Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag och en kompis planerar för närvarande en b-film i sann Ed Wood-anda och kommer därför att göra fina ufon i fiskelina som dinglar mot en rymdbakgrund.

Lite tips på hur man skulle kunna göra dessa "tefat" skulle vara utmärkt! Det lär ju vara lite tyngd i dem också så att de inte blåser bort om man är utomhus, t.ex.

Jag hade planer på att skaffa papptallrikar med rätt form och sätta något emellan dem, t.ex. sån förpackning till spindelförpackning (cd-skivor) som är cirkelrund.

http://www.wesellcd.dk/images/9077A3ITRA012-l.jpg

Ta den hårda plasten alltså.

Två såna:

http://www.papperskedjan.se/produktbilder/125/401101.jpg

Sen något emellan som gör att det blir lite tjockare.

Här är ett snyggt ufo som dessvärre inte kommer att platsa i våran film men som ändå är värt att skicka upp på forumet ;)

http://www.skapligtenkelt.se/flygandet.jpg

Vi ska köpa chromespray och köra som fan så att det blir silver och glänser lite smått.

Vi ska även försöka få in blinkande julgransbelysning. Dessa ska vara ganska enkla att tillverka och kunna göras flera stycken av då vi tänkte ha en liten armé vid introt. 4-5 st borde räcka att täcka skärmen med.

Har någon här tidigare byggt ufon som kan dela med sig av lite erfarenheter av detta? Det är ont om sånt här!

Postad

Vi har en scen vid en strand då vi ska maska in ett ufo med After Effects. Men vi behöver ju ändå bygga ufot. Verkligen ingen som tillverkat ufon förut?

Känns som att det här blir väldigt unikt i och med att ingen på forumet verkar bygga nått sånt =)

Jag hittade några dammiga gamla papptallrikar här hemma men de måste vara djupare så att ufot blir högre. Jag slog på Plan 9 From Outer Space igår och Ed Woods ufon var grymma. Man såg tråden som den hängde i men det gjorde ingenting =)

Postad

Jag tänkte även höra om någon hade tips på El-försörjning utomhus?

För på stranden, där även det inmaskade Ufot ska synas, var det tänkt att ha ett jäkligt stort ljussken på en kille. Satt igår och funderade hur man ska kunna dra ström ut till denna ödsliga strand, även känd som Prästryggen i Frövi. När jag gick filmskola var det några som släpade med sig en skitfet generator ut i natten, men det är väl inget man kan få för billiga pengar!? Annars tänkte jag om det var möjligt att dra ström genom ett bilbatteri, men det kanske inte ens går. Är inte så hightech!

Några idéer som poppar upp?

Postad

Jag skulle också ha ett ufo till en av mina filmer och jag har experimenterat med ljus och sånt. Här är några bilder på mitt UFO.

UFOt gjorde jag av två plast tallrikar och färg.

brinande-ufo-mindre.jpg

Ufo-flyg.jpg

Postad

[citat=wane be bra]Jag skulle också ha ett ufo till en av mina filmer och jag har experimenterat med ljus och sånt. Här är några bilder på mitt UFO.

UFOt gjorde jag av två plast tallrikar och färg.[/citat]

DET VAR JU SKIT SNYGGT! XD riktigt bra gort. du fick mig att försöka hehe.:)

Postad

[citat=wane be bra]Jag skulle också ha ett ufo till en av mina filmer och jag har experimenterat med ljus och sånt. Här är några bilder på mitt UFO.

UFOt gjorde jag av två plast tallrikar och färg.[/citat]Precis sånt där inlägg som jag letade efter =) Nu fick jag se hur du gjorde också så det var toppen. Det såg ju skitbra ut!

Blir till att knåpa färdigt manuset snart då och sen ut och köpa chromespray och papptallrikar =) Sen är det bara att röja.

Postad

Jag har köpt in lite byggarbetslampor med stativ för en kraftig belysning som ger starka starka skuggor. För det hade de verkligen i de filmerna, gärna så att det kom skuggor från alla håll. :D

Skitbra UFO-post! För nu såg vi ju att det ser riktigt himla bra ut.

Postad

I min film så har jag en scen där två meniskor sugs upp i en vit ljus stråle till UFOt. Kameran följer dom från några meter över marken upp igenom träden upp i luften, till UFOt. Bilden tagen på avstånd är för långt bort för att matcha så det ska se ut i filmen. i filemn ska det vara mer som den andra bilden.

Ufo2.zip

titta up2.zip

Postad

Vet inte. tror att det skulle vara lite för tjockt kanske. Men å andra sidan skulle det kunna ge en jätte cool effect som i close encounters med det stora rymd skeppet. Får det hela att kännas mer ovärkligt.

Postad

Men om man inte vill att ens rymd skepp ska se ut som två ihop limmade plast talrikar hur ska den se ut då? Om någon tycker att de har en bra UFO designe kan väll lägga in den så vi får insperation.

• 4 veckor senare...
Postad

[citat=wane be bra]Men om man inte vill att ens rymd skepp ska se ut som två ihop limmade plast talrikar hur ska den se ut då?[/citat]Det ska ju göra det =)

Jag tycker att det är en skitskön stil. Har inte börjat bygga på mina ufon än på grund av att filmen verkar lagd åt sidan =(

Det var synd för det kunde blivit bra! Manuset var ju färdigt fast behövdes justeras, t.ex. i slutet då våran huvudkaraktär Harry Fätta super ner utomjordingarna för att kunna fly från rymdskeppet. Va fan liksom?! Vad tänkte vi på? ..

Postad

Man skulle ju kunna ropa in alla modellbyggsatser på tradera, tömma ut alla delar på golvet, blanda och börja limma fast alla delar på en skokartong så blir det ett tuft rymdskepp med mycket detaljer. Gillar man inte en skokartong finnns det säker andra föremål man kan limma fast delarna på.

Denna modell är knappast byggt på det viset utan en vinylbyggsats som jag byggt, från en välkänd film. http://hem.passagen.se/gorse/models/alien/ (det går inte att länka bilder direkt)

• 7 månader senare...
Postad

Gorse, snygg modell. Det ska byggas lite modeller till en film som jag har på G nu men jag har ingen aning om hur riktigt delikat modellbygge går till. Några tips och tricks?

Postad

Jag kan tillverka Ufon till er som behöver, endast för material kostnad. Vilket kommer bli en 100-150:- styck + frakt.

Dom blir då gjord i hårdplast, och jag kan lacka dom med chrome färg.

Har ni någon speciell design på ufot, Kanske något som i "Mars Attacks" eller liknade?

Jag kommer självklart göra dom först, innan bet o sånt görs.

Postad

Bonnaktion, stor låda hushållsredskap 1kr, digitalfoto framför en bluescreen eller film, vispen hängande med himlen som bakgrund. Placeringen av förarhytten i en mandelkvarn är inte realistiskt, men kul.

/nils

Postad

Norbet: Det är en hel vetenskap, men tålamod och tid är nyckelorden. Samt att man inte kleta med limmet. Är det modellbyggsatser så använd flytande lim, inte tublim. Det lämnar inga fläckar. Annars kan blixtlim funka. För transparanta delar använder man vattenbaserat lim.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...