Gå till innehåll

hedniskt tempel


Recommended Posts

Hej. Jag ska bygga ett litet tempel i studiomiljö nu i dagarna. Jag behöver lite tips om ni har några.

 

Det ska föreställa ett hedniskt tempel på 50-talet, men templet ska vara betydligt äldre. Där ska man tillbe en mumie som heter Gmork och har övernaturliga krafter.

 

Jag behöver tips allt ifrån symboler jag kan måla på väggarna, till målarfärg.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om den egyptiska looken, med tanke på mumien. Ett tips är att titta på vinjetterna i Den Egyptiska Dödsboken. Där finns det mycket illustrationer som kan (ganska enkelt) målas på väggar. Egyptiska tempel hade sandfärgade väggar i grunden och hade målade motiv. Pelarna var ganska färgglada. Pelarna skall vara av lotustyp, dvs. kapilärerna skall vara som en outslagen lotusblomma. De egyptiska dörrarna, de s.k. pylonerna, är mycket snygga och är ofta krönta av bevingade glober (en sol-skiva som flankeras av två kobra-ormar och två stora vingar som hos gamar). Skarabéer är också ett tips; svarta skalbaggar (symbol för liv och pånyttfödelse).

Länk till kommentar
Share on other sites

Näe! Gud vad tråkigt. Det finns gott om svensk hedendom och med lite fantasi går det nog att hitta mumier med. Skall det bli spännande och trovärdigt är det värt att lägga lite tid på figuerna. Jag håller själv på att "utforska" gamla kyrkor och det finns MASSA spännande i medeltida kyrkor. Hur spännande är det inte med gravsättningar med runor OCH kristna kors? Hur spännande är det inte med djävuls- och demonskulpturer INUTI domkyrkor? Hur spännande är det inte med hällristningar?

 

På tal om det finns det en hällristning på västkusten som föreställer ett bröllopspar, http://www.orebroll.se/upload/Prim/Vardcentraler/Knuffen/bilder/Knuffenbild%20webb.gif och queer-rörelsen tror att det är ett homosexpar. Fel, den ena figuren har ju långt hår, dvs är kvinna.

 

http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=h%C3%A4llristning&btnG=S%C3%B6k

Länk till kommentar
Share on other sites

Om den egyptiska kulturen nu är uttjatad, varför inte försöka sig på att skapa en helt unik hednisk religion, i stil med H.P. Lovecraft (kolla exempelvis in filmen DAGON). Tillbedjan av mumier som kallas Gmork låte inte direkt nordiskt. Personligen skulle jag bli irriterad av att man blandade ren fantasy av detta slag med nordisk hednadom. Det kräver logisk akrobatik för att få ihop det. Det finns en hel del kunniga och intresserade i det här landet som hade skrattat åt det hela. Det kan lätt bli pinsamt och ofrivilligt komiskt.

 

Skall man använda sig av Nordisk hednadom så bör man studera den noggrannt och försöka skapa något övernaturligt kring de myter som redan existerar. Men jag har en känsla av att du har helt egna tankar och då är det isåfall bäst att skapa en egen kult från scratch om det nu känns uttjatat med Egyptisk kultur (som alltid fungerar med fantasy-artat övernaturligt magiskt tema, då den alltid har varit laddad med det rent historiskt och dessutom redan har en upparbetad filmkonvention att vara det).

 

Faktum är att det finns människor i Sverige som tillber egyptiska gudar i närmast kultlika former och hemliga sällskap. Så det går att få ihop med en story som utspelar sig i Sverige. Kombinera det isåfall gärna ihop med en frimurerisk orden och ett egyptiskt tempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en hel del kunniga och intresserade i det här landet som hade skrattat åt det hela. Det kan lätt bli pinsamt och ofrivilligt komiskt.

 

Rätt mycket av det som görs i Hollywood på temat "äventyrare stöter på urgammal kultur" ("Stargate", "Indiana Jones" etc. etc.) är väl av det slaget, men de säljer som smör ändå. ;-) Vad jag menar är att man inte nödvändigtvis behöver göra filmen så att Professor emeritus Hermund von Dammråtta blir nöjd av att allt i filmen stämmer med det som står i hans vetenskapliga artiklar. :-)

 

Skall man använda sig av Nordisk hednadom så bör man studera den noggrannt och försöka skapa något övernaturligt kring de myter som redan existerar.

