Gå till innehåll

Mac eller Windows? det är frågan


Hårfagre

Recommended Posts

Mac, trist design. Segt OS generellt. Vem som helst som har hållt på med datorer ett bra tag saknar den totala kontrollen man har på PC. Dom är otroligt dyra för det lilla man får. Har jobbat i tre år med helt nya Macar, blandat annat G5:or och annat lite nyare grejer. Lägger man samma peng på en pc som på en Mac så får du betydligt mer.

 

 

Jag och mina andra vänner på Gymnasiet konstaterade att Mac är för Leif 45 år som håller på med Grafisk design, Han har i hela sina karriär jobbat med händerna men nu när hela den här data grejen börjar ta över så måste han också hänga på. Det bästa alternativet är då Mac'en som har enkelt design. Enkelt och simpelt OS. Leif ska ju bara använda Photoshop, Indesign, Illustrator och Golive! så då behöver han väl inget annat än ikonerna på skrivbordet och sedan är det bara att tutat och köra. Att det går segt och generellt rätt jobbigt med Mac'ens upplägg på saker o ting märker inte Leif av pga att han aldrig riktigt användt en PC till något annat än att spela Harpan. Och varför ifrågasätta Mac'en är apple själva säger att dom har specialinriktat sig för att vara bäst på Grafiskt arbete.......aja. Jag kan hålla på hela dagen och möjligen längre. Men som ni förstår så har 3 års användade utav Mac inte lämnat ett bra intryck på Ayame eller hans vänner här på Medieutbildningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu när jag var inne på macforum så skröt de med att jag kunde köra windows på maskinen för att möta mina krav på speciell styrning genom programvara.

 

Men då kunde jag inte köra ntfs utan fick nöja mig med fat32. Så om jag då skaffar en mac så blir det som en sämre pc.

 

Varför jag vill ha mac är för att man köper en och sen anpassas programmen efter datorn istället för det eviga uppgraderandet. Vet inte hur jag ska gå tillväga.

 

Final draft finns i versioner för både och som då är mitt redskap. Men just nu håller jag på att sätta mig i en position att jag borde föregå med gott exempel gentemot funktionshindrade, och därför borde jag skippa mac. För att många då inte kan följa efter mina exempel.

 

Så ni som vill ha mac ska givet ha det, men påpeka gärna för dessa försäljare att trots att de kallar sig användarvänliga så utelämnas fler till pc-världen vare sig de vill eller inte. Så de är användarvänliga så länge man inte har svårigheter.

 

Sluteligen, varför ska jag köpa en mac och köra windows när jag kan fullända en maskin för mina behov direkt i pc-världen.

 

Den är snygg men vad hjälper det?

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker man inte om OS X från starten så är det klart att man inte ska kolla på en Mac, men att säga det är fel på OS X? Vad grundas det på? Vilka fel har operativet, är det buggar eller liknande? Om någon är kontroll freak så har den personen ju alltid Darwin för att gå på djupet.

 

Jag försöker inte omvända folk, ville bara belysa att det är inte Mac eller Windows längre utan de är sammanflätade. Personligen jublar jag då en bra intelmac skulle kunna vara både arbetshäst och lekstuga för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag själv jobbar med musik production, komponering och mixing. Förståss på mac. Jag skulle tycka det var rentav idiotiskt att starta windows i mina studion, mac bara fungerar som det ska. ( tro mig, jag har testat på båda )

 

Visst är detta en fråga om vad som passar en själv bäst, men efter mycket erfarenhet så inser man ett faktum, som de flesta windows användare inte gör eller vill inse.

 

Vad jag inte gillar i windows är dess instabilitet. 9 av 10 windows användare har åtminstione en gång måsta reboota systemet. Jag känner en handfull dos-körare som kan säga "Jag har aldrig haft något problem med min PC" medan resten svär och gråter blod när deras PC crashat, och allt hår jobb bara försvunnit.

 

Det är rätt konstigt, jag vet en massa som konvertar till Mac från Pc. Kan nån ge ett levande exempel på att nån kovertat från lång tids mac använing till Pc?

