Gå till innehåll

Mac eller Windows? det är frågan


Hårfagre

Recommended Posts

Hej!

Jag tängte bara höra efter vad alla tycker om de olika datorerna.

Skriv ned vad du använder, vad du tycker är bäst och VARFÖR.

 

Själv är jag en trogen Mac användare sen min pappa som är fotograf alltid använt Mac. Jag har nu en IMac G5 med 20" skärm och är mycket mer än nöjd. Så jag kommer fortsätta med Mac tills någon ger mig en anledning att "go Bill Gates" :p

 

Argumentera!

Länk till kommentar
Share on other sites

för mig är det lite kluvet... även fasst jag i hela mitt liv har hört att mac är bättre på kreativa grejer så har jag inte blivit övertygad att det faktiskt är så... visst, QT är skitbra format (och nog det mest använda HDformatet för filmtrailers) och macen är väll duktig på sitt sätt... men jag är bara så irriterad över att macen ska ha så mycket stajlat... själv så sitter jag med XP och har windows klassisk, grått, klassisk startmeny m.m. allt för att jag inte ska bli distraherad av menyanimationer m.m. jag vill ha ALL min datorkraft till det kreativa, inte till att mina fönster ska morphas ner vid minimering och annat stajlkrafs och krims... på samma sätt är mitt chassi modell Budget som står på bordet utan skal (jag är så ofta därinne o pillar) och är grå o tråkig, mina högtalare är svarta fyrkanter... allt för att jag skall kunna fokusera på det som är viktigt.

 

så om det inte vore för den "hippa" designen på mac och dess chassi/tillbehör så kanske jag skulle försöka använda mig mer av den... och min uttalade ömsesidiga hatrelation med FCP gör ju också sitt till...

 

Mac är ingen speldator (spelhyllorna för mac brukar gömmas undan rätt så bra i butikerna) men jag spelar inte längre på min PC heller så mycket så den frågan bryr jag mig inte om längre...

 

Dessutom så iochmed winXP så har min dator aldrig kraschat (förutom hårdvara som pajat mer av min klantighet...) så mac har inte ens det trumpfkortet längre...

 

jag vet att de argument jag lägger fram är närapå strunt, men det är vad jag tycker, och när det nu gäller två rätt så etablerade system så låter jag såna här struntsaker avgöra...

Länk till kommentar
Share on other sites

hej:)!

tja, som många kanske vet på detta forum så använder jag, både som privat och professionellt, mac...Egentligen så slutligen är det väl ingen skillnad om man använder osx eller windows...det är ju mera en vanesak. Fast jag utgår med mottot " Windows??!!, no I don't think so...!!!" så fins det lika mycket fördelar som nackdelar i båda osx och windows, och man kan argumentera upp o ner, fram o tillbaka, men slutligen så kommer man till en slutledning: smaksak!!... Jag tänker inte gå in på den "binära skillnaden" mellan d två systemen, för det är ändå så onödit...praktiken är ju det viktigaste...:)

Som person är jag en som prioriterar estetik framför mycket annat, och för mig så är mac, osx, något som passar som handsken på handen...:P...

Sedan så håller jag på med musik och grafisk design, och VILL att allting skall fungera så felfritt som möjligt, och alla känner vi till dessa ökända virus updaten och pop-ups i windows. Jag tänker inte säga vilket av operativsystemen är bättre eller vilket som är sämre, för med båda kan man ju åstadkomma precis allting, det är bara fråga om kunskap och erfarenhet.

Jag gillar också uttrycket "less is more", vilket tydligt kommer fram i mac's design och tekniska bakgrund...windows maskinerna är snabbare och billigare...så att komma på vilken som är bäst...hmm..:D...smaksak fortfarande:D

 

som en hederlig slutledning...välj själv!!!:)....jag använder mac och är stolt över det....någon annan använder windows och är stolt över det med..:D

 

| R.R Studio |

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser fram emot Vista. XP känns rejält omodernt nu. Multitasking är ett elände på Windows. Och själva Windows är rejält segt jämfört med MacOS Finder.

 

Men i huvudsak jobbar jag på Windows eftersom programmen helt och hållet styr mitt val av plattform.

