Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Behöver lite tips på en kamera som kan spela in scener i absolut mörker utan ljus, alltså en kamera som har ett mörkerobjektiv. Jag tänker på kameror som används av försvaret eller en sådan kamera som man kan se i vissa dokusåpor (som exempelvis Big Brother) där man ser allt i gröntoner.

Jag är intresserad av att hyra en sådan för att spela in en scen i absolut mörker där skådespelarna får agera på riktigt i ett helt mörklagt rum.

Jag antar att det är lättast att hitta sådan kamera i ett digitalt videoformat, så darför har jag startat tråden här, men om någon har ett tips på ett mörkerobjektiv med c-fattning, får ni gärna tipsa om detta även här ;)

Postad

Är det inte det som brukar kallas super night vision i produktbladen? Kameran skickar ut ljus som inte är synligt för blotta ögat, men som kameran kan filma i. Det har många konsumentkamror som standard. Dock är kanske inte räckvidden så superbra, men för mörka rum är det säkert helt ok. Eller?

Postad

Det är en kamera som är känslig för infrarött ljus. Det är inte synligt för ögat. Man kan sätta upp infraröd-belysning för att lysa upp rummet, dessa består av IR-lysdioder och det går att löda ihop själv för en rimlig peng om man inte är helt o-händig.

Det finns vanliga konsumentkameror som har denna finess (se föregående inlägg) och det är ingen idé att ha nån superfin kamera eftersom det ändå blir ganska brusig och konstig bild.

Militären använder ljusförstärkare som förstärker befintligt "vanligt" ljus extremt mycket. Bygger på helt annan teknik, men det ser ungefär likadant ut.

/J

Postad

[citat=Jonyverse]Det är en kamera som är känslig för infrarött ljus. Det är inte synligt för ögat. Man kan sätta upp infraröd-belysning för att lysa upp rummet, dessa består av IR-lysdioder och det går att löda ihop själv för en rimlig peng om man inte är helt o-händig.[/citat]

Finns det någon information man kan hämta om infraröd belysning och "IR-lysdioder"?

%2$s skrev:
Det finns vanliga konsumentkameror som har denna finess (se föregående inlägg) och det är ingen idé att ha nån superfin kamera eftersom det ändå blir ganska brusig och konstig bild.

Tack för tipset!

%2$s skrev:
Militären använder ljusförstärkare som förstärker befintligt "vanligt" ljus extremt mycket. Bygger på helt annan teknik, men det ser ungefär likadant ut.

Det borde jag har tänkt på. Minns från min miltärutbildning att warsawa-paktens styrkor hade IR-strålkastare. Det är något som togs fram av Tyskarna mot sista året av WWII. Med tanke på att det är ett helt mörkt rum utan befintlig belysning så är det en IR-kamera med IR-lampor som gäller för mig. Vad jag vill få fram är den där distinkta grönaktiga tonen jag minns från mörkerkikarna vi hade i armén mot slutet av 80-talet. Ger IR-kameror samma resultat är det helt o.k.

Återigen, tack för tipsen (och du med Gorse ;))

Postad

Den varianten som ser med vanligt ljus är altså så ljuskänlig att man lyser upp ett halvt rum med ljuset från ett armbandsur med självlysande visare eller en glödande cigarett. Men den ser även IR-ljus.

Det gröna kommer från fosforet i fotomultiplikatorn (den militära varianten).

IR kameror o konsumentkameror ger väl bara en svartvit bild. Men det går väl att färga in vid redigering, man får skumt tomma pupiller, blek hud och allt ser ut att vara målat i två nyanser av grått. Det kan finnas kameror som bara har nån slags längre exponeringstid och extra förstärkning som lågljusfiness. Den vill du inte ha.

Det var populärt hos snuskgubbar att lura kameran till mörkerläge med ett filter som såg svart ut för vanligt ljus så man kunde filma i solsken, men kameran såg bara bara IR-ljuset (som det ju finns gott om i solsken på dagen). Detta ljus tränger igenom tyg ganska bra så det ser ut som folk har halvgenomskinliga kläder.

Ang. IR-strålkastare kanske du kan söka på nätet, annars är det inte så svårt att fixa ihop själv. Man köper ett gäng IR-lysdioder och löder ihop med strömbegränsande motstånd i en lämplig låda. Jag kan ge dig de instruktioner du behöver om det blir aktuellt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...