jernby film
Medlemmar-
Inlägg
1 636 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
6
Allt postat av jernby film
-
Centrera text i Adobe After effects?
jernby film svarade på ämne startat av Asterix i Digitala effekter
I timeline>text>transform>position /nils -
Den mörka sidan finns alltså i Åtvidaberg. Ta med en spade.
-
Jag sålde nyss mitt Manfrotto 520 med huvud 503 för 1000 kr på detta forum. Leta du på begagnat. Perfekt för min Sony PD-100 som är lite tyngre än din. Vad menar du med crane ? /nils
-
För att sätta ihop detta i datorn på fyllan och lägga ut det på internet är inte bara ego, även imponerat. Alltså http://wearethestrange.com/ Ångrade mej lite här. Kanske passar till musikvideo för musik någon annan gillar. Såg en bra reklam för 3, den var bra. Liknade den här. /nils
-
Tips på "skrämmande" effekter i AE för en skräckfilm?
jernby film svarade på ämne startat av andyfilmmaker i Digitala effekter
Det är ju lätt hänt. Försök att göra inzoomningar över något som ser konstigt ut på inspelningsplatsen t.e.x. Speglar. Även om din kamera är dålig ska du nog göra det mesta vid inspelning. Sedan kan du göra som föregående talare säger i AE. Tänk på att skräck kan man få vid udda klippning. Men du, finns det ingen otäck person inblandad ? /nils -
Om du laddat ner trial finns ju mängder av instruktioner där på engelska. På svenska finns ju allt http://www.animate.se/ 3d studio max kostar 25.000 kr att köpa. /nils
-
Tips på "skrämmande" effekter i AE för en skräckfilm?
jernby film svarade på ämne startat av andyfilmmaker i Digitala effekter
Vad ska du göra i AE? Interiör,exteriör eller person i filmen? Kameraåkningar? Finns ju hur mycket som helst för skräckfilm. Du måste för ditt inre se något som kan skapa rysningar hos tittaren. Annars blir det ingen skräckfilm. Bara löjligheter. /nils -
Du menar http://www.visomblirskramdaavetklubben.com Denna äventyrsfilm för barn kan ha sin plats i filmhistorien. Inget mer. Jag blev skrämd av:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31248&a=352155 Kunde inte öppna skafferi eller kylskåp. Ett sätt har blivit att se allt detta med humor:http://www.jernby.se/humledumle.htm Det hjälpte mej att möta framtiden som vanligt folk. /nils
-
Din dokumentär ska bli intressant att se. Att jordaxeln sticker upp mellan Åtvidabergs centralstation och Bersbo gruva vet ju alla. Att skrivmaskinsknatter hörs från gamla Facit-fabriken är allmänt känt. Vad som finns i kyrkorna runt omkring ska du alltså filma? Var försktig. Du säger till när filmen är klar ? /nils
-
Imponerande för att vara en person. Både gällande masker och animation. Allt är möjligt i animation. Liten budget blir kanonbra kortfilm. /nils
-
Viktim. Att luta sej sådär finns i andra inlägg. /nils
-
halo andre. Om det är någon som ska filmas framför en screen kan man göra det i premiere, i 3 lager. En filmning görs en kopia av. Lager 2 och3 Lager 1 Ny bakgrund. Lager 2 Ett klipp blir black/white ändras i storlek, kontast till black, ljus och position beroende på var du vill ha skuggeffekten. Lager 3 Andra klipp huvudklippet. Allting läggs in i tidslinje 1,2 och 3 Allt går enklare med AE. /nils
-
Rendering ska du göra om du inte kan jobba i realtid som pace sa. Du kan ju avdela det som ska renderas i video 1 spåret med skärvertyget så tar det inte så lång tid. Är det inte så ? Blev osäker här. Jag brukar göra så när nästan klar film ska ändras och fixas till med något man glömt. /nils
-
Kul fråga, här kan vara plats för lite tänk. Att tala direkt in i kameran, utan sorl från publik, är inte bra, det skulle likna mer en monolog utan respons från ingenting. Enbart något som tittaren ska ta in. Här kan vara lite nytänkande på plats. Titta in i kameran, ljud från publik, efter detta högre sorl eller skratt.Om du ska titta åt publiken. Om du inte har publik ska du ha en eller klippa in publik. I alla fall röster, sorl eller skratt. Eventuellt fejkande skratt som finns i TV-shower. Allt går att göra. Bild från publik kan ju vara något annat än människor om man ska göra det med humor. /nils
-
Utbildningslös Regissör....dröm eller möjlighet??
