Gå till innehåll

Progressive?


Monochromic

Recommended Posts

Jo man kan scanna fulla bilder som du säger, har själv testat de me en PD 100 Sony eller va den nu hette. Bilden blev högre upplöst. Men hackiga rörelser, kan tänka mig 12 bilder i sekunden. Men att bilden ser De-interlacad ut kan va att du tittar på dataskärmen. Finns inget redigeringsprogram som visar full kvalite på dataskärmen. De e TVn som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Många konsument och prosumer kameror har "progressive" och "frame mode" som egentligen inte är progressivt på riktigt. Detta är lägen där kamerorna efterbehandlar bilden så att det ska likna progressivt.

Vad är det för mdv-kamera du använder?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Men progresive Scan som de kallas ska inte vara De-interlacad de står utryckligen för de. Kan de inte vara så att du tror att den blir de-interlacad för att bilden får en sån där strobeeffekt som sker då man de-interlacar bilden. Progressive Scan innebär att båda fieldsen sätts ihop o då får de en ryckig (strobe) effekt. De kameror som jag testat med denna funktion tar bara 12 bilder i sekunden som jag nämnde tidigare.

Men de låter skumt om de är De-Interlacat, då är de falska funktioner o de har jag svårt att tro att ett företag lurar sina kunder på de sättet. Man skulle kunna jämföra de med att bygga en bil utan gaspedal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sonys kameror tror jag har proggresiv inspelning, fast med lägre bps, vilket gör att det hela känns rätt onödigt.

Canon och Panasonic använder andra metoder för att i princip de-interlace bilden i kameran. Vad man förlorar här är framförallt färgupplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mitt råd är att aldrig spela in med progressive eller frame mode som det också kallas. Även om man nu tycker att det ser coolt ut direkt i kameran så tappar man möjligheten till t.ex snyggare slowmotion men även upplösningen blir försämrad då en del av dessa kameror faktiskt rakt av kasserar ett av fälten alt interpolerar riktigt uselt. Så i slutändan så får du en bild med sämre kvalite i ordets alla bemärkelser. Att det blir bättre kvalite i progressive mode är en myt. Ingen av de kameror jag testat har levt upp till mina förväntningar. Den enda semi professionella DV kameran som ligger i närheten är AG-DVX100 från Panasonic.

 

Har du kört progressive i kameran så kan du inte få tillbaka den förlorade upplösningen. Har du däremot kört fieldmode så har du ju helt enkelt valmöjligheten att välja Progressive/filed mode i efterhand i datorn. Där finns det flertalet olika programm för att konvertera till progressive. Ett av de absolut bästa jag sett är Adaptive De-Interlacing från Algolith(www.algolith.com). Den blir mitt nästa investeringsprojekt.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...