Jump to content

mörk natt..


Zhyron
 Share

Recommended Posts

Def lesta av de scener vi ska spela in ska vara under natten eller i mörkret. Ska vi filma det i mörker eller ska vi ha ordentligt med ljus från halogenlampor och sen 'natta' det i datorn?

 

Jag är rädd att bilden ska bli pixlig annars, vi filmar med en Sony dv kamera (kanske en mini dv).

Link to comment
Share on other sites

Frågan har dryftats tidigare här, så en sökning kan säkert ge dig vidare svar. Hur som helst är din fråga lite otydlig; det är stor skillnad på att filma på natten och på att filma i mörker, om du förstår hur jag menar. Om du tänker dig att det inte skall finnas några synliga ljuskällor i bild, exempelvis gatlyktor och dylikt, utan att det verkligen skall vara mörkt, så är det bättre att spela in nattscenerna på dagen än att spela in dem på natten med lampor. Lampor ger ett alldeles för riktat ljus och alldeles för stora kontraster i bilden för att man skall tro att det är månljus.

 

Om du har synliga ljuskällor i bild kan du istället förstärka dessa med artificiellt ljus för att få tillräckligt.

 

Testa för all del kameran i förväg så att du vet hur ljuskänslig den är, och undvik alltför mycket elektronisk ljusförstärkning, för det resulterar bara i brusigare bild och sämre färgåtergivning.

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Jag verkade inte riktigt hitta vad jag letade efter....inte på ett språk jag förstår i allafall =)

Vi har lite olika scener som vi inte vet hur vi ska lägga ljus på. Vi kan inte riktigt experimentera med ljuskällor, vi gör detta som ett projekt arbete men eftersom jag är så pedantisk vill jag att det ska se så bra ut som vi är vana vid på film, vi måste veta ifall vi ska lägga ut pengar på lampor eller inte.

 

De scener jag behöver hjälp med är:

 

En kille sitter vid sitt skrivbord i sitt lilla rum, han är böjd över en gammal bok. Känslan jag letar efter är att han är ensam i världen, övergiven. Men planerar hämd. Lite kyligt helt enkelt.

 

En kille går mot kameran i en mörk gränd, man ska kunna se hans kroppsfigur men inte helt vem han är. Ser framför mig en tunnel med månljus lysande bakom honom ovanför tunneln.Strimmor av ljus på vissa ställan så att när han går igenom dem så ser man hans kläder.

 

En kille som experimenterar med kemikalier. Lite Jekyll & Hyde, bryter in i ett labb och blandar till detta i hemlighet.

 

En kille blir förföld i mörkret av någon. Efter ett tag märker han det och ökar farten, men blir ikappjagad och dödad.

 

En figur framför nån sorts gammal ledare, ännu en gång en mörk känsla. Ser stearinljus överallt. Ond och gammal känsla.

 

Två figurer på varsin sida av ett skrivbord. Ansiktena i mörker. Lampa ovanför som visar oredan på skrivbordet.

 

En kille i ’omklädningsrum’som gör iordning sin utrustning för att döda en varelse. Han är van vid det så ingen rädsla visas. Lite instängd känsla. Han är den enda där.

 

 

Tros det var alla. Om ni vill ha lite mer info om känslan så fråga gärna.

Jag vill veta vilka ljuskällor jag behöver, alla dessa har ett mörker och farlig/ond/kylig/ensam känsla över dom. Och hur vi ska belysa det hela. Och om det finns något jag ska göra i datorn

Hoppas någon kan hjälpa, kom ihåg att jag kan inte lingot så förklara vad ni menar med de olika termerna.

Link to comment
Share on other sites

Okej, då vet jag vad ni är ute efter. Först vill jag säga att det låter ganska ambitiöst, och om ni inte har tid att experimentera eller har någon som kan sitt foto ordentligt så kommer ni att få problem. Men låt det inte hindra er att försöka!