 

@Ayame "Mac, trist design. Segt OS generellt. Vem som helst som har hållt på med datorer ett bra tag saknar den totala kontrollen man har på PC. Dom är otroligt dyra för det lilla man får. Har jobbat i tre år med helt nya Macar, blandat annat G5r och annat lite nyare grejer. Lägger man samma peng på en pc som på en Mac så får du betydligt mer."

 

Först, vadå trist design??...eeh...

 

Vadå segt OS??, själv tycker jag att intelcore fungerar super, både i audio och visuellt.

 

Vilken kontroll vill du ha? installera nya virusskydd kankse. Jag hittar själv inget rent programmässigt som fattas på osx, som givetvis finns på Pc.

 

Såg du inte länken här i tråden? en jämförelse mellan en super mac o en super pc... kolla på den.

 

och är det inte lite konstigt att din skola "en av de bästa medie skolorna i norden" rullar på mac och inte pc ?

 

 

 

Jag vill inte säga att Mac är det bästa och Pc det sämsta.

Mac passar bra mig och vad jag håller på med och jag skulle aldrig drömma om att någonsin ta i bruk en windows.

Vad jag bara inte gillar är när Windows användare kommer med ussla argument emot mac, när det egentligen inte är så stor skillnad mellan de båda datorerna. ( gillar inte mac användare som gör tvärtom heller )

 

Låt var och en avända vad de vill, int fattar jag varför man inte får använda mac om man gillar det.

 

, Milos

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]Jag själv jobbar med musik production, komponering och mixing. Förståss på mac. Jag skulle tycka det var rentav idiotiskt att starta windows i mina studion, mac bara fungerar som det ska. ( tro mig, jag har testat på båda )

 

Visst är detta en fråga om vad som passar en själv bäst, men efter mycket erfarenhet så inser man ett faktum, som de flesta windows användare inte gör eller vill inse.

 

Vad jag inte gillar i windows är dess instabilitet. 9 av 10 windows användare har åtminstione en gång måsta reboota systemet. Jag känner en handfull dos-körare som kan säga "Jag har aldrig haft något problem med min PC" medan resten svär och gråter blod när deras PC crashat, och allt hår jobb bara försvunnit.

 

Det är rätt konstigt, jag vet en massa som konvertar till Mac från Pc. Kan nån ge ett levande exempel på att nån kovertat från lång tids mac använing till Pc?

 

@Ayame "Mac, trist design. Segt OS generellt. Vem som helst som har hållt på med datorer ett bra tag saknar den totala kontrollen man har på PC. Dom är otroligt dyra för det lilla man får. Har jobbat i tre år med helt nya Macar, blandat annat G5r och annat lite nyare grejer. Lägger man samma peng på en pc som på en Mac så får du betydligt mer."

 

Först, vadå trist design??...eeh...

 

Vadå segt OS??, själv tycker jag att intelcore fungerar super, både i audio och visuellt.

 

Vilken kontroll vill du ha? installera nya virusskydd kankse. Jag hittar själv inget rent programmässigt som fattas på osx, som givetvis finns på Pc.

 

Såg du inte länken här i tråden? en jämförelse mellan en super mac o en super pc... kolla på den.

 

och är det inte lite konstigt att din skola "en av de bästa medie skolorna i norden" rullar på mac och inte pc ?

 

 

 

Jag vill inte säga att Mac är det bästa och Pc det sämsta.

Mac passar bra mig och vad jag håller på med och jag skulle aldrig drömma om att någonsin ta i bruk en windows.

Vad jag bara inte gillar är när Windows användare kommer med ussla argument emot mac, när det egentligen inte är så stor skillnad mellan de båda datorerna. ( gillar inte mac användare som gör tvärtom heller )

 

Låt var och en avända vad de vill, int fattar jag varför man inte får använda mac om man gillar det.

 

, Milos[/citat]

 

 

Trist design tycker jag att det är. Flashigt så att man börjar gråta. Blir för mycket helt enkelt.

 

OS'et är mycket segare än windows. Trots att jag använder alla möjliga snabbknappar så kan jag navigera min pc nästan alltid dubbelt så fort.

