Gå till innehåll

Att tänka på när man skickar ut musikvideo


sluten_cell_nr13

Recommended Posts

Har nu knepat ihop min första seriöst gjorda musikvideo (kommer en länk så fort den finns på nätet) och nu vill jag skicka ut den överallt jag kan.

 

Eftersom jag aldrig har gjort något liknande tidigare så undrar jag vad som gäller. Som jag har förstått det är Beta det mest uppskattade formatet (i alla fall på SVT och ZTV), men vad gäller i övrigt? Ska banden ha någon nedräkning? Vad för slags produktionsinformation ska finnas inspelat på banden? Ska det stå något speciellt på utsidan av bandet? Finns det någon ljudnivåstandard? Finns det något liknande STIM där man registrerar sin musikvideo?

 

Dessutom undrar jag om någon har något tips på vart man ska skicka den. Har hittils tänkt: STV (musikbyrån och liknande), ZTV, MTV el. MTV2 och lokala TV4-stationen. Något jag missat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara en fråga. Bandet du gjort musikvideon för (eller vad det nu är) har de skivkontrakt. Annars tror jag du har mycket svårt att få den visad någonstans, möjligen på typ program som Wimans på ZTV eller dylikt. Fast jag är inte så insatt men har väldigt svårt att tro något annat...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så gott som omöjligt att få något nytt visat på kanalerna om man inte har skivkontrakt eller stålar. Ta tex hitvarningen som spelas på ztv- Den får skivbolaget köpa till sin artist. Så har du massor med stålar köp platsen så får du den visad engång i timmen i en hel vecka. Men då gäller det ju att den är bra så den blir uttagen av ztv oxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, bandet har skivkontrakt (de ligger på Warner Chappell) och videon är reggad hos IFPI och har fått en ISRC-kod.

 

Att det är så gott som omöjligt vet jag, men man måste ju testa. Har lyckats kolla upp lite själv, men det är väldigt segt att få de tekniska specifikationerna skickade till sig.

 

Är det sant att bolagen får köpa veckans hit-varning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp det var en skivbolagsboss som skrev det förut. Dom frågade om inte hans artist låt kommer bli hitvarning. Då skrev han att som independentbolag så har bolaget inte råd att betala dom pengarna det kostar. Så det är därför alla videos är från bolag som satsar.

 

Vad är det för genre på musiken i din video?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ringde ZTV och frågade vilka kriterier de hade när de spelade videos och om de slöt avtal med skivbolagen. Då svarade de att de inte slöt några sådana avtal utan spelade vad de själva ville.

 

Jag frågade iofs inte direkt om hitvarningen, men är du säker på att skivbolagschefen inte menade att han inte har råd att göra en tillräckligt bra video? Eller att han inte har råd att marknadsföra artisten tillräkligt mycket för att ZTV ska hänga på?

 

Musiken finns på www.terrorpop.nu

Gå in på sounds och sen take-away. Låten heter wonderful. Albumet är tydligen ändrat ganska mycket nu. Flera låtar är borttagna och nya är inspelade för att albumet inte skulle låta så spretigt. De har tuffat till den nya utgåvan, tagit bort lugna låtar och lagt till snabba.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

I normala fall så är det inte musikvideoproducenten som ska skicka runt videon utan det är skivbolagets/distributörens jobb. Dom videos jag har gjort har vi bara skickat i ett ex (betaSP) till bandens skivbolag och sedan har dom sett till så att videon har gått upp på tv. Och är det ett så stort bolag som Warner så bör dom redan ha kontakter för det.

Mitt tips är att du ringer och snackar med bandets management om hur du ska gå till väga.

Tyvärr så tror jag inte att det finns något liknande STIM för musikvideos, utan det räknas som en såld produkt.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Men bandet är fortfarande så pass litet att skivbolaget inte orkar lägga ner det jobb som krävs. Därför sköter vi allt själva i samarbete med bandet.

 

Har kollat upp det ytterligare och det är tydligen hos IFPI, och inte hos STIM, som man ska registrera sin musikvideo. Då får man en ISRC-kod och de kräver betalt om videon spelas som de senare skickar ut till dem som reggat. Vanligtvis är det kanske skivbolaget som får dessa pengar, men eftersom de inte gör någonting så ligger nu reggningen hos bandets egna företag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Korrekt är att MTV och ZTV spelar precis vad de känner för, detta kan skivbolagen inte påverka. Det är primärt kommerciella intressen som styr vad de väljer alt någon som känner någon som har lite kontakter och kan köra lite lobbying :)

 

Har själv gjort två musikvideos som just nu rullar flitigt. Han råkade vara en ganska omtycket artist i mediaträsket och därför fick videon sk A rotation vilket innebär att den kan spelas dygnet runt.

 

Skivbolagens promotionavdelning har ansvaret att jobba fram artisten i media. De tar kontakt med Radio/TV/tidningar och säljer smakfullt in artisten med hjälp av olika mer eller mindre legitima arbetsätt, hehe. Det är en stenhård branch och man måste ha en speciell läggning för att palla med att jobba med promotion.

 

Det spelar faktiskt ingen roll om det är Sony / Warner / EMI eller nått annat mindre bolag som försöker få in låten. Är låten bra och artisten intressant så kan man komma från ingenstans och få en video spelad!

 

Det bästa är givetvis att ha bra personliga kontakter på TV / Radio kanalerna.

 

ha de

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du skickar in ett beta band så brukar brukar det finnas följande rutiner.

1.Lägg balk och ton i 90 sek.

2.Lägg svart och tyst i 30 sek.

3.Starta videon på 00:02:00:00 (alltså exakt 2 min från början).

4.När videon är slut gå ned i svart och tyst.

Voila!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...