Jump to content

Micke E

Members
  • Content Count

    62
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    prexis som alla andra här en massa upprapade namn som Kurosawa, Welles, Fincher mfl, mfl såklart
  • Interests
    film
  1. OBS!: Var där 20:00 sharp, vi väntar inte. Möllers livsverk Kaninhoran erövrar Filmhuset i Stockholm... Samlingen Kaninhoran och andra barndomsminnen från Malmö innehåller 24 av Möllers kortfilmer, samt en del hemligt extramaterial. Det är första gången Möller samlar sina filmer på en tryckt DVD. Bedriften firas genom att bjuda till premiärvisning av samlingen och dokumentären "Varför, Henrik Möller?". För att skapa rätt stämning bjuds på hemliga drycker och håller ett brandtal mot samhällsordningen. Visningen delas med den legendariske nollbudgetfilmaren Micke Engström och hans dy
  2. Råkade hitta denna tråd där I.D.B.A.V. efterlystes... IDBAV finns på Glimz.net för nedladdning. Typ 9 kr. Finns med på dvd:n "2x3" från subdvd.com (som numera dessutom har en butik i centrala Sthlm). ENJOY!
  3. Tyvärr har ETC supit bort filen. Vill du se I.D.B.A.V. så finns den på http://www.glimz.net för några kronor.
  4. [citat=Munthe]Angående Mickes tidigare inlägg: Jag tror att unga regissörer hemskt gärna vill höra vad äldre regissörer har att säga. Tyvärr är de flesta äldre rävar helt stängda mot yngre förmågor eftersom alla är livrädda att någon ska ta jobbet ifrån dom. Så blir det när man hänger upp allt på märklig logik om vad som är "värdefullt" och understödjer det med ett nappflaskesystem som bygger på gamla kompisskulder. Gamla rävar är ett konstigt ord. Gamla harar passar bättre.[/citat] Trist ifall det är så. I inlägget tidigare menade jag iofs kunskap från erfarna filmarbetare, fotografer, lju
  5. [citat=Munthe] Micke, vad har du rökt...and can I have some too? Vilka är dom där "dark side"-filmarna? Statarsystemet var f ö inte feodalt. Vi hade inte krigsherrar som delade på Sverige för 60 år sedan.[/citat] - Första-majja såklart. Du verkar behöva. Jag bjuder när vi ses nästa gång :-) - inga namn här. men även vi lågbudgetfilmare kan ju alla hamna där i prispressens namn. - feodalism i meningen livegenskap under en patron. pejstat ur wikipedia : Statare var, fram till att det så kallade statsystemet avskaffades år 1945, en typ av gifta lantarbetare, som arbetade på nå
  6. STORT GRATTIS FÖR TILLÖKNINGEN!!! Jag håller med dig i det du skriver. Vi skriver dock om olika saker. :-) Självfallet ska amatörfilm, och kan s.k. independent b-film göras utan löner m.m. osv Militär-liknelsen eller -metaforen e ju ofta använd i filmsammanhang å funkar rätt ok i många sammanhang. (Speciellt då man ser en glatt ruffsig, barfota Peter Jackson framför sig som befäl. :-)) Cheers!
  7. [citat=kingen]Upp til kamp emot...allvrligt...dom stackars filmarbetarna sippar på en kafftår då kjell sundvalls assistent flaggar för övertid då tagningen drar ut på tiden! Att spela in film är ett konstnärligt arbete som kan vara förjävligt ansträngande,dra ut på tiden,inte hålla den utlåvade tidsramen,etc men det här inga nyheter för filmarbetare som förstår den kreativa gärningens svårigheter.du får det att låta som arbetet kan likställas med gruvbrytning i sibirien vintertid!Låt oss för helvete slippa dessa kommunistvinklar på ett så pass viktigt konstnärligt forum som detta!![/citat]
  8. Eftersom det e 1:a maj idag så vill jag passa på att nyansera diskussionen tidigare om pressen kring skapandet av film... Svenskar är ofta alldeles för lydiga, toklojala, rädda och underdåniga mot regissörer å andra auktoritetspersoner, chefer av alla slag. Man är rädd att förlora jobbet, inte få löneförhöjning osv osv. Men det är klart - vi har inte haft allmän rösträtt i mycket mer än 90 (?) år å det feodala statarsystemet försvann först för 60 år sen... Slavmentaliteten sitter kanske delvis kvar i våra huven... Därför blir undertecknad lite låg när jag hör professionella filmarbetar
