Gå till innehåll

Ny våg av svensk genrefilm


TomStac

Recommended Posts

enda slutsatsen jag har kunnat dra efter ha läst genom hela tråden är att final_cut inte kommer få göra någon film i sverige eller något annat land för den delen. jag skulle säga att man skaffar ordentliga knäskydd och går ner på knä och visar sjukt mycket ödmjukhet och börjar slicka röv innan man själv har lyckats skapa en bra position i branschen. kaxighet leder ingenstans utan man låser alla dörrar efter sig. gäller öppna upp ens sinnen och inse sin okunskap för att man ska kunna börja lära sig något.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Det var en väldigt tafflig Verhoeven-förklaring. Jag tycker att du ska stå för dina egna åsikter. Som Verhoeven. [/citat]

Trodde att det var vad jag gjorde... Det är väl därför jag inte är särskilt omtyckt, för att folk inte kan hålla med mig och blir upprörda när jag inte låter mig rubbas med snitsiga one-liners. Eller har jag missat nåt här?

 

[citat=Munthe]Jag såg Kött + Blod på bio -85 och jag har alltid gillat hans filmer - även dom riktigt dåliga (Showgirls är en liten pärla) eftersom han ofta i sina filmer säger "Fuck you!" åt trista typer som tror att dom har patent på sanningen och den universiellt goda smaken.[/citat]

För det första tror jag inte att det är hans agenda. Det är mer din grej, att göra "kontroversiella" filmer för sakens skull, så att folk som jag kan såga dem, och att du sedan kan kalla oss "pretto filmvetare", så att vi som uppskattar någon sorts smak känner oss som tråkmånsar.

 

[citat=TheBrotherOfLight]Förstår inte rikigt poängen med att diskutera något med final_cut överhuvudtaget. Nollan som gjorde sig känd genom att argumentera "snuff kan bli konst"...[/citat]

Om man mördat någon med avsikten att få det på film, utan någon annan agenda än den av en konstnär, då är det konst. Varför ska det vara så svårt att ta till sig?

 

[citat=Jawo]Jag förstår mig inte riktigt på sådana människor som dig final_cut, varför inte göra något åt saken istället för att bara gnälla?[/citat]

Vad får dig att tro att jag "inte gör nåt"? Att gnälla och få skit tillbaka motiverar mig i mitt arbete.

 

[citat=paulakoski]Ja mr Final Cut... Han kan ju ta tag i saken o göra sin egen genre film istället, visa oss hur det ska gå till.:) [/citat]

Alltså, under arbetet med Camp Slaughter, var det aldrig någon som stannade till och tänkte att här upprepar vi samma gamla klichéer igen, och med all kunskap vi har kanske vi kunde ha åstadkommit något mer inom ramarna av en splatterfilm än vad som ursprungligen var tänkt. Det är förresten här som jag känner en gemenskap med Verhoeven, att han i allt han gör ändå måste dissekera manuset han håller på med och sedan åter sätta ihop det, för att försäkra sig om att han gjort allt han kunnat för att lyfta projektet till oanade höjder. Vore det jag som fått Camp Slaughter på mitt bord så hade jag antingen försökt att göra något "mer" eller så hade jag inte slösat energi på det. Jag förstår inte hur folk orkar med det, vad är det de försöker att åstadkomma egentligen? Så tycker jag att det ska gå till. Kanske får jag möjligheten att visa det nån gång, men just nu arbetar jag inte med genrefilm.

 

[citat=krockis]enda slutsatsen jag har kunnat dra efter ha läst genom hela tråden är att final_cut inte kommer få göra någon film i sverige eller något annat land för den delen. jag skulle säga att man skaffar ordentliga knäskydd och går ner på knä och visar sjukt mycket ödmjukhet och börjar slicka röv innan man själv har lyckats skapa en bra position i branschen. kaxighet leder ingenstans utan man låser alla dörrar efter sig. gäller öppna upp ens sinnen och inse sin okunskap för att man ska kunna börja lära sig något.[/citat]

Ja, den har vi hört förut. Låter som en skröna en Hollywodd-producent drog för James Dean för att skrämma lite vett i grabben... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste säga att vissa inlägg här på denna tråd tenderar översitteri och trångsynthet utan dess like medan andra inlägg är bland det mest välskrivna och innehållsrika jag har sett på detta forum. Ett exempel på det senare:

 

[citat=paulakoski]Man måste ta tillvara på alla tillfällen, eftersom film är ett så komplicerat yrke. Speciellt som indiefilmare är man tvungen att kunna mer än filminstitutet-etablissemanget, för de har oftast en betald crew som fixar allt åt dem.