 

Kontrollen jag nämnde har inget med mjukvara att göra. När en mac går sönder så går den sönder. Kommer ihåg när ljudet sluta fungera på en av dom. går på motsvarigheten till kontrollpanelen, försöker hitta någon form av kontroll över ljudkortet. hepp, fick nöja mig med att kunda sänka/höja ljudet eller stänga av det. Den datorn skickades till teknikern i julas, inann jag gick på sommarlov så var den inte tillbaka, skrattretande.

 

angående anledningen till att Rudbeck rullar på Mac är pga av att lärarna (ingen under 45 år) kan något annat. Dom kan inte Mac heller kan jag lova, efter två veckor så kunde man mycket mer än någon utav dom kunde. Men Mac är ju det som används i branchen har man ju fått höra ett par gånger =) Detta är något som kommer ändras tror jag om par generations byten.

 

men det är klart. är man ny till datorer, eller kanske dum så skulle jag också rekommendera Mac. Det är ju enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Kommer troligen köpa en Intel Mac om 5 år. Vilket borde göra det möjligt att både köra apple och win system, om det hela funkar som idag. Men vem vet?[/citat]

 

Jag betvivlar starkt att du kan köpa en Intel-Mac om fem år. Backar vi fem år från nu så satt det Motorolaprocessorer i Apples maskiner. För inte länge sedan var det IBM som gällde. Om fem år? Who knows.

 

Jag är ingen Mac-fanatiker (har en gång varit det och anser att alla som hållit på med datorer länge och har lite insikt i datorhistorien inser att Windows är en rätt blek kopia av en Mac) utan använder Windows för alla mina arbetsmaskiner.

 

Det där med att man navigerar långsammare i Findern stämmer inte, då vet man inte hur man ska använda maskinen bara, och som någon skrev att alla animationer var i vägen - stäng av dom. Och Ayame, om du vill ha mer kontroll över din maskin skulle jag föreslå att du lär dig ett riktigt språk (Unix) och börjar jobba med nästa Mac genom kommandon - då har du hur mycket kontroll som helst - betydligt mer kontroll än över en PC. Promten i Windows är för amatörer.

 

Och problem med "ljudkortet" på en Mac i standardkonfiguration måste såklart fixas eftersom vi pratar om ett kort som sitter direkt på moderkortet - ett sånt byter man inte i en PC utan problem heller. Däremot slipper man en tredjepartsdrivrutin (det som du kallar kontroll) på en Mac vilket jag bara tycker är jätteskönt. Alla tredjepartslösningar i en PC är en förbannelse för plattformen.

 

Apples stora svaghet är inte hårdvaran eller mjukvaran - där ligger dom flera år föra alla sina konkurrenter. Vista är ett desperat försök att bli mer som OSX. Modernare. XP är så omoderna att det känns som att jag sitter med OS9 varje dag. Apples svaghet är företaget och deras strategier som ställer till det för användarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=barnholdt]Kommer troligen köpa en Intel Mac om 5 år. Vilket borde göra det möjligt att både köra apple och win system, om det hela funkar som idag. Men vem vet?[/citat]

 

Jag betvivlar starkt att du kan köpa en Intel-Mac om fem år. Backar vi fem år från nu så satt det Motorolaprocessorer i Apples maskiner. För inte länge sedan var det IBM som gällde. Om fem år? Who knows.[/citat]

 

Där fick du mig. Jag sitter redan med pekfingret på köp knappen. Fast det på grund av att andra i familjen också vill byta till mac men kunna spela PC-spel på maskinen med.

 

Jag arbeter själv i PC miljö 6-8 timmar varje vardag och mac använder jag bara på min fritid, tyvärr. Håller helt med dig om att Microsoft har ett mycket långsamt arbetsflöde i sina OS. Hoppas Vista blir mera macigt så arbetsdagarna blir lättare att ta sig igenom. Att inte ha en funktion som Spotlight är nog det jag saknar mest, då vi på jobb kan hålla på med ganska många olika filer och många medarbetare är inne och ändrar/sparar i filerna. Hamnar en fil fel tar det ju sju svåra år att hitta var någon annan lagt den senaste.