  9. [citat=Munthe]Robert Rodriguez hade ju sänkt den där budgeten rejält eftersom han producerar, skriver manus, klipper, komponerar musiken, gör specialeffekter, ljudlägger och mixar, fotograferar och regisserar. Annars skulle det ju inte bli "A Robert Rodriguez Flick". jag saknar lite fler såna där galna "one man shows" i svensk film. Alla är så snälla och lydiga här. Ingen tar för sig. Alla står artigt i kö.[/citat] Jag gillar flera av RRs filmer å skulle åxå vilja se fler såna enmansteam i Sverige. MEN det florerar onödigt mycket disrespect mot de kunniga filmhantverkare och filmkonstnäre
  10. [citat=hea]Vi har i Sverige – eller i Norden överhuvudtaget – aldrig haft någon stark genretradition vare sig inom litteraturen eller filmen. Varför - är nog kanske ett ämne för en vetenskaplig avhandling. Det kulturella etablissemanget – vad det nu är? – har i stort inte uppmuntrat den här typen av skapande. Kanske har det något att göra med vårt lutherska arv, vår bondekultur och vårt socialistiska samhälle? Förmodligen har det också att göra med marknad och produktionsmöjligheter. Intressant och lustigt är dock att våra kanske tre största internationella storheter inom litteratur eller fi
  11. Historielöshet är nåt jag kände när jag käbblade med Martin om Filmreformen. Här är Fakta. Hårdvinklade å Kalla, hämtade från statens Propaganda-abteilung ;-) "Runt 1920 står den svenska filmen på en samtidigt konstnärlig och kommersiell topp. Med Ivar Kreuger och tre storbanker i ryggen föds giganten Svensk Filmindustri (SF) som installerar sig i den nyuppförda och hypermoderna Filmstaden i Råsunda utanför Stockholm. Efterkrigsdepressionen och amerikaniseringen under 1920-talet punkterar dock den fortsatta svenska expansionen. Hollywood vinner snabbt mark och kväver nästan den inhems
  12. [citat=Munthe][citat=Micke E]Martin du antyder ofta korruption, mygel och orimliga betalningar när det gäller svenska filmbudgetar, som förespråkare för en betydligt billigare sorts film. Du skrev tidigare i den här tråden att t.ex. Fucking Åmål skulle kunna göras för 4 miljoner. I stället för de 20-40(?) den kostade. Hur skulle den budgeten se ut? Hur räknar du då? [citat=Munthe] Jag anser att mellan sex och tio miljoner i budget på en långfilm är fullkomligt tillräckligt för en normal svensk film. För filmer utan effekter och stunts kan man gå betydligt lägre. Filmer som Fucking Åmål bor
  13. [citat=jakethesnake]man kanske ska sattsa mer på själva historian. Tag en känd bok som har fått bra kritik och som har gått hem hos folk och gör om den till film. T.ex. Ondskan[/citat] Kändabokprylen har nog den svenska filmindustrin förstått sedan typ 1920-talet med filmatiseringar av bl.a. Hjalmar Bergman å framförallt Selma Lagerlöf. Kostar säkert en hel del att köpa filmningsoption på en bestseller? Kul att Ajde Lindqvists skräckböcker köpts upp för filmning... vore kul om det blev nåt... BRA...
  14. [citat=Munthe][citat=Micke E]Jag är helt övertygad om att ZPS blivit bättre, och den hade inte tagit tre (ja 3!!!) år att göra. Vi hade kunnat fokusera de typ 3 eftermiddagar och 4 kontorstidsdagar den är gjord på. Vi hade kunnat genomföra repetitioner på det sätt som jag brukar vilja innan inspelning osv... Jag hade inte behövt vänta i månader och år på att proffs ska ha tid över att göra mina SFXgrejjer... m.m.[/citat] Varför skulle man inte kunnat få ihop proffs att göra en insats i fem och en halv dag? Väldigt mycket underligare saker har inträffat. Och för riktigt bra effekter på en ko
  15. [citat=Munthe][citat=Micke E]Danmark är ju ett föregångsland, hrm - när det gäller film med internationell genomslagskraft iaf. Där får filmindustrin betydligt mer än de svenska. De siffror jag hittade var från 2003, men säkert någorlunda giltiga än idag. Då fick danska proffs mer än dubbelt så mycket som de svenska.......... nudge, nudge? Statligt stöd till filmen i Sverige, Norge och Danmark 2003 Land Totalt mkr varav produktionsstöd mkr Danmark 525 varav 326 Norge 486 varav 268 Sverige 235 varav 125[/citat] Det är självklart att danskarna lyfter in mer pengar eftersom dom både l
×
×
  • Create New...