Jump to content

editART

Members
  • Content Count

    69
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    sci-fi
  • Interests
    alldeles för mycket data
  1. Tjena Jag vet ingen som äger sin egen mini35 adapter, det hyr man. Anledningen är dels att en mini35 adapter ligger från ca 75.000 och då är det det lilla adaptern till typ Sony´s HDV FX1/Z1 kameror. Anledning nummer två är att du sedan måste ha optik till adaptern, iallafall 2st 35mm zoomlinser från typ Century Optics, de ligger på runt 90.000 styck. Så har du runt 280.000 kronor som du gärna vill göra av med så, absolut! Dessutom så är min35 adaptern fruktansvärt oergonomisk och ger efter en hel dags filmande med handkamera rejält ont i handlederna, men det är ju en helt annan sak. Hyr
  2. Hej Har producerat en "filmisk" casestudy dokumentation för företaget Fantasy-Interactive. Uppskattar gärna feedback, positiv som negativ. Musik, regi, editering och effekter inhouse! Filmen är i fullskärm och kräver en riktigt fet dator för att kunna ses. LÄNK : http://www.fantasy-interactive.com/#ford ha de Mikael
  3. [citat=mikwide][citat=editART][citat=mikwide]Men vem har glädje av den fina kvalitén? Finns väl inget medium att distribuera formatet i ännu. Är det inte bättre att köpa tex xl2:an idag, och sedan hoppa på tåget om några år när formatet är tillgängligt för slutkonsumenten?[/citat] Kvaliten bibehålls ju även om man skalar ner till PAL upplösning, det är ju hela finessen. Som jag nämde tidigare så ser ju t.ex 35mm film fantastiskt ut även om det är nerdraget till PAL upplösning. Det viktiga är den höga grundsamplingen av materialet. Jag kommer inte att leverera i annat än PAL de närmsta åren
  4. [citat=mikwide]Men vem har glädje av den fina kvalitén? Finns väl inget medium att distribuera formatet i ännu. Är det inte bättre att köpa tex xl2:an idag, och sedan hoppa på tåget om några år när formatet är tillgängligt för slutkonsumenten?[/citat] Kvaliten bibehålls ju även om man skalar ner till PAL upplösning, det är ju hela finessen. Som jag nämde tidigare så ser ju t.ex 35mm film fantastiskt ut även om det är nerdraget till PAL upplösning. Det viktiga är den höga grundsamplingen av materialet. Jag kommer inte att leverera i annat än PAL de närmsta åren men HD gör det möjligt att få
  5. Köpte kameran i Tokyo för 2 veckor sedan i deras teknikdistrikt Akihabara. Gick runt till olika försäljare och pressade priset. Fick ner den från 27 till 22. Otroligt att det ska behöva vara så dyrt i Sverige. Tyvärr så verkar det vara mycket krävande för datorn att behandla HDV, att redigera går fint men själva capturingen var tydligen jobbigt. Gick in på Cineforms hemsida som gör HDV pluggin till Premiere Pro, först trodde jag inte mina ögon när minimum kravet var 2.8Ghz för att få det att fungera utan problem. Har 1Gig snabbt RDRAM i burken plus dedikerad videodisk, så jag trodde det sku
  6. Måste bara del med mig av en mycket cool upplevelse. Har länge funderat på att införskaffa en HDV kamera, fick möjlighet i samband med en resa att köpa denna kamera till det skammliga priset av 22.000 kronor. Det var det bästa köp jag någonsin gjort, men inte nog med det. Kvaliten på det nya HDV formatet vad smått otroligt. Denna ganska lilla semi-proffskamera kamera överträffar i detaljrikedom lätt digibeta och alla andra PAL format som existerar idag, trots sämre optik bl.a. Att sedan ta in HDV materialet i AfterEffects och labba med var en fröjd. Trodde att det skulle vara ganska hårt
  7. Beroende på vilken kameratillverkare så kan man ibland se hela bilden eller en beskuren bild i sökaren. Ofta så ser man hela bilden i sökare men en beskuren bild LCDn. Detta kallas i redigeringstermer för TitleSafe & ActionSafe och kommer sig helt enkelt av att alla TV apparater visar lite olika bildstorlek och därav finns en felmarginal. Detta är en följd av att vi fortfarande lever i ett system som konstruerades för över 50 år sedan då tekniken inte var så finkänslig. Visar du däremot din film på en dataprojektor så kommer hela bilden med. I de flesta redigeringsprogram så finns fu