 

Problemet är helt enkelt att kameran inte är lika ljuskänslig som ögat, varför man behöver extra ljus när man filmar. Ibland kan det räcka med att byta ut alla befintliga glödlampor mot 100-wattare, och ibland mår man bäst av tusen watt extra.

 

Det finns dessvärre inga universallösningar som alltid funkar. Det låter på dina beskrivnar som att du är ute efter hög kontrast i bilderna, och då är det viktigt att du kan rikta ljuset väl, så att det inte lyser åt alla håll och kanter. Någon här på forumet hade visst tillverkat fungerande flaps/barn doors/lagårdsdörrar till sin halogenarbetsbelysning och jag har hört om andra amatörfilmare som på ett billigt sätt kunnat skärma av ljuskällorna, men helt enkelt är det inte.

 

Jag vet inte hur er budget ser ut, men att köpa halogenbelysning eller helt enkelt bara ett gäng 200-wattsglödlampor är inte särskilt dyrt.

 

Efterredigering i datorn kan göra mycket av finpillet, men grunden bör vara lagd redan vid inspelning om ni frågar mig. Andra kan ha andra erfarenheter, så ta för all del inte mina ord för absolut sanning.

 

En del av dina exempel ger mig emellertid huvudbry, i synnerhet den om snubbarna på var sin sida om skrivbordet. Varför lyser inte lampan ovenför skrivbordet upp deras ansikten, jag har aldrig sett en vanlig lampa så riktad? Och är tanken verkligen att deras huvuden helt skall försvinna i mörkret, eller finns det ett bakljus som visar konturerna? Bara ett par frågor, men poängen är att sådant här måste ni fundera över om ni skall kunna åstadkomma det ni vill.

 

Lycka till!

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Budgeten är ganska liten men halogenlampor har vi helt klart råd med, vi vet bara inte om vi behöver dom, hur många vi behöver och hur vi ska sätta dom i dom exemplen.

 

I skrivbord scenen tänkte jag inte att de ska dränkas helt. Du ser deras konturer men chansen är lite att du skulle känna igen dom på gatan sen.

Jag är säker på att jag har sett det gjort innan, har bara ingen aning var...

Link to comment
Share on other sites

Frånsett scenen med månljus så ser jag inte vad ni skulle ha blå lampor till. Och för den scenen skulle jag nog rekommenderar att ni simulerar en gatlykta istället om ni vill göra det lite lättare för er.

 

Det är svårt att komma med konkreta ljussättningstips i text, men jag tror att ni tjänar på att skaffa några lampor av olika styrka, några friggor (vad som helst som är stort och vitt funkar) för att kunna reflektera ljus och väldigt gärna några filter att sätta framför lamporna. Ett frostfilter (dimmigt genomskinligt; halvtransparent duschdraperi funkar) är bra för att inte få så hårt ljus, och ett brandgult för stearinljusscenen kanske. Och som sagt, det kan alltid vara bra att byta ut befintliga glödlampor mot glödlampor med högre effekt.

 

Ni får nog testa er fram, men här har ni några uppslag i alla fall som inte kostar så mycket pengar.

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Mer ljus än så lär ni i alla fall inte behöva, men det är bra att ha några svagare grejer också. Testa att sätta i exempelvis en 200-wattare i en vanlig lampa. Om lampan pallar det så är det enkelt att variera effekten med olika glödlampor upp till den nivån. Det finns även spotlights på 150 w som kan vara användbara. Och även ännu svagare är användbara. En dimmer skadar inte heller att vara utrustad med. Poängen är det är vanskligt att sitta med enbart för starka grejer om ni vill få fram ganska mycket mörker i ett litet rum, exempelvis. Och inte vill ni väl dränka alla stearinljusen i halogenbelysning?