 

Ayame, tråkigt att lärarna inte kunde lära er OS X ordentligt från grunden så ni fick flyt i erat arbete.

 

Hoppas MS får ordning på Vista och att det går att köra på intelmacar med så möjligheten finns att använda båda systemen.

Länk till kommentar
Share on other sites

tredjepartslösningar är väl enligt mitt tycke det som gör en PC mycket bättre dator än en Mac. Du kan inte skräddarsy en Mac. Också skapar det det konkurens vilket leder till att bättre produkter skapas. Det ska erkännas att jag inte kan något om Mac hårdvara men jag ser absolut inga fördelar med att allt sitter på ett enda kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Menj allt sitter inte på ett enda kort i en Mac. Det du talar om är ljudkortet som sitter på moderkortet. Sådana Apple har ett enormt bra stöd för videolösningar. Där ligger vanliga PC-lösningar en bit bakom. Det är förs i high end-segmentet som PC vinner den kampen.

 

Vill man ha stor valfrihet som videoredigerare och inte tänker spendera över 100 000 på en redigeringsdator så har man den största valfriheten på MacOS.

 

Det är ju just konkurrensen med PC som gjort Macen till en väldigt bra dator - så jag förstår vad du menar. Och det är konkurrensen inom en plattform (Windows) som orsakat en uppsjö av väldigt dålig hårdvara till budgetpriser.

Länk till kommentar
Share on other sites

klar konkurrensen skapar dåliga lösningar till billiga priser. Men det är inte riktigt det jag pratar om. Jag menar toppskicktet som skapas, ett par grafikkortsjättar som tävlar om att skapa det bästa graffekortet te x. Men det är klart, har man bara tänkt lägga en tusenlapp på sitt grafikkort och väljer någon rysk historia med samma prestanda enligt boxen som några grafikkort för några lakan mer så kanske det inte blir så lyckat.

 

Edit: men nu låter det som att jag anser att Mac'en har sämre prestanda. Det vet jag inget om så om det ska det inget sägas. Bottomline is: Jag anser att Mac'en har ett sämre workflow än en PC. Och det är väl det som räknas i slutändan. Jag vet ingen på min medieutbildning (hundratal människor) som inte skulle hålla med. Och detta efter 3 års intensivt arbete i Mac-miljö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad var det för medieutbildning? Jag anser att era lärare har misslyckats om ingen av er tror på macen som verktyg. Man befinner sig i ett rejält underläge i branschen om man efter en treårig mediautbildning kommer ut med tron att gamla sunkiga XP är överlägset OSX.

 

Min huvudplattform just nu är XP. Den dan Adobe släpper sina videomjukvaror för OSX sticker jag. Software is King.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis skaffat mig en ny IMac (intel) , men det var en ren tillfällighet.

 

Jag har tidigare använt mig av PC och tänkte fortsätta med det när jag skulle skaffa mig en ny redigering. Jag hade siktat in mig på att skaffa AVID. Till saken hör att jag är helt ointresserad av datorer jag vill bara att dom ska fungera, man ska bara stoppa in programmet i datorn och sen bara köra, vilket dessvärre inte är fallet med PC

 

När jag hade bestämt mig för att köpa en ny dator och skaffa mig AVID så gick jag in på dras hemsida och kollade vad för sorts PC man skulle ha.

När jag tittade på specen för programmen så blev jag alldeles matt, det skulle vara speciella grafikkort osv.

 

Av en tillfällighet så tittade jag på specen för Mac och där stod det i princip bara "ta vilken mac som helst" så fungerar det.

Jag hade inte haft en tanke på Mac men nu blev det plösligt väldigt intressant.

 

Jag började då undersöka allt jag kunde få reda på om dom nya intelMac och funderade på att börja med en Imac intel core duo.

Visserligen så kunde man inte köra AVID på dom nya Macarna ännu så jag började titta på FCE eftersom jag ville ha en redigering med dom gamla fina Player/recorder stuket och sen så skulle jag kunna köpa Final cut sviten längre fram om jag ville eller AVID

 

Det som tillslut fick mig att bestämma mig var när jag upptäckte ett sätt att fult legalt köpa hela Final cut sviten för 4000 iställlet för 12500 då var det bara att slå till.

