Gå till innehåll

Frågor ang. safe margins


nykvist

Recommended Posts

Det är en rätt basic grej som jag inte har tänkt på tidigare och här kommer en riktig noob-fråga om det...

 

Jag har märkt att när man laddar in sitt filmmaterial i datorn så är bilden annorlunda beskuren än när man såg den i sökaren eller lcd-slärmen. Detaljer som man under filmning lade utanför bild är nu med. Är det så att videokameran tar upp ett större område än vad sökaren visar? Varför är det så? Är inte det ett onödigt slöseri på upplösning?

Syns dessa ytterområden om man t.ex. bränner sin film på en dvd och visar upp den på duk? Måste man beskära detta? På min TV-syns det i alla fall inte när jag kopplar in kameran direkt i scart. Går det att ställa in sin kamera så att man ser hela bilden. Jag kan inte hitta någon sådan funktion...

 

Jag blir förbryllad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var något nytt.. Har aldrig varit med om det och jag tycjer det låter extremt konstigt...

 

Det kan inte vara att LCD-skärmen är så liten att de är med men du knappt ser dem för de är så små.. Ytterst konstigt tycker jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på vilken kameratillverkare så kan man ibland se hela bilden eller en beskuren bild i sökaren. Ofta så ser man hela bilden i sökare men en beskuren bild LCDn. Detta kallas i redigeringstermer för TitleSafe & ActionSafe och kommer sig helt enkelt av att alla TV apparater visar lite olika bildstorlek och därav finns en felmarginal. Detta är en följd av att vi fortfarande lever i ett system som konstruerades för över 50 år sedan då tekniken inte var så finkänslig.

 

Visar du däremot din film på en dataprojektor så kommer hela bilden med.

 

I de flesta redigeringsprogram så finns funktion där man kan kontrollera vad som kommer att synas på en TV. I PremierePro så heter den "Safe Margins"

 

Ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar! Jag skickade ett brev till sony i går kväll och de sa följande...

 

 

%2$s skrev:
Hej Anders.

 

Det är inga som helst konstigheter med detta fenomen, du behöver inte känna dig orolig över att kameran inte fungerar som den ska. Denna "extra" yta som fås med är fullt normalt, ingen inställning som du kan ändra på.

Ha en riktigt trevlig sommar!

 

 

Idiotiskt tycker jag. Särskilt eftersom jag har samma shit i både sökaren och lcd:n. Hade varit bättre om man fick se hela bilden och hade safemarginslinjer i kameran istället.

 

Kasst. Men nu vet jag att man alltid får gå ett steg framåt eller lägga till lite zoom för att bilden skall bli som man tänkt sig...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

bilden kan aldrig bli som man tänkt sig... alla tv-apparater har lite olika safe margins.. nyare tv-apparater har betydligt mindre... många som sitter på widescreen tv-apparater använder läget "zoom" så då blir det också helt annorlunda... filmer som släpps i 4:3 men inspelade i 2.35:1 så har du förlorat halva bilden...

 

på bio vet du inte hur biografen dragit avskärmningsdukarna...

 

tyvärr, med dagens grejer kan man aldrig få det exakt som man vill. bara acceptera :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...