 

Tänk framförallt på att ljusstyrkan avtar snabbt när avståndet från ljuskällan ökar. Det är främst för vida bilder, som jag kan tänka mig att grändscenen är, som det är viktigt med starka lampor för att ljuset skall "nå fram". Så länge det rör sig om täta bilder, då man kan placera lampan närmre, klarar man sig med betydligt svagare sådana.

 

Annat att ta hänsyn till är exempelvis hur mjukt man vill att ljuset skall vara. Om man mjukar upp det med ett frostfilter, vilket gör ljuset mindre riktat, förlorar man även i ljusstyrka, varför en starkare lampa är att rekommendera.

 

Som sagt, det finns en hel del att tänka på, och naturligtvis handlar det bara om hur ni vill att det skall se ut. Ni kan alltid testa er fram eller hämta inspiration från filmer, men om ni är helt gröna på området och har höga ambitioner så skulle jag rekommendera att ni läser en bok i ämnet eller letar rätt på information på nätet. Om filmen skall bli snygg så gäller det att man kan sin ljussättning.

 

Lakan som reflektorer tror jag inte på eftersom man vill kunna enkelt vinkla och hålla upp dem som man vill. Så ta något hårt istället.

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Så vi kanske borde strunta i lamporna och köra med högwattiga lampor i vanliga lampor.

Vi har letat runt lite på nätet men det mesta jag kan hitta handlar om trepunkts ljussättningen. Och det är inte helt den info jag letar efter, det är ju lite svårt att hitta specifik info om dessa scener.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ni definitivt bör lägga beslag på åtminstone en 500-wattare. Den vill ni ha, tro mig.

 

Att ljussätta mörka scener är på många sätt lättare än att ljussätta ljusare dito, eftersom man inte behöver bry sig om att lysa upp miljöerna i samma grad. Som jag nämnde tidigare så kräver mörka scener däremot att man kan skärma av ljuskällorna ordentligt, så att de inte lyser upp mer än vad som är tänkt, och detta kommer nog att bli ert största problem. Någon här på forumet har säkert bättre tips att ge om den saken, så kanske borde du starta en tråd om det och hoppas på svar.

 

Lycka till!

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Färgtemperaturen är samma för halogenbelysning och vanliga glödlampor, så det är ingen skillnad dem emellan.

 

En fördel med halogenbelysning är ju att den alltid är någorlunda riktad, medan glödlampornas faktiska effekt naturligtvis är beroende av vilken lampa de sitter i (med eller utan reflektor bakom ljuskällan). Och som sagt, försök verkligen skaffa minst en 500-wattare så att ni har tillgång till ett starkt huvudljus. Det går inte att ersätta en stark ljuskälla med flera svaga, eftersom det då ger upphov till multipla skuggor, vilket verkligen inte är snyggt.

 

Starkare glödlampor finner du för övrigt på exempelvis Clas Olsson eller liknande butiker.

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Enligt voodoofilm så är Halogen vitare.

Färgetemperaturen ligger omkring 3 200 K°, och är egentligen en utveckling av glödlampan. De är nämligen glödlampor som fyllts med gas som gör att glödtråden kan brinna med högre temperatur utan att gå av, vilket ger ett starkare och vitare ljus.

 

Eller är det så lite skillnad att det inte spelar roll? Vad är färgtempen på en glödlampa 100 watt?

 

Vi har beställd en 500 wattare, jag var också inne och kollade på de 100 watts glödlampor som fanns på Claes Ohlsson därav frågan. Men vad ska vi fästa dom i? det fanns också sådana sladdar med stickkontakt i ena änden och lamputtag i andra men den är ju inte avskärmad eller fäst på stativ. Finns det något bra och billigt 'stativ' vi skulle kunna köpa till våra lampor?

Link to comment
Share on other sites

På amatörfilmsinspelningar används ofta människor som stativ ;) Faktum är att den brist på ordentliga stativ som det innebär att köra med amatörbelysning är en av de saker som är ganska jobbiga med amatörfilmsinspelningar. En lösning är att fästa lampor högt upp på något vänster, men det beror förstås på var man spelar in.