 

Och nu sitter jag med min nya Imac intel core duo och hela FCP sviten och är väldigt nöjd

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe;72031]Vad var det för medieutbildning? Jag anser att era lärare har misslyckats om ingen av er tror på macen som verktyg. Man befinner sig i ett rejält underläge i branschen om man efter en treårig mediautbildning kommer ut med tron att gamla sunkiga XP är överlägset OSX.

 

Min huvudplattform just nu är XP. Den dan Adobe släpper sina videomjukvaror för OSX sticker jag. Software is King.[/citat]

 

http://www.Rudbeck.se

 

Är väl knappast lärarnas sak att hjärntvätta alla ungdomar att ett visst OS är bäst. Det är en personlig åsikt som vi har utvecklat efter att ha jobbat med både OS:erna. Båda parter kan bistå med hårdvara tillräckligt bra att för att duga till te x redigering. Då åsterstår bara hur pass bra/snabbt en person jobbar med OS:et. Dem allra flesta har konstaterat att dem känner sig mer bekväm och jobbar snabbare i PC miljö, samt finner dem också att PC har överlägset mest Mjukvara tillgänglig till sig. Jag kan inte minnas att jag har sagt något om att XP skulle vara överlägset OSX, Det skiljer sig från person till person. Och att man är snabbare på PC än Mac ser jag väl inte som något underläge. Jag kan ju fortfarande navigera en Mac så fort den tillåter. Tycker det låter som att du har haft en Lärare som sagt att I "branschen" är det Mac som gäller, allt annat är skit. Känner till en del PC baserade reklambyråer och företag som redigerar i PC miljö. Där har du te x inget att göra om du har suttit 3 år på en medielinje och kollat in i en Mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina;72082]vandraren: vad gick hela kalaset på?[/citat]

 

Datorn med extraminne gick på 14290 och FCP sviten gick på 3990 kr

 

Jag är helnöjd och saknar inte PC som redigeringsdator, den använder jag nu till "surfmaskin" och skrivmaskin.

 

Det jag gillar med macen är att det vara bara och stoppa in FCP programskivor och sen är det bara att tuta och köra och den är snabb som satan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt;63215]Kommer troligen köpa en Intel Mac om 5 år. Vilket borde göra det möjligt att både köra apple och win system, om det hela funkar som idag. Men vem vet?[/citat]

 

Det blev inga fem år för min del. Familjens första Intel mac är nu beställd. Övriga familjen vill också köra OS X troligen mycket tack vara wow, ska erkännas. (de hade troligen inte satt sig vid macen utan det spelet). De har nu vant sig så mycket vid OS X och smidigheten att de tycker XP känns obekvämt och bakvänt. Fast de vill ju kunna spela alla spel som finns till XP så det blir till att hård prova boot camp. Funkar detta som det ska så är det bara en vinna, vinna situation. Jag får en ny mac, kidsen (6-16år) kan spela spel under XP men ändå utveckla sin kreativa sida med iLife på OS X.

 

Håller tummarna hårt för att de ska funka så smidigt som man läst om att det ska göra. Funkar det är denna tråden historia, då existerar inte frågan om Mac "ELLER" Windows längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag börjar bli kär i mac. Men nu kommer då ett inlägg för mig där funktionshindertanken återigen dras upp till ytan.

 

Jag har i alla fall på ett sätt gett apple möjligheten att påverka gruppen funktionshindrade. De får helt enkelt en möjlighet att ställa sig bakom sin produkt och hävda användarvänlighet. Om de nappar är en anna femma, för det är i samband med en sorts sponsring. Och de förväntade exponeringarna kanske inte ligger i linje med policy.

 

Men jag personligen tilltalas av "allt i ett" och så var det bra. Men jag tänker inte hosta upp närmare 20 papp och sen inse att den bara fungerar åt mig och inte åt min son. Vet jag att allt går så kanske... Men inte gris i säck med dessa summor för en fattiglapp som mig.

 

fattighjon, :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...