jernby film svarade på ämne startat av Zhyron i Filmskolor
Ångrat, gammal tråd -
"Satsa" på filmutbildning eller skaffa sig en annan grund att stå på först?
jernby film svarade på ämne startat av Eskimo i Filmskolor
Film-musik-måleri, tror jag är av samma kreativa sort. 18-år, för tidigt för en livs-identitetskris. Vilcans har rätt. Du ska syssla med film på fritiden. Utbildning musik som är en del på gymnasiet ska du gå vidare med. Filmutbildningar kan vara något som styr dej in åt fel håll. Ungefär som en målare går på konstfack, blir ingen konstnär, men lär sig grunderna. Grunderna för film kan du lära dej genom erfarenhet på fritiden. För att bli en bra filmare eller regissör ska verkligheten runt omkring dej vara inspiration för att bli bra. Res mycket utomlands om du kan. Ej semesterorter. På fritiden ska du filma mycket naturligtvis. Ett jobb deltid, natt, köra taxi. Den bästa källan och termometer på hur folk mår. Ett fåtal människor blir rika på sitt måleri, sin film och att göra musik. Lycka till /nils -
Som sagt. Haparanda Stadshotell, Järnvägsstationen och Kemi. Allt nära dej. Det är ju bara att gå dit en mörk natt. Sen är det upp till dej vilken fanstasi du har. Järnvägsstationen är ju nedlagd men folk väntar, som man inte kan se, på tåget. Destination ? Nemo, http://www.bibeln.se , tar för lång tid att läsa. Men det kan vara en inspirationskälla för ateistiska filmare. /nils
-
Scana in foton för att använda i film, råd?
jernby film svarade på ämne startat av D_Odell i Videoredigering
Just det Skannar med Kanonskan 4200. Om man skannar fort blir det skannnar. Skanar sakta kan man göra i HP. Skannasst fortassst blir bra i Kanon. /nils -
Du ser vad ett hus eller skröna kan sätta i gång tankarna hos en filmare. Finns folk som står och väntar på tåget...fortfarande...som man inte kan se? En tanke från mej bara. Jag var där och fotograferade, svinkallt, blev snygga foto med belysning runt stationen. Det syns att det är kallt. Då var spårbelysningen tänd, kanske var länge sen. Som sagt, här har du ju en utmärkt plats att göra en bra film. Om du har tänkt dej att filma? Så himla perfekt plats. /nils
-
Ett bra namnförslag när rånarna spränger macken på riktigt när oljetankarna har fyllts med trotyl och blod. Statister kan vara Taxibilar som har lockats av gratis bensin. Kumla nästa för videoredigering.
-
Scana in foton för att använda i film, råd?
jernby film svarade på ämne startat av D_Odell i Videoredigering
Det blir himla bra ska du se. Jag använder Canonscan både till att scanna gamla pappersfotografier,dia och negativ. Använder dom sedan i film. Allt blir över förväntan. lilla farbrorn har i detta ärende helt rättstavat. ( men hur lägger man till en smiley här ?) /nils -
Men om du gör som jag sa. Export>movie>settings. Nu kan du välja hur du vill spara ditt klipp. AVI kommer upp som standard. Välj då TIFF. Då får du en massa bilder ungefär 1,6 megebyte styck. Har du t.e.x AVI-film får du ut bilder på hela klippet i 720x576. Tänk på att redigera ner filmen på bara de sekvenser du ska ha fotografier på. Då kan du importera den bild du vill har i Photoshop och sedan lägga in den i elements. En sak jag kom på. Jag har ju Premiere Pro .Du har ju elements. Jag hoppas detta går. Annars får jag be om ursäkt ! /nils
-
Seriös men fiction från min sida. Jag ha varit där och har bekanta från trakterna Luleå-Haparanda. Prästen har satt sina spår hos mej när det gäller skrönor från platsen. Egen bil hela vägen. Järnvägsstation i Haparanda är fin iallafall. Även Haparanda Stadshotell om den finns kvar ? /nils
-
The Corpse (3:49) *Varning för blod/läskigheter*
jernby film svarade på ämne startat av erebore i Kolla min film!
Då ska du/ni fortsätta med film, tycker jag ! Snabba klipp-effekter-musik. Ni är ju inga nybörjare. Ni kan ju ge er på detta http://www.flammor.com/artiklar/artikel027.htm /nils -
Att hitta bra inspelningsplatser
jernby film svarade på ämne startat av kalle112 i Rekvisita och scenografi
I Södertälje finns ju mycket att bita i som filmare har jag hört, men inte vet. http://www.objektvision.se /nils