 

Angående lampor så kan ni alltid köpa några billiga på exempelvis myrorna. Om ni inte har några hemma, vill säga. Se bara till att de är lätta att rikta.

 

En tanke som slog mig är att ni ju faktiskt också kan hyra lite proffsbelysning. Det kostar inte så farligt, men det beror naturligtvis på hur lång inspelningen blir.

 

Frågade du på CO om de hade 200-wattare? För det är där jag har handlat. Glödlamporna är ganska stora iofs, så du borde inte ha missat dem.

 

Vanligt glödljus ligger på 3200 K, så jag vet inte vad voodoofilm menar.

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Jo visst har dom 200 watt jag kan bara inte pricka rätt siffra lol. 25 kr för en sådan, går på 230 volt så om man bara kan skaffa ett lamputtag som klarar 200 watt. Det tror jag inte riktigt jag har hemma så jag vet inte vad jag ska plugga in denna lilla eldlåga i. Jag tänkte en sån sladd som jag menade men jag vill inte ha brända medarbetare. Några ideer? Och vad är myrorna?

Link to comment
Share on other sites

Skall jag vara uppriktig så har jag aldrig fattat det där med vad en lampa klarar av. Jag har testat att skruva i en 200-wattare i några olika lampor som jag haft liggande och aldrig stött på problem. Det började förvisso lukta bränd plast en gång, men det är ett helt annat problem.

 

Myrorna är frälsningsarméns butikskedja för begagnade prylar, och jag har handlat lampor där för 20 spänn som har funkat för mig. Men det finns naturligtvis andra butiker också.

 

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Angående de frostade och brandgula duschdraperiet, finns det några alternativ till detta?

 

Det visar sig svårt att hitta dom två och tiden rinner kort.

 

När jag ändå postar så sa du att vi också skulle köpa några svagare lampor, några tips på watt tal?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att ni inte vill köpa riktiga diffusionsfilter, men all sorts tunn semitransparent plast fungerar så länge ni ser till att den inte börjar brinna. Folk har lyckats åstadkomma hyfsade resultat med plastpåsar, men utan att ha testat så tycker jag att det känns lite litet och jobbigt att hantera. Jag har tyvärr inga bättre konkreta tips, men kolla för all del på ett byggvaruhus eller liknande och se om ni hittar något som kan funka.

 

Det behagliga med att använda vanliga lampor är att det kostar så lite att ha några olika ljusstyrkor tillgängliga. 200-wattaren är bra att ha, men för mer riktat ljus tror jag att 150-wattsspotlighten är bättre, och den även billigare än en 150-wattshalogenlampa. För ljuskällor i bild får man som regel hålla sig till 100-wattare, eftersom starkare lampor än så även är större än vanliga glödlampor.

 

En gång när jag hjälpte till vid en liten filminspelning ägnade jag mycket tid åt att hantera en liten 40-wattsspotlight (lampan köptes för en tia) som användes som extraljus i en i övrigt fast ljussättning. Liten och lätthanterlig, och sparade säkerligen in timmar. Även svaga lampor kan vara praktiska.

 

Att inte ha tillgång till proffsutrustning innebär att ljussättning tar mycket längre tid, och tid har man ont om under en filminspelning. Ju mer flexibel, och ju bättre förberedd man är, desto smidigare flyter det på.

 

Och kom ihåg att ha glödlampor i reserv; i synnerhet halogenlampor kan få för sig att dö utan förvarning.

 

Lycka till med inspelningen!

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Diffusionsfilter är bara en bättre term för vad jag i allmänna ordalag kallade frostfilter tidigare. "Riktiga" filter har framför allt fördelen att de är mer värmetåliga än vanlig tunn plast. Dessa filter kan du antagligen få tag på där du kan få tag på filmutrustning som lampor och dylikt, och antagligen kostar de onödigt mycket.

 

Ledsen för förvirringen.

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...