 

Vi independent-filmare har oftast mindre pengar o tid. Vi måste iaf ha ett hum, om inte mer än ett hum på det tekniska planet. Kunna alla detaljer filmen igenom bildmässigt i huvudet i förväg, manus osv. Alla ska trivas på arbetsplatsen om det överhuvudtaget ska se bra ut och fungera tidsmässigt. Då är det bra att vara lite öppen att lära sig från andra. Har man möjligheten att träffa o arbeta med eller snacka med rutinerade proffs då får man ta det tillfället.[/citat]

 

Min fasta övertygelse är att lågbudget och independetfilm på vissa plan har ett övertag eller i alla fall en fördel över stora produktioner. En sådan aspekt är att regissören är en mera sann konstnär med betydligt mera kontroll och möjlighet att skapa ett eget och unikt verk. Detta innefattar en större hantverksmässighet som regissör. Man måste ofta tillika vara sin egen författare, producent, fotograf och klippare. I vissa fall gör man även sin egen musik. Då och då händer det att man även agerar framför kameran. Det blir mycket mera EN människas verk och vision man ser på duken. Detta tycker jag är ett STORT övertag över dyra produktioner, där regissören ofta regleras till någon som enbart instruerar skådespelarna (ofta har de inte ens kontroll över vilka skådespelare som får vara med, ännu mer sällan har de skrivit manuset, etc). Nackdelen är förstås att man inte har möjlighet att ha samma nivå på tekniken och att man ofta ligger i lä i jämförelse med en riktigt utbildad fotograf, klippare, etc. Det är en hel del professionell kunskap och hantverk som man måste klara sig utan som independentfilmare. Men samtidigt är denna typ av begränsningar en riktig utmaning. Jag tror att begränsningar kan vara en sporre till kreativitet.

 

Som independentfilmare är man (eller i alla fall känner man sig som) ensam därute, utelämnad åt sig själv att få till det för att skapa en film, ofta mot alla odds. Därför är det betyggande att läsa vad du skriver Ola, att det är viktigt med kontakter och nätverk mellan independentfilmare. Forum som detta är naturligtvis viktiga, men inget kan ersätta en personlig kontakt där man kan utbyta erfarenhet och som nybörjare (som undertecknad) lära av mer erfarna kollegor.

 

Frågan är hur ett sådant nätverk kan komma till stånd? Är det vanligt att man hjälper varandra, eller är final_cuts beteende mer beskrivande för hur det egentligen ser ut? Vart kan jag hitta ett givande nätverk att bolla idéer med och få inspiration och få lärdom?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=paulakoski]Då är det bra att vara lite öppen att lära sig från andra. Har man möjligheten att träffa o arbeta med eller snacka med rutinerade proffs då får man ta det tillfället. Istället för att klaga, då utvecklas man inte speciellt. Förutom i att klaga ännu mera.:)[/citat]

 

Ja visst, allt detta låter bra. Men om du verkligen läser det jag skrivit, var någonstans får du intrycket av att jag skulle ha svårt för att samarbeta med andra, eller lyssna på andra? För vad är det vi har talat om här egentligen?

 

Förresten Munthe, vad tycker en sådan som du om Verhoevens övergång från obskyr kvalitetsfilm (Turkisk konfekt, 1973) till mainstream (Soldier of Orange, 1979) inom loppet av några år. Han var väl lite av Hollands svar på Kjell Sundvall, och du måste tycka att gamle Kjell är en landsförrädare såsom han håller på och tar pengar från statskassan för att finansiera sina Hollywoodfilmer. Så var i ditt hjärta finner du plats åt Verhoeven egentligen?