Håller jag med om.

 

Personligen skulle jag bli irriterad av att man blandade ren fantasy av detta slag med nordisk hednadom.

Fast hade det inte kunnat bli rätt häftigt ändå om man gjorde det på ett balanserat sätt? Om fantasyelementen bestod i att det som vi vet endast existerade i våra förfäders mentala föreställningar faktiskt existerade på riktigt? Att jättar och troll o annat oknytt förpestade deras tillvaro och att de gamla asagudarna (eventuellt) kom till undsättning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast hade det inte kunnat bli rätt häftigt ändå om man gjorde det på ett balanserat sätt? Om fantasyelementen bestod i att det som vi vet endast existerade i våra förfäders mentala föreställningar faktiskt existerade på riktigt? Att jättar och troll o annat oknytt förpestade deras tillvaro och att de gamla asagudarna (eventuellt) kom till undsättning?

 

Jo, visst! Men jag hänsyftade på mumier som heter Gmork och andra "icke-nordiska" inslag. Det finns ju faktiskt en film som är producerad i Sverige som heter TOMTA (eller något liknande) som använder sig av den nordiska tomtemyten på ett bra och skrämmande sätt. Det mesta av vad J.R.R. Tolkien har skrivit är ju inspirerat av nordiska myter och vikinga-kultur. Det är ju även lätt att se i Peter Jacksons version.

 

Med kunniga i Nordisk mytologi och kultur så menade jag inte några indammade professorer utan hobbyarkeologer, hantverkare och historiskt intresserade. Kolla bara på vad de olika vikinga-träffarna och medeltiedsveckorna på Gotland drar till sig för intresse. Min fru har under ganska många år hållit på med Vikinga-reenactment. Jag är övertygad om att hon hade skrattat åt en mumie som heter Gmork och som återuppväcks i någon gammal konungagrav utanför Uppsala ;) Bättre då att använda sig av en gammal myt eller uppfinna en ny som passar den nordiska floran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför krångla till det? Om det är mumiens namn det hänger på så hitta på ett bättre då. Sen tror jag det är bättre att hitta på myterna själv, men ta inspiration av verkligheten, men inte alls kopiera. Det gör inget om det det liknar verkligheten, snarare tvärtom, men inte för bra så nån viktigpetter hittar fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för alla svar. Jag hade tänkt att skapa någon sorts av keltisk eller fornnordisk miljö. Mumien är ingen direkt egyptisk mumie inlindad i toapapper, utan mer ett förtorkat lik, nästan ett skelett, a la indiana jones. Och, ja, den ska heta Gmork och ska vara helt påhittad.

 

Sen har ni några mer konkreta tips på, t.ex. färger man kan använda. Det kommer vara mycklet mörkt och belysas mest av levande ljus och facklor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och, ja, den ska heta Gmork och ska vara helt påhittad.

 

Lånat från "Neverending story"?

 

Sen har ni några mer konkreta tips på, t.ex. färger man kan använda. Det kommer vara mycklet mörkt och belysas mest av levande ljus och facklor.

 

Lite runskrift och inristade bilder här o där borde väl kunna funka om det är en fornnordiskt tempel du tänker dig? Borde finnas hur mycket som helst på nätet som man bara kan kopiera rakt av.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag var i Guanajuato i Mexico hade de en hel del spekakulära mumier, bra mycket roligare än egyptiska mumier. De mexicanska var inte balsamerade i toapapper utan mycket detaljrika. Jag har några enstaka bilder jag kan dela med mig av (om jag hittar dem) men google hittar många också. Tex; http://www3.sympatico.ca/nancy.kilpatrick/mummies.htm

 

Jag sökte på "guanajuato mummies" i google. Vacker stad förövrigt, men lite svårt att hitta dit. Man måste åka genom tunnlar för att komma in. Hela området är kontaminerat av någon mineral så alla man begraver där multnar aldrig bort.

