Gå till innehåll

Zombie headshot


Kapten Buse

Recommended Posts

Halloj allihop. första inlägget här. tänkte ja skulle visa ett klipp från en zombiefilm som jag och mina vänner håller på och spelar in. I det här klippet blir en zombie skjuten i huvudet och blod kommer följaktligen på väggarna.

 

http://home.swipnet.se/kaptenbuse/head_shot.jpg

 

Klippet---http://home.swipnet.se/kaptenbuse/zombie_headshot.avi-

 

(kan ju varna lite för att filmklippet kanske kan uppfattas som våldsamt)

 

Tanken var när vi filmade scenen att vi skulle göra blodskvättet på plats, vilket vi oxå gjorde, vi använde oss av tryckluft, tyvär blev resultatet inte så bra, det var bla svårt i tajma alltihop ( pistolrörelse+huvudrörelse+blodsvkätt ) så vi bestämde oss för att "fixa" till det senare i datorn. Vilket jag nu gjort.

 

Först och främst behövde jag göra en camera tracking av scenen, detta gjorde jag med ett program som heter PFTrack, när jag sedan fått kamera rörelsen till 3d så tog jag in allt i Combustion och började. Blodskvätten är vanliga bilder med alpha kanaler som jag målat i photoshop och sedan lagt in på väggarna med overlay som lager funktion. Eftersom kameran i combustion har samma rörelser som våran riktiga kamera så behövs det inte göras så mycket för att det ska se bra ut med blodet.

 

Sedan har jag oxå gjort så en bit av huvudet ser ut att bli bortskjutet. Detta är dock lite jobbigare gjort och ja vet inte om ja vågar mig på att förklara. kanske nån annan gång... :) kom gärna med lite kritik på klippet om det är nått som behövs fixas eller ser konstigt ut.. (röret som syns lite ute i höger bildkant ska tas bort senare... det är tryckluftslangen som syns :) )

 

//Anders

 

edit: fixade länken till klippet nu... va visst jag som klantade till det.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det såg okej ut, skulle va kul att se hela klippet :)

Hålet kändes lite påklistrad, ser mjukt ut i kanterna

 

Kul med någon mer som gillar PFTrack! :), hoppas på att få 3an snart... Har det under beställning men dom har släpps det officiellt än. Knepigt :)...

 

EDIT aaa nu såg jag klippet :), såg bra ut. Färgen på muzzleflashen gick inte helt ihop med resten. Lite väl rött

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Kapten Buse]Finns en länk i första inlägget....den andra länken

 

Eller här....

http://home.swipnet.se/kaptenbuse/zombie_headshot.avi

 

//Anders[/citat]

 

Jag är blind idag :P

Väldigt fint gjort, håller med om mynningsflamman dock.

En till grej skulle ju kunna vara att du lägger till ett till skotthål för det andra skottet och blod som sprutar ut ur huvudet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ja hade visst gjort länken till en bildlänk istället, därför den inte fanns där först...ändrat nu...

 

Angående skotthålet så testade jag att lägga till ett, men det fanns inte så mycket plats att ha det på efter att huvudet blev bortskjutet... det "flöt" ihop med det andra...

Det där med blod som sprutar ut är en bra idé, ska kolla lite närmare på det..

 

//Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Combustion är helt rätt, frame för frame är också rätt...

 

Använde stillbilder på väggen och golvet och matchade med den riktiga filmen för att golv och vägg skulle kunna "lysa" igenom där huvudet var bortmålat, sen så målade jag helt riktigt bort den del av huvudet som inte skulle vara med frame för frame, och målade även dit "insidan" av huvudet och matchade ihop det med resten.. så va det med det...

 

//Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Riktigt snyggt. Önskar jag hade alla de där finurliga programmen.[/citat]

 

Programmen gör inte jobbet åt dig, kom ihåg det. ;)

Nåväl, det finns en hel del bra program med liknade funktioner som är helt gratis, kan vara kul att titta närmare på...

 

Cinepaint

Bra opensource program som används för att "måla" på film, används av många studios för hollywood filmer...

Windows versionen är borttagen, men det ska komma en ny snart..

 

Voodoo Camera Tracker

Gratis matchmoving program, inte använt det men ska tydligen vara ganska bra... :)

 

Jahshaka

Opensource composite program, ingen anning om det är bra eller ej, men det duger nog till en hel del...

 

Finns säkerligen en massa mer program som är gratis om man letar lite, brukar ju också finnas testversioner av många program..

 

//Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Hej...Jag använder AE och undrar om man kan göra liknande effekter i det programmet. vore as kul. undrar oxå det där med färgen på klippet. Förklara gärna hur man gör allting i AE "Kapten Buse" får gärna vara jätte långt. bara försåndligt hehe.

 

MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

herr buse jobbar i combusion ymmit :)

men AE går kanon för detta, mycket får man göra frame-by-frame. Ett litet steg i taget. Svårt att skriva en guide exakt hur man ska gå tillväga. Filma ett klipp som herr buse sen fråga :)

 

Sen behövs det ingen matchmove för ett sånt här klipp, bättre att välja vanlig 2D trackning. Kan till och med bli problem om man kör matchmove eftersom det inte är någon förändring i perspektivet. Då kan trackningen bli instabil. Kör man med stativ är det ju enkelt, bara välja det i vilket matchmoveprogram man nu använder men handkamera på ett ställe blir 2Dtrack bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja som sagt har jag gjort det mesta i Combustion. Ang. färgerna kommer jag inte riktigt ihåg vad jag ändat, men det är något av det gammal vanliga, dvs. dragit upp kontrasten och ändrat lite färger..

 

Just hur jag gjort denna effekt står i början av inlägget och det går naturligtvis att göra i AE lika väl.

 

//Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...