 

Tycker själv att "Showgirls" är lika bra som någon annan film han gjort. "Hollow Man" är faktiskt den enda filmen i hela hans karriär som jag har lite problem med. Den och "Katie Tippel", som sög för att producenten sabbade hela historien genom att stryka typ en tredjedel av manuset. Nåja, väldigt OT.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Trodde att det var vad jag gjorde... Det är väl därför jag inte är särskilt omtyckt, för att folk inte kan hålla med mig och blir upprörda när jag inte låter mig rubbas med snitsiga one-liners. Eller har jag missat nåt här?[/citat]

 

Ha, ha, ha. Vilket ruskigt mindervärdeskomplex.

 

[citat=final_cut]För det första tror jag inte att det är hans agenda. Det är mer din grej, att göra "kontroversiella" filmer för sakens skull, så att folk som jag kan såga dem, och att du sedan kan kalla oss "pretto filmvetare", så att vi som uppskattar någon sorts smak känner oss som tråkmånsar.[/citat]

 

Jahadu. Ja, du har ju patent på sanningen så kör för det. Sanningen och smakens företrädare.

 

Och bara för att klargöra en liten detalj: Du har ingen som helst smak. Det är du för dum för. Du fattar ju inte ens avsikten med en film som Camp Slaughter.

 

[citat=final_cut]Det är förresten här som jag känner en gemenskap med Verhoeven, att han i allt han gör ändå måste dissekera manuset han håller på med och sedan åter sätta ihop det, för att försäkra sig om att han gjort allt han kunnat för att lyfta projektet till oanade höjder. Vore det jag som fått Camp Slaughter på mitt bord så hade jag antingen försökt att göra något "mer" eller så hade jag inte slösat energi på det. [/citat]

 

Bla, bla, bla...zzzzzzzz

 

Inser du inte själv hur fruktansvärt skitnödig du låter och hur små kalsonger du har på dig? Vem bryr sig om vad du skulle göra med Camp Slaughter? Vad har du gjort? Du snackar ju bara och dagrömmer om någonslags "gemenskap" med Paul Verhoeven. Skitlöjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Han var väl lite av Hollands svar på Kjell Sundvall, och du måste tycka att gamle Kjell är en landsförrädare såsom han håller på och tar pengar från statskassan för att finansiera sina Hollywoodfilmer.[/citat]

 

Jag fattar inte vad du yrar om. Det där får du utveckla så att resten av världen förstår dig.

 

Det är mycket ord som "landsförrädare" och "raser" och "döda kan vara konst" i dina inlägg. Grow up.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Frågan är hur ett sådant nätverk kan komma till stånd? Är det vanligt att man hjälper varandra, eller är final_cuts beteende mer beskrivande för hur det egentligen ser ut? Vart kan jag hitta ett givande nätverk att bolla idéer med och få inspiration och få lärdom?[/citat]

 

Skönt att du kämpar för att hålla igång ämnet och forumtrollen på avstånd. Nätverk är superviktigt inom film. Det är trots allt ett väldigt kollektivt arbete. Men sedan måste man förankra nätverket i reell jord för att det skall fungera och vara slagkraftigt. Det behövs en eller flera "mentorer" som vet hur dom ska utnyttja den samlade begåvningen och som kan omsätta den till faktiska filmer som fungerar här hemma eller utomlands. Så som Corman jobbade eller faktiskt till viss del Mats Helge när filmfabriken i Västergötland var i full gång. Och sedan är problemet att hålla maskineriet konsekvent igång. Det behövs pengar för att göra film och investeringar måste fungera långsiktigt. Ingen finansiär vill känna att dom satsar pengar på ett gäng glada grabbar som vill pula lite med film. Det måste finnas seriositet och slipad målmedvetenhet. Vi filmare måste lära oss att ta på oss kostym och träffa finansmänniskor och veta hur man talar deras språk. Det är riktigt svårt. Det är ofta där det "skiter sig".