 

Föresten, hur skall du göra mumien? Jag har länge önskat mig en mumie.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse-hur gammal ska din mumie vara ? Ni talar här om motsvarande egyptiska mumiers tid. Jag skulle rekommendera modern mumie ca 300 år, om nu han ska kallas mumie. Obalsamerad, ej inlindad, ej dold i lyxig kartong. Ej begravd i jord. På detta forum bad jag en nybörjare göra en dokumentär för en månad sedan. Han tycks ha försvunnit. Hittar inte inläggen. Inget svar.

Som övning på dina utgrävningar runt Åtvidabergs kyrka tycker jag du ska åka till Kemi kyrka, lyfta på locket i kyrkan och låna prästen som ligger där. Om du vill ha en obalsamerad hel präst som förblir hel.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Var ligger Kemi kyrka? Du har berättat om den förut eller hur? Men den kan jag väl inte låna?

 

Föresten har väl mumier funnits i alla tider? De behöver väl inte vara (avsiktligt) balsamerade och lindade för att definieras som mumie. Det räcker väl om de på ett eller annat sätt blivit konserverade. Jag håller med nils om att en olindad mumie är mycket mer spännande, men det finns säkert gamla sådana med. Föresten, har ni redan glömt "korpen flyger"? Byt totempålen mot en mumie och man är ett steg på väg. Jag gillade just dessa scener för att totempålen inte rörde sig, saknade tecken, rummet var enkelt. Var ju till och med lite läskig ju (i sin miljö och med sina förutsättningar).

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Mumien... Det blir svårt, men jag har tänkt lite. Jag ska bara göra ögon och näsa och en hand. Resten kommer skuggas av mumiens kåpa. Jag tänkte faktiskt bygga honom i grovt, blött, toapapper. Så att man får den där ojämna känslan. Jag har nämligen inte tillgång till latex och sånt. Sen tänkte jag gegga ihop en sås av mjöl, vatten och soja och smeta in honom i den så att det ser ut som rutten hud. Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul. Du vet om att man göra tapetklister genom att koka lite vetemjöl i vatten? Detta klister kan man blanda ner toapapper eller tidningspapper till paiper mache. Det är vad jag överväger i alla fall. Mumierna jag såg i mexico hade lustigt nog hud som på sina ställen skiktat sig så det påminde om limmad tidningspapper som inte riktigt låg ihop. En annan detalj som skulle kunna öka realismen är alla dess insektshål mumier kan ha. Miliontals små små hål ungefär som gamla maskätna möbler.

Jag läste en gång om en arkeolog som förfalskat en mumie tillverkad av bla gips och han hade hamrat på mumien med en spikklubba. Kolla gärna på bilderna jag länkat till. Huden är inte "rutten", snarare papyriserad. Synlig vävnad kan i bland se ut som en tvättsvamp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorsen-jag har vid ett inlägg tidiga föreslaget någon från Kiruna att göra en dokumentär om detta. Prästen i Kemi, har jag som förebild när gäller mumier. Jag var där 15 år sedan. Kemi ligger öster om Torneå i Finland.

Tyskarna under kriget lånade honom för en dans. En arm gick av.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra du hittade info.

Jag har förståelse för stackars Nikolaus Rungius. Han ligger ju där för allmänt beskådande för att hans tro var stark. Det bästa är ju att inte tro på någonting så slipper man bli behandlad som en mumie, kanske statist.

Det finns mycket skrönor runt honom. Vad jag vet ingen som gjort en dramadokumentär. Det kanske beror på att folk är rädda för honom.

Ta tåget till Haparanda, hyr bil. Fråga kyrkovaktmästaren om det är ok.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Du får ta tåget till Haparanda, hyra bil eller cykla. Inga bussar stannar i Kemi. Taxi vägra köra till Kemi kyrka.

 

Är du alvarlig eller skämtar du, jag har åkt buss till kemi flera gånger, dock inte från Haparanda utan torne. Och sist jag kollade körde taxin dit...

Bor i happis och har en mormor och morfar i Kemi:)

 

PS går inget tåg till HPDA, endast buss/taxi

Länk till kommentar
Share on other sites

Seriös men fiction från min sida. Jag ha varit där och har bekanta från trakterna Luleå-Haparanda. Prästen har satt sina spår hos mej när det gäller skrönor från platsen. Egen bil hela vägen. Järnvägsstation i Haparanda är fin iallafall. Även Haparanda Stadshotell om den finns kvar ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...