sluten_cell_nr13 Posted January 24, 2003 Posted January 24, 2003 Ska börja skriva ett manus till en SciFi-film som ska spelas in under våren som skolarbete och behöver nu MASSOR av insperation. Filmen är låg-/nollbudget så jag letar även efter scenograi- och sminktips. Så, behöver tips på SciFi-rullar att kolla på, gärna i stil med Blade Runner och Dark City mm. Stilen ska inte vara High Tech i stil med Star Trek utan lite smutsigt, mörkt och en aning Low Tech. Har någon annan gjort SciFi? Kanske kan vi byta tips och erfarenheter också. Finns det någon sida på Internet om att göra SciFi så tackar man ju inte nej till det heller =) 0 Quote
henrik sandén Posted January 25, 2003 Posted January 25, 2003 Svenska Sci-Fi är det ju ont om. De som poppar upp i huvudet är http://www.anarchy-design.org/ som gjorde filmen "Odyssey". En helt okej rymthistoria. Micke Engströms I.D.B.A.V. är en väldigt bra framtidsfilm. Vet inte om den finns på nätet någonstans... Finns iaf på DVD. Men så mycket mörkt Low-Tech kanske det inte är. 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted January 25, 2003 Author Posted January 25, 2003 Odyssey är ju ganska mörkt, smutsigt och förhållandevis Low Tech. I.D.B.A.V har jag inte sett än och jag kan inte hitta den på nätet heller. Annan svensk Sci-Fi är ju No Law 4000 som finns på paradisos filmprojektplats. Finns ej för nerladdning men jag har hört att den ska göra det i framtiden. Läste för en tid sedan om en film vid namn I.D.T. eller något liknande men kan inte hitta någon info om den längre. Någon som vet vad det blev av den? Men med filmtips menade jag även högbudgeterade långfilmer. Behöver som sagt all insperation jag kan få (ska spela Blade Runner - the game och Fallout hela helgen). 0 Quote
henrik sandén Posted January 25, 2003 Posted January 25, 2003 http://www.cyco.nu är grabbarna som håller på med ITD. Verkar som det har blivit ganska utdraget. Vet att http://www.etc.se hade I.D.B.A.V på deras hemsida för ett par månader sedan... men just nu verkar inte hemsidan fungera över huvudtaget. 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted January 25, 2003 Author Posted January 25, 2003 Synd, för ITD verkar väldigt lovande. Blir antagligen den och NL4K som kommer att slåss om bästa svenska SciFi-projekt, om grabbarna på Cyco får ut den. Jag testade länken och kom in, men tyvärr så flyter inte filmen alls på min uppkoppling (ADSL till trots). Finns det någonstans man kan ladda ner filmen istället eller något sätt att spara streamade filmer? Ett annat SciFi-projekt som är på gång är en TV-serie baserad på Mutant-rollspelet. Mer info finns på http://www.bonetweb.com/wolcher/mutant.htm 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted January 26, 2003 Author Posted January 26, 2003 Lyckades se IDBAV på en bättre uppkoppling. Mycket samhällskritik och lite mindre Science Fiction kanske, men den var schysst. Men, en påminnelse nu när vi kommit lite ifrån ämnet... Har någon långfilmstips på SciFi-filmer? 0 Quote
Monochromic Posted March 30, 2003 Posted March 30, 2003 Ta en titt på manga filmen "ghost in the shell". Väldigt intressanta storstadsmiljöer. En stor inspiration för mig. 0 Quote
mega_musik Posted March 31, 2003 Posted March 31, 2003 Kolla in Donnie Darko...inte bara sci-fi, men en av världens bästa filmer. 0 Quote
Opus Posted April 1, 2003 Posted April 1, 2003 Åååh, Donnie Darko är så jävla underbara måste fixa Region 1-dvdn så grym, tips till er som tycker om den. Är mycket förklarande dvd om "mytologin" och så, skit bra på import, dessutom billigare än Region 2-dvdn om man köper på rätt ställe. 2001: A space Odyssey är fortfarande den bästa SF-filmen. /A. 0 Quote
