Gå till innehåll

Nattbuss 807


David regi.

Recommended Posts

Jag har ganska nyligen fått stort intresse för nynazism och rasism i samhället och har därför blivit väldigt fäst vid David Flamholcs andra kända film Nattbuss.

Jag känner till några fler liknande filmer så som 11:e November (om jag kommer ihåg titeln rätt).

 

Känner någon till filmer som handlar om ungdomar som lever med nazism/rasism i sin vardag?

 

Då menar jag inte filmer som Vinterviken utan mer liknande Nattbuss.

 

MVH / David

Länk till kommentar
Share on other sites

Rättning: Filmen jag nämde i mitt första inlägg heter 30:e November.

 

Jo tack, American History X har man inte missat. Hemskt bra film med viktig handling.

 

Romper Stomper är en film jag har hört talas om men dock inte sett.

 

Vad gäller skådisarna i Nattbuss kan jag hålla med om att de är lite torra men det är verkligen inget som jag stör mig på.

Jag tycker det är lite charmigt på nåt sätt, det ger filmen en särskilld karaktär.

Samma gäller kvalitén på bilden och ljudet. Inte det bästa men det blir nästan ett plus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 år senare...
Den gamla kultfilmen sökarna har såna motsättningar. Den finanserades med rånpengar. Allt för konsten fick då en ny vinkel.

 

henrik

 

Där har du fel. filmen finanserades inte alls på rånpengar, ryktet gick att det var så för att Lian erkände ett rånförsök i göteborg på den tiden, och då var det en dramaturgisk perfekt grej för en journalist att skriva att filmen finansierades med hjälp av rånpengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nattbuss 807 tyckte jag var helt värdelös, men Romper Stomper & American History X tycker jag är grymt bra!

Var ju under ett tag dom släppte en jäkla massa svenska sånna filmer av...hrmm, varierande...kvalitet.

Lustigt att nazzarna själva är så förtjusta i Romper! Nazisterna där får ju stordäng genom precis hela filmen!

 

Är det bara filmer om nynazzar du är intresserad av? Annars är den tyska filmen Der Untergang, Undergången, & Men Behind The Sun grymt bra rullar åsså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nattbuss 807 tyckte jag var helt värdelös, men Romper Stomper & American History X tycker jag är grymt bra!

Var ju under ett tag dom släppte en jäkla massa svenska sånna filmer av...hrmm, varierande...kvalitet.

Lustigt att nazzarna själva är så förtjusta i Romper! Nazisterna där får ju stordäng genom precis hela filmen!

 

Är det bara filmer om nynazzar du är intresserad av? Annars är den tyska filmen Der Untergang, Undergången, & Men Behind The Sun grymt bra rullar åsså.

 

Ny nassar är inte kända för att vara smarta!;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Där har du fel. filmen finanserades inte alls på rånpengar, ryktet gick att det var så för att Lian erkände ett rånförsök i göteborg på den tiden, och då var det en dramaturgisk perfekt grej för en journalist att skriva att filmen finansierades med hjälp av rånpengar.

 

Lite info.

Mitt inne i produktionen var pengarna plötsligt slut (dåligt planerad budget? Förseningar?) Man kallade till krismöte. två personer ur teamet sa sig ha en lösning. Dagen efter dök man upp med ett jordigt kuvert med kontanter, inspelningen kunde fortsätta. Jag säger inte att det nödvändigtvis var rånpengar. Nej jag tänker inte uppge källa. Och, nej jag förstår att det låter som ett påhitt. Jag kan inte säga att det är sant då jag inte var med, men infon kommer från en enligt mig pålitlig källa (nej det har jag inte läst på nätet eller aftonbladet)

Edit: Jag vet inte om pengarna accepterades eller om man löste finasieringen på annat vis

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...