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är hur ett sådant nätverk kan komma till stånd? Är det vanligt att man hjälper varandra, eller är final_cuts beteende mer beskrivande för hur det egentligen ser ut? Vart kan jag hitta ett givande nätverk att bolla idéer med och få inspiration och få lärdom?[/citat]

 

Ta kontakt över internet är jättebra.

 

Jag har även en god kontakt med Film i Värmland som hela tiden tipsar mig om nya ovanliga filmarbetare som dyker upp i länet. Det lokala resurscentrumet är alltså ett tips om du vill börja bygga ett filmarbetar nätverk. Jag har kontakt med de lokala tv kanalerna med fotograferna där, träffar människor som är duktiga på sin grej och sen ska man inte vara rädd att fråga om de vill hjälpa till. Jag har fått ihop 3d animatörer, manusförfattare, specialeffektmänniskor och fotografer osv bara genom att springa omkring hälsa på folk o fråga.:)

 

Kolla bara på våran Some Diggin trailer på http://www.greatworldnetwork.com den filmen har en budget under 20.000 kr. Men ser ändå bra mycket dyrare ut, tack vare nätverket vi byggt upp, vi har kunnat filma med hd-v, haft en radiostyrd jättekran, animatroniskt monster osv.:)

 

Munthe har rätt att man måste ut o få finansiering, om man ska göra en bra långfilm då behöver man en budget med löner inräknat om man ska behålla sitt nätverk och överhuvudtaget kunna fortsätta göra film. Jag är faktiskt en av de glada kreativa som inte är så politisk och administrativ av mig egentligen. Jag är bara en kreativ tjomme, men vi jobbar på det och jag försöker lära mig o bli bättre.:)

 

/Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

Det håller alltså inte i längden. Självklart kan man producera independent långfilm utan löner eller med deffered payment. Men det håller inte för evigt och jag ska satsa nu på lönebudget med en liten produktionsbudget till nästa produktion. Vi är så vana vid att göra mycket med lite, så varför ha en hög produktions budget. Det ökar moralen avsevärt och förlänger samarbetet om man lyckas skrapa ihop lite lön till folk. För min egen del spelar det ingen roll, jag kan ta deferred payment. Bara det blir bra film.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en intressant tråd och jag ser gärna att den förblir öppen. Den har egentligen passerat gränsen, men jag låter den vara öppen om ni räknar till tio innan ni svarar på inlägg och hoppar över personangrepp. Alternativt så kanske jag börjar radera inlägg.
Länk till kommentar
Share on other sites

Håller stenhårt med. Jag och en manusförfattare diskuterade nyligen att Bergman verkligen är en av få svenska filmare som helt behärskar en större mytologi som är vanlig inom genrefilmen och ovanlig inom den svenska filmen. Och det är nog den främsta anledningen till att Bergman slog internationellt. Sven Nyqvist är en av mina absoluta filmfotografer. Hans ljussättningsstil fick mig att inse att skuggorna är viktigare än ljuset när jag var ganska ung (såg honom jobba i Filmhusateljéerna) och jag skulle tro att mitt ljussättningskit påminner gaska mycket om hans. Väldigt lite ljus. Några rödluvor. Ett par Blondies och diffusion. Hyresgästen är min favorit av Nyqvist. Min första superhjälte inom filmfoto är Néstor Almendros.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Håller stenhårt med. Jag och en manusförfattare diskuterade nyligen att Bergman verkligen är en av få svenska filmare som helt behärskar en större mytologi som är vanlig inom genrefilmen och ovanlig inom den svenska filmen. Och det är nog den främsta anledningen till att Bergman slog internationellt. Sven Nyqvist är en av mina absoluta filmfotografer. Hans ljussättningsstil fick mig att inse att skuggorna är viktigare än ljuset när jag var ganska ung (såg honom jobba i Filmhusateljéerna) och jag skulle tro att mitt ljussättningskit påminner gaska mycket om hans. Väldigt lite ljus. Några rödluvor. Ett par Blondies och diffusion. Hyresgästen är min favorit av Nyqvist. Min första superhjälte inom filmfoto är Néstor Almendros.[/citat]

 

Får kolla in Néstor Almendros. :-)

 