big_evert Posted April 1, 2003 Posted April 1, 2003 2001: A space Odyssey får jag nog ta och se...gillar Kubrick men har inte sett så många filmer!...det är väll han va? 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted April 1, 2003 Author Posted April 1, 2003 Jopp, men känslan att se den på video ska tydligen inte vara någonting mot bioversionen. Den skiljer sig ganska mycket från andra Kubrick-filmer dock. Förretsen är manusarbetet i full gång, och filmer tar sig längre och längre bort från Sci-Fi. Har ingen aning om vart detta kommer att sluta, mer än att den handlar om hur morgondagen blir inställd pga bristande intresse. 0 Quote
Micke E Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Råkade hitta denna tråd där I.D.B.A.V. efterlystes... IDBAV finns på Glimz.net för nedladdning. Typ 9 kr. Finns med på dvd:n "2x3" från subdvd.com (som numera dessutom har en butik i centrala Sthlm). ENJOY! 0 Quote
Christian van Caine Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Det finns inte väldigt möe bra ren Dark Future, men den här listan är filmer jag tycker kommer om inte rätt i mål så åtminstonde väldigt nära & kan ge fet inspiration :-) Är för trött för att orka komma på några andra så jag raddar upp några jag har i samlingen att börja med: Alien, Total Recall, Strange Days, Logan´s Run, Event Horizon, Cube, Soylent Green, Soldier, Screamers, eXistenZ, Escape From New York/L.A., Dune, Matrix, Metamorphis The Alien Factor, Bicentennial Man, Johnny Mnemonic, & The Arrival (tvåan är inge bra...though) Åkk av bara farten slank Scanners mä åsså :-) Är det mer Gothisk stil du vill ha så är Hellraiser 1-3 schyssta inspirationskällor för bakgrunder & omgivningar & Re-Animator 1-3 förbannat bra Science-Horror! 0 Quote
Christian van Caine Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Soldier är dessutom en o-officiell uppföljare/spinoff av Blade Runner ;-) 0 Quote
TomStac Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 [citat=Christian van Caine;71885]Soldier är dessutom en o-officiell uppföljare/spinoff av Blade Runner ;-)[/citat] Du skämtar? 0 Quote
Christian van Caine Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Nej. Todd är en Replicant av samma typ som Roy, Rachel & Pris från Bladerunner, men här är tekniken mer fulländad & replicanterna har fått ett riktigt syfte. Det är dessutom David Peoples som skrivit manus till båda. Det är ingen äkta uppföljare i den rätta meningen, Philip K Dick har inget med den att göra, Peoples har lånat världen & uttalat gjort en inofficiell framtid för den mestadels baserad på referenser. ....något som filmen även har gott om i övrigt, om man letar ;-) 0 Quote
TomStac Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 [citat=Christian van Caine;71934]Nej. Todd är en Replicant av samma typ som Roy, Rachel & Pris från Bladerunner, men här är tekniken mer fulländad & replicanterna har fått ett riktigt syfte.[/citat] Men i första scenen får man ju se Todd bli bortrövad från en BB-avdelning? De är väl de där nya soldaterna som skall ersätta de äldre som i så fall är replikanter, men de förklaras i filmen vara genetiskt manipulerade. %2$s skrev: Det är dessutom David Peoples som skrivit manus till båda. Det har du ju rätt i. Har inte gjort den kopplingen förrut. %2$s skrev: Det är ingen äkta uppföljare i den rätta meningen, Philip K Dick har inget med den att göra, Peoples har lånat världen & uttalat gjort en inofficiell framtid för den mestadels baserad på referenser. ....något som filmen även har gott om i övrigt, om man letar ;-) Kul att det finns fler än mig som gillar filmen :) 0 Quote
trancedanne Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Tycker Matrix är solklart den bästa sci filmen som gjorts, bästa film i huvetaget. Andra grymma är Terminator, Terminator 2, X-men filmerna, I Robot, Independence Day, Starship Troopers, Total Recall, Alien 1-3 mm 0 Quote
