 Författare Postad 24 december 2006 nej...vill liksom inte sno andras explosioner! Vill skapa själv + att man då lär sig! 0 Citera
pinto Postad 26 december 2006 Postad 26 december 2006 nej...vill liksom inte sno andras explosioner! Vill skapa själv + att man då lär sig! Ja de tycker ja låter förnufftigt, inte kul att ta material från andra. 0 Citera
00Bengtsson Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 Detta som detonationfilms tipsar om, kanske kan vara något: http://www.detonationfilms.com/ThunderpipeFX.htm blir själv sugen på att köpa en då man ser på klippen :) 0 Citera
ekan91 Postad 19 januari 2007 Postad 19 januari 2007 ja men, mjölet tar eld och så kan du nog föreställa dig hur det blir:p mjöl brinner inte! *Fattade inte att han menade i rätt blandning med luft* Sorry! 0 Citera
Xnorf Postad 19 januari 2007 Postad 19 januari 2007 mjöl brinner inte! vill inte vara en ordningsfacist men har du hört talas om en damm-explosion någon gång?? mjöl brinner visst när det är i rätt blandning luft å partiklar,,, enligt vissa av arbetsmiljöverkets arbetare så brinner även sten å metall i denna situation, men det har jag svårt att tro, 0 Citera
Fürni Postad 19 januari 2007 Postad 19 januari 2007 Det stämmer till fullo - såväl mjöl (bara 2005 inträffade hela 13 mjölexplosioner i USA) som sten och metaller kan explodera i dammexplosioner. Så gott som allt kan faktiskt explodera när det finpulveriserat blandats med luft i rätt proportioner. Det brukar krävas lite högre temperaturer än en smällare för att sätta igång det bara (när det gäller olyckor är svetsarbeten den vanligaste orsaken). :) För övrigt så brinner de flesta metaller riktigt bra... 0 Citera
Team_fagott Postad 19 januari 2007 Postad 19 januari 2007 Det är inte alls ovanligt att man abterar en s.k teatersmällare/filmsm¨llare i ett paket mjöl som hänger i en vajer från taket. Rätt filmat och med rätt ljusättning och ljudläggning fungerar detta mycket bra. 0 Citera
H.S Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Ta tigerraketer låt dom ligga i sin orginalförpackning tänd en o då kommer alla raketer flyga ut kommer se coolt ut på film. men va försiktig jag har gjort en sån film såg nästan riktigt ut. eller ta en papperspåse lägg i en sån där bollsmällare tänd först på påsen sen på raketen o sen är det bara o filma då blir det en cool explosion och så kan du ta 3-4 st bollraketer om du vill ha en stor smäll. 0 Citera
Johan Tungsten Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Annars om du bor nära småland eller i småland så kan du åka till smålandkrutbruk. Du kan köpa material för specialeffekter på denna sida http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/se/specialeffekter/ PS: Jag föreslår att du går en kurs i pyroteknik om du vill ha samma utseende livet ut;) Dock är kurserna drygt dyra:( 0 Citera
Bonecrusher Postad 4 februari 2007 Postad 4 februari 2007 Köp vanlig välling. Tänd en liten brasa å kasta in en näve välling i den, brinner som Fan! slocknar fort oxå, sen är det ju bara att lägga på ljudet efteråt. 0 Citera
Jonsson Postad 9 februari 2007 Postad 9 februari 2007 Fridens Kalle! Vill du detonera billigt & bra kan du ta en glödlampa & slå sönder glaset lite försiktigt, stoppa seda i lite stålull & dra några meter kabel till ett 9V batteri. Strömmen från batteriet tänder eld på stålullen om den "glesats ur" lite först. Sedan kan du ju blanda en gnutta svartkrut med tex mjöl, potatismjöj, välling (i pulver form då) eller något annat som tycks vettigt att fylla upp lampan med. Köper du på dig en flaska svartkrut, tänk då på att detta är läskigt brandfarligt!!! Du kan ju köpa röksvagt också för den delen, jag rek. nog det istället. MVH / Jonsson 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.