  8. [citat=jbergman]Nja, dv ligger på 30 Mb/s, inte 3. Du borde emellertid fortfarande kunna få fullgod kvalitet på dvd, så om bilden suger så beror det antingen på att Premiere kodar kefft eller att du har konstiga inställningar. Jag har aldrig själv exporterat till dvd från Premiere, så tyvärr kan jag inte ge dig några goda tips. /Jakob[/citat] Det beror på vad du menar, så som du skrivit nu är det 30Megabytes per sekund, vilket ingen normal hårddisk klarar av att hålla sustained. Beroende på hur man definierar så kan man räkna lite olika. 8 bitar är lika med 1 byte. Standard DV25 ha
  9. 28 dagar var rätt grynig om jag minns rätt, speciellt på helbilderna över London. De hade tydligen använt Panavision optik på XL1:orna som de filmade med, vette tusan om det blev nått bättre, hehe Filminstitutet är största bidragande faktorn till filmproduktion i Sverige. Man kan ju få lite olika typer av stöd, man kan ju börja med att söka manusstöd. Vill man få stöd för filmproduktion så är det en lång väg att vandra, speciellt om man vill gå via FI. Vill inte låta avskräckande, men det är en hel del byråkrati bakom filmstöd från FI, vilket jag iofs kan förstå. Själv så ställde jag upp me
  10. MainConcept har precis släppt en MPEG pluggin till Premiere Pro som gör det möjligt att editera Mpeg1-2 mycket bättre. Dessutom så har den stöd för HD upplösning också. Lite kommentarer kring diskussionen : Vad det gäller DVD versus DV kameror så beror det ju helt på hur bra hårdvarucodecen är skriven till kamerorna. I min gamla Panasonic NV-DX110 så är DV codecen rent usel, fasen vad det kryper då det blir lite mörkt. MPEG2 har en bredare specifikation vilket innebär att den har alla möjligheter att konkurrera ut DV. Ta t ex bara det att MPEG2 kan ha olika bitrates, redan där så är DV
  11. Intressant, nu börjar det röra på sig! http://pro.jvc.com/prof/Attributes/features.jsp?feature_id=01&tree=&itempath=&model_id=MDL101394 ha de
  12. Sök forumet, svaret finns med all säkerhet om man letar lite! Kolla denna tråd : http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=330 PAL video är ju endast 720x576 pixlar i upplösning som standard, inte mycket att skryta med. Visst ser man lite pixlar om man interpolerar till 1600x1200 upplösning på skärm. ha de
  13. Korrekt är att MTV och ZTV spelar precis vad de känner för, detta kan skivbolagen inte påverka. Det är primärt kommerciella intressen som styr vad de väljer alt någon som känner någon som har lite kontakter och kan köra lite lobbying :) Har själv gjort två musikvideos som just nu rullar flitigt. Han råkade vara en ganska omtycket artist i mediaträsket och därför fick videon sk A rotation vilket innebär att den kan spelas dygnet runt. Skivbolagens promotionavdelning har ansvaret att jobba fram artisten i media. De tar kontakt med Radio/TV/tidningar och säljer smakfullt in artisten med hj
  14. Mitt råd är att aldrig spela in med progressive eller frame mode som det också kallas. Även om man nu tycker att det ser coolt ut direkt i kameran så tappar man möjligheten till t.ex snyggare slowmotion men även upplösningen blir försämrad då en del av dessa kameror faktiskt rakt av kasserar ett av fälten alt interpolerar riktigt uselt. Så i slutändan så får du en bild med sämre kvalite i ordets alla bemärkelser. Att det blir bättre kvalite i progressive mode är en myt. Ingen av de kameror jag testat har levt upp till mina förväntningar. Den enda semi professionella DV kameran som ligger i när
  15. Rapport till himmlen har ju några år på nacken. Vad jag minns så körde de stenhårt på diffusionsfilter / softfilter som gav den där lite drömska effekten. Färgerna är förmodligen colorerade direkt vid scanningen hos typ filmteknik, bättre än så blir det inte. Vill man justera färger i t ex AfterEffects så rekommenderar jag att jobba med "Levels" och gamma värdet(mitten kontrollen) individuellt för varje färgkanal. Då har man ganska bra kontroll. Akta er för "Brightness & Contrast" filtret, där har man ingen kontroll alls på individuella kanaler. Ett enkelt sätt att manuellt i AfterE
×
×
  • Create New...