Ang Nyqvist så han en grym konstnär enligt mig. Lite synd att han användes så mkt i filmer som är intellektuella (det gillar jag ifs) men alltför sega. Jag anser att konstnärligt foto har mkt att ge i form av intensitet och närvarokänsla i film överlag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan tvekan. Finns ingen anledning att tumma på konsthantverket bara för att man gör genrefilm (man ska alltid det göra det bästa man kan med de resurser man har). Vad vore en film som Hajen utan Spielbergs öga och Bill Butlers foto (han har inte riktigt fått cred för sitt fantastiska jobb på den filmen tycker jag - oerhört svåra omständigheter att jobba på vattnet på det sättet).

 

Om man har möjlighet att besöka Cinemateket så tror jag att dom visar Days of Heaven just nu. Av Terrence Mallick med helt sjukt makalöst foto av Almendros. I princip magic hour-foto genom hela filmen. Det måste ha varit en ren mardröm att genomför den inspelningen. När jag ser resultatet reser sig håret på mina armar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Håller stenhårt med. Jag och en manusförfattare diskuterade nyligen att Bergman verkligen är en av få svenska filmare som helt behärskar en större mytologi som är vanlig inom genrefilmen och ovanlig inom den svenska filmen. Och det är nog den främsta anledningen till att Bergman slog internationellt. Sven Nyqvist är en av mina absoluta filmfotografer. Hans ljussättningsstil fick mig att inse att skuggorna är viktigare än ljuset när jag var ganska ung (såg honom jobba i Filmhusateljéerna) och jag skulle tro att mitt ljussättningskit påminner gaska mycket om hans. Väldigt lite ljus. Några rödluvor. Ett par Blondies och diffusion. Hyresgästen är min favorit av Nyqvist. Min första superhjälte inom filmfoto är Néstor Almendros.[/citat]

 

Måste bara inflika att, fotot i The Tenant" eller som svensk titel "Hyresgästen" är mästerligt, och ett måste för alla filmfotografer, förövrigt en riktigt bra Polanski film annars och en rekomendation!

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara inflika att, fotot i The Tenant" eller som svensk titel "Hyresgästen" är mästerligt, och ett måste för alla filmfotografer, förövrigt en riktigt bra Polanski film annars och en rekomendation![/citat]

 

Tjena.

Polanski är en av mina favoriter eftersom hans teman intresserar mig.

"Hyresgästen" är förbannat snygg. Men ändå inte en av hans bästa filmer.

Min favorit är "Repulsion" o temat på "Bitter moon" är min favorit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Öh? Det gäller tydligen att vara noga med ordvalen...

Martin: med ordet ”etablissemanget” menar jag inte bara Filmhuset utan alla med feta plånböcker, producenter, finansmänskor, företag, men åxå media och därmed den stora publiken...

Jag hoppas alltså att den nuvarande vaga svenska genrefilmvågen "upptäcks" vilket skulle generera pengar, resurser, mer talanger och publik till en starkare och tydligare och mer kreativ svensk ny genrefilmsvåg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara tillägga:

Som smygMarxist vet jag att ALLT alltid i grund och botten handlar om pengar.

Vill Du göra professionell genrefilm i Sverige måste filmen såklart vara lönsam. MEN lönsamheten är problematisk i Sverige där endast typ 2 svenska filmer per år går ihop ekonomiskt. Trots statens stöd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga kritstreckskostymer vågar satsa kulor i den svenska filmbranschen där profiten är låg eller kanske t.o.m. går förlorad. Det har Martin förstått å har gjort film med internationella pengar i Sverige, för en internationell publik (läs typ asiatisk betaltv). I Sverige finns en liten lönsam marknad i stort sett bara för ovanligt lyckade polisfilmer, komedier och feelgoodfilmer.

Genrefilm och statliga kulturbidrag är två motpoler, visst. Och genrefilm är dessutom inte kommersiellt lönsam i Sverige till skillnad från i USA som har stora distributionsnät och mer resurser och kunskap. Jag har faktiskt hört att t.o.m. svensk porrfilm (åxå genrefilm?) faktiskt har liknande lönsamhetsproblem... =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...