Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Har nyligen beställt mig en dvx100be och funderar på att fixa mig ett stativ innan jag får hem den. Frågan är då vad ska jag tänka på när jag köper stativ, vad är ett bra stativ och till vilket pris? Någon som kanske kan rekommendera ett stativ?

/Andreas Sjöberg

Posted

Hej Andreas

Din kamera väger väl 1,5-2 kilo någonting. Det är ju då upp till dej vad du ska filma. Ett stabilt Manfrottostativ med kamerahuvud (tungt men mycket stabilt)

Ska du vara rörlig kanske ett lättare och billigare.

http://www.lrtv.se/

Tunga Manfrotto med huvud ca 5000 kr, sedan går det nedåt i pris ju enklare du vill ha.

/nils

Posted

Tack för svar, men jag är fortfarande konfunderad. Jag har funderat på detta med en crane också, och då måste jag väl inkludera dess vikt i fråga av stativköp? Någon som har något specifikt tips på vilken tripod jag ska köpa och med vilket huvud (tungt och stabilt dvs då)

/Andreas Sjöberg

• 2 weeks later...
Posted
Tack för svar, men jag är fortfarande konfunderad. Jag har funderat på detta med en crane också, och då måste jag väl inkludera dess vikt i fråga av stativköp? Någon som har något specifikt tips på vilken tripod jag ska köpa och med vilket huvud (tungt och stabilt dvs då)

/Andreas Sjöberg

Jag sålde nyss mitt Manfrotto 520 med huvud 503 för 1000 kr på detta forum.

Leta du på begagnat. Perfekt för min Sony PD-100 som är lite tyngre än din.

Vad menar du med crane ?

/nils