Christian van Caine Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 TomSac, jag känner desamma! Tycker filmen är underskattad & kan inte för mitt liv fatta varför det gnälls så på den! ....känns mest som det är för att Paul WS Anderson gjort den, & det är populärt att gnälla på karl´n varesig man sett hans filmer eller ej. I början blir han inte bortrövad, han är odlad & uppvuxen helt på arméns komplex vill jag minnas. Dom nya soldaterna däremot är en ny "batch", där dom dragit genetiken vidare ett antal snäpp på bekostnad av psychet :-) 0 Quote
TomStac Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 [citat=Christian van Caine;71982]I början blir han inte bortrövad, han är odlad & uppvuxen helt på arméns komplex vill jag minnas.[/citat] Kolla in öppningsscenen igen. Jag tolkar det som att regeringen skickar en patrull att hämta in lämpliga kandidater (läs nyfödda spädbarn) till ett hemligt träningsprogram. Men jag kanske har missuppfattat öppningsscenen helt och att alla barn på BB-avdelningen är "replikanter"? 0 Quote
_nemo_ Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 [citat=Christian van Caine;71982]TomSac, jag känner desamma! Tycker filmen är underskattad & kan inte för mitt liv fatta varför det gnälls så på den! ....känns mest som det är för att Paul WS Anderson gjort den, & det är populärt att gnälla på karl´n varesig man sett hans filmer eller ej. [/citat] Japp, det gnälls extremt mycket på PWSA, och gnället är helt befogat enligt mig. Han är verkligen en som kan förstöra bra ideér, och bara göra dom O.K, halvdana, ganska underhållande. Hade han gjort såna filmer på halvdana ideér hade det vart en sak. Har bestämt mig efter allt snack om Soldier att ge den en andra chans, var ett tag sen jag såg den. 0 Quote
jmalmsten Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Soldier så nämns förresten också det mystiska Tennhauzer Gate;) från Roy Batty's monolog. "... I watched C-beams glitter at Tannhauzer Gate..." bara som snabbt inlägg:D 0 Quote
gorse Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Att rada upp filmer som redan gjorts tycker inte jag känns som rätt väg att gå om man skall skriva ett nytt sci-fi-manus. Jag hade en arbetskamrat som samlade på sci-fi-böcker och jag lånade några av dem. Flera av dem var tusan så bra, och i hans samling tex en som hette Sphere. Den gillade jag. Många år senare ser jag en film med samma namn och den verkade bekant... Många sci-fi-böcker var ju helt galna, tex den vars namn jag glömt men som handlade om några personer som hamnade i en värld där allt blev omvänt slitet. Om man hackade mycket med en hacka så blev den vassare. Om man inte använde sina kläder blev det hål på dem, medan de man använde blev allt finare ju mer man använde dem. En del sci-fi-litteratur är inte ens hi-tech. En favorit är när världen blivit extremt hi-tech så till och med vädret bestäms av datorer. Men så förfaller världen så till den milda grad att man till och med glömmer bort att vädret styrs av datorer, och världen förfaller till medeltid. Men väderdatorer och mycken annan teknik fortsätter att fungera men ingen vet att de gör det utan mycket av det som sker omkring människorna förklaras med gudar och annan vidskepelse. Skit i filmerna som redan gjorts, läs lite sci-fi-böcker istället. Arthur C clark tidiga verk kanske känns lite omoderna i dag, men skulle säkert kunna bearbetas till film. Finns "möte med rama" som film föresten? Samma sak om man skall designa monster. Titta inte på monsterfilm utan kolla i djur- och insektsböcker. Hur bra som helst. 0 Quote
Recommended Posts