Gå till innehåll

Din egen mini35 !!!


R.R Studio

Recommended Posts

Halloj på er alla :)

 

Jag har kollat igenom ett par inlägg i detta forum och blir allt mer o mer ivrigare att skaffa mig en mini35 adapter till panasonic DVX100BE...

 

Syftet är en en kortfilm så jag är berädd att sattsa på utrustningen.

 

Det finns ju ganska många olika sorter av 35 mm adapters så ja undrar om det finns några rekomendationer för en bra produkt....:)?

 

Sen har jag sett allt allt mer bygger sina själva...är detta en säker metod?? och nån som skulle vela dela med sig den kunsakpen...??

 

 

Tack :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hyra är antagligen bäst för en produktion, det går även att köpa en för 3000 (adaperplace), drygt 10000 cinemek.com eller micro35.com. Det är mycket jobb att bygga en och det tar tid att beställa alla delar. Det kostar ca 2-3000 kronor att få ihop en. Jag har testklipp på http://www.kokokaka.com/35mm av en egenbyggd.

 

Du skall inte heller jämföra det med rikitg film men om du har tänkt att spela in på dv tycker jag att det är den klart bästa lösningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena

 

Jag vet ingen som äger sin egen mini35 adapter, det hyr man. Anledningen är dels att en mini35 adapter ligger från ca 75.000 och då är det det lilla adaptern till typ Sony´s HDV FX1/Z1 kameror. Anledning nummer två är att du sedan måste ha optik till adaptern, iallafall 2st 35mm zoomlinser från typ Century Optics, de ligger på runt 90.000 styck. Så har du runt 280.000 kronor som du gärna vill göra av med så, absolut! Dessutom så är min35 adaptern fruktansvärt oergonomisk och ger efter en hel dags filmande med handkamera rejält ont i handlederna, men det är ju en helt annan sak.

 

Hyr man optik och adapter i en vecka(arbetsdagar) dvs 5, dagar på Ljud&Bild så får man ha den i 7 vilket är bra!

 

 

ha de

Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...