 

Att Apple stylar sina saker tycker jag knappast man kan se som en nackdel. Deras hårdvara är väldigt fin. Däremot tycker jag inte att MacOS interface är helt "transparent" som användare. Det är inte Windows heller. Windows går att ge ett rent och ostörande interface men har man saker rullande i bakgrunden märker man hur urgammal kod Microsoft system rullar på. Soooo 90's.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller helt med dig Munthe! Vista ska bli vädligt trevligt/ spännande att köra! sen hur det blir med dom olika utgåvorna vet jag inte? läste lite löst om att det var enorm pris skillnad på de olika utgåvorna! Men är det support m.m. som kostar så blir det ju ett enkelt val! läste att det var den stora skillnaden! Kör X 64e nu! och Premier pro 2.0 verkar rulla fint! har inte hård kört det än! men om en veckas tid ska det rulla på hoppas jag =) märker stor skillnad med multitasking med X2 processorn gämfört med min gamla AMD xp 2800+! klart det kan sega till lite ibland! Men det fungerar fint att rendera effekter i Premier samtidigt som man arbetar med högupplösta bilder i Photoshop + lite winamp. =) men om ett år är jag nog inte lika imponerad! hehehehe

 

 

 

[citat=Munthe]Jag ser fram emot Vista. XP känns rejält omodernt nu. Multitasking är ett elände på Windows. Och själva Windows är rejält segt jämfört med MacOS Finder.

 

Men i huvudsak jobbar jag på Windows eftersom programmen helt och hållet styr mitt val av plattform.

 

Att Apple stylar sina saker tycker jag knappast man kan se som en nackdel. Deras hårdvara är väldigt fin. Däremot tycker jag inte att MacOS interface är helt "transparent" som användare. Det är inte Windows heller. Windows går att ge ett rent och ostörande interface men har man saker rullande i bakgrunden märker man hur urgammal kod Microsoft system rullar på. Soooo 90's.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

well, XP works just fine for me, i mean there is not software that works perfect 100% of the time. you need to lean how to get the best from your system. i like my pc because i need to upgrade it once a year or so to get the best performance. this may not sound good but i work with 3D and video and speed is king in my world and my pc lets me add or change something my self quick and easy... self upgrade. and if you are thinking that my computer sucks because in need to upgrade so often you would be dead wrong... and i am a techno geek and love going inside my computer every so often and take it a part and put it back together again... i like my pc because i am in control of it, you know what the say the computer is only as good as the user....

 

techno geek info: My Pc is a: Dual Xeon 3.8Ghz 800, 4Gig RDRam 800Mhz, 2 TB SATA HD, Qudro FX 4400 512MB

basic sound, and 2X 19" monitors

Now if ever there is a dream machine.... this is it...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]...eller Atari TOS.[/citat]

Håller fullständigt med Dig!

Atari var den bästa av världar. Kombinerade det bästa av Mac och PC och var stabilt. Hade äkta WYSIWYG långt innan Mac ens funderat på det.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Mac om du är en latte-drickande designer. PC om du är en latte-drickande gamz0r. jag är mer av en PC människa, vill ju kunna uppgradera min dator utan att behöva slänga ut hela skiten. Dock skulle jag inte banga på att skaffa en MacBook Pro med 17" Widescreen, eftersom jag inte skulle spela spel med en laptop. Men som sagt, det beror helt på vad du använder din maskin till! Sen kör jag Ubuntu-linux vid sidan om eftersom jag studerar till nätverkstekniker.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=blood_boy]

techno geek info: My Pc is a: Dual Xeon 3.8Ghz 800, 4Gig RDRam 800Mhz, 2 TB SATA HD, Qudro FX 4400 512MB

basic sound, and 2X 19" monitors

Now if ever there is a dream machine.... this is it...[/citat]

 

The money for just the RDRam would buy you at pretty good PC today...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan tillägga att jag lagt min macfunderingar på hyllan. För nu har användarvänlighet fått ny betydelse iom att en anhörig är rörelsehindrad. Och alternativa metoder att mata in data eller styra är inte utvecklade till mac i samma utsträckning. Ingen alls i stort sett.

 

Sen när det gäller programvaror för t.ex ögonstyrning osv... så är mac helt utslutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]Kan tillägga att jag lagt min macfunderingar på hyllan. För nu har användarvänlighet fått ny betydelse iom att en anhörig är rörelsehindrad. Och alternativa metoder att mata in data eller styra är inte utvecklade till mac i samma utsträckning. Ingen alls i stort sett.

 

Sen när det gäller programvaror för t.ex ögonstyrning osv... så är mac helt utslutet.[/citat]

shit har det hänt nåt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp något har hänt, dock inget dramatiskt så som bilolycka eller annat. Vill inte gå in på detaljer...

 

Vilken styrning som blir aktuell är heller inte ännu avgjort och det blir nog mindre avancerat än ögon och blås styrning. Men garanterat blir det något som jag tvivlar på är mac-kompatibelt.

 

Tack för hänsyn :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...