Gå till innehåll

Bra Manus? Dåligt Manus? Skit Manus? Suveränt Manus?


DotStudio

Recommended Posts

Jag har heller inte fattat. Ett bra manus säger mig ingenting när folk säger de. Hur får man reda på de, har de läst manuset? Det är ju inte manuset som är bra, de är filmen, om den är bra de vil säga. Ett bra manus kan bli en ruskigt dålig film o tvärtom, men oftast måste det vara ett bra manus för att det ska bli en bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns många som läser manus i sig och därmed kan de säga att ett specifikt manus är bra eller inte.

 

Ett manus bör berätta en intressant och fängslande historia som berör läsaren.

 

Manuset bör vara tekniskt korrekt - dvs följa manusstandarden.

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Oki, du har nog rätt i de, men jag undrar då alla filmkritiker säger de va ett väldigt bra manus eller dåligt. Menar de då inte filmen? Tycker de ändå inte säger så mycke. Äer filmen bra så behöver man inte veta mer, för de är väl de man vill veta, i alla fall jag. Jag läste i nån bok, där de stog. "Många säger att vi behöver ett bättre manus, men de man egentligen behöver är en bättre film".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker man tydligt kan se i en film om manuset var bra eller inte. Dialogen avslöjar en hel del om inte annat... Plus själva historien naturligtvis, karaktärerna, jag ser lätt om de är välskrivna, genomarbetade.

 

Jag tycker man också kan se ibland att manuset förmodligen var bra, men skådespelarna (regissören) har inte fattat nåt. Eller att det är ett skitdåligt manus som man undrar hur någon velat satsa en spänn på. Men filmen kan funka ändå, t ex om det är mycket action eller skräck.

 

Så visst "ser" man manuset bakom filmen, det gör jag i alla fall. Vilket ju inte är så konstigt i och med att jag skriver manus själv. Men jag tror de flesta kritiker och recensenter har sett så mycket film att de också kan avgöra det.

 

Utan manus blir det ingen film!

Länk till kommentar
Share on other sites

"Man kan göra en dålig film av ett bra manus men man kan inte göra en bra film av ett dåligt manus"

 

Det verkar finnas många experter i detta forum...

Ni ger råd utifrån... vad?

Inget fel att hjälpa varandra men man måste veta vad man pratar om.

 

/D

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Fred (Mr) Anderson]Givetvis kan man göra en bra film av ett dåligt manus!

 

Har gjort det själva många gånger, det är känslan som är viktigast och då kan manuset suga riktigt hårt[/citat]

 

Vilket/vilka manus syftar du på då? Själv tycker jag att du enbart arbetar med förstaklassiga manus.

 

*Tänker på Knölen*

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

*blåser lite liv i en semi-gammal tråd*

 

DaybreaK: Många här utgår ifrån sig själva. Personligen har jag både skrivit och läst många manus i mina dar och även sett filmerna som blir resultaten av dem ibland. Såklart varierar den faktiska faktabaserade kunskapen mellan olika människor, men de flesta vet ändå vad de talar om när det är erfarenheten som räcker långt.

 

Manus, liksom färdiga filmer kan ju brytas ner och analyseras sönder till minsta möjliga beståndsdel och har man börjat med det kan jag säga att det finns en riskt för att man inte kan sluta. Läste i introduktionen till en kursbok jag har att "efter att denna bok är utläst kommer din nuvarande syn på filmer vara förstörd, och då delvis också upplevelsen"

Inte helt sant kanske, då man kan försöka koppla bort det hela, men ändå delvis sant då jag aldrig mer bara "ser" en film och sedan är nöjd utan den analyseras på alla håll och kanter automatiskt i mitt huvud.

 

Oj oj vad jag tjatar på. Ja, jag är bara lite sällskapssjuk idag så här efter midsommar. ;) Hoppas alla har haft en trevlig sådan också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Om man kan se filmen för sitt "inre öga" vid genomläsningen och förloppet verkar logiskt, så tycker jag att man har lyckats.

 

Sedan är det upp till skådisar och regissör att göra något bra av det.

 

Är man ibland tvungen att gå tillbaka för att förstå sammanhagen, skall man nog skriva om eller skrota.

 

Konsekvent och ta bort sådant som inte för handlingen framåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tråkigt nog så kan skådisen/skådisarna sabba filmen fast manuset är bra.

 

Men jag tycker att det ska vara lite oförutsägbart. Allt ska inte vara som en dans. Först är allt skit sen ordnar sej allt upp. Det är riktigt tråkigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är svårt, snudd på omöjligt, att säga att det & det gör ett lyckat manus, det är så mycket som spelar in!

Visst, att det är välskrivet, lättförståligt & har en tydlig känsla & inlevelse är väl kanske något jag skulle säga då, men i händerna på en tråkig person utan fantasi så skulle det inte spela så stor roll!

Vice verca, om man satte en penna i handen på en person som stavar si sådär (alltså inte som skit, men endå), inte har nån aning om formateringar, & så vidare men skriver med en känsla & fantasi bortom all beskrivning så vet jag verkligen vilket manus jag skulle välja!

 

Innan jag startade som musiker så rådfrågade jag en yrkesaktiv musiker om jag var tvungen att gå kurser i instrument eller om det verkligen gick att lära sig själv (var runt 10 & hade FET respekt för instrumenten).

Hans svar var "Låter det bra så gör du rätt. Lek dig fram istället."

 

Jag skulle påstå att det gäller allt som har med skapande & konst att göra, Tolkien är ett bra exempel. Har man känslan så har man skaparkraften.

Resten är överkurs! :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...