Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hmmm. Hur ska ja förklara.

Ska snart börja spela in en dockfilm i "meet the feebles" stuk och i den filmen kommer det att finnas en skinande sten. Den ska alltså utstråla ett grönt sken, variera i styrka osv. Tror ni att det är bäst att fixa en sten med en slags lampa i? Eller ska man istället ha en grön sten och sedan fixa det med effekter i redigeringsstadiet? Förslag på program som man kan fixa detta relativt enkelt men oerhört snyggt i =)

Lampidén kommer nog ej att funka så förslag på vad man ska tänka på under inspelning också kanske?

Postad

Jag skulle definitivt ha satsat på att lösa det "mekaniskt" om det över huvud taget är möjligt. Men det beror lite på om ni tänker ha med andra datoreffekter än denna i filmen, för om det bara är just den pulserande stenen som skall "datoriseras" så tror jag att det kommer att sticka ut en del i filmens allmänna visuella uttryck.

/Jakob

Postad

[citat=jbergman] om det bara är just den pulserande stenen som skall "datoriseras" så tror jag att det kommer att sticka ut en del i filmens allmänna visuella uttryck.

/Jakob[/citat]

Kan inte det vara en bra sak då? Att den ser lite onaturlig ut? För det ska den vara, den är ju magisk =)

Jag tänkte inte göra hela stenen datoriserad, utan bara skenet från den.

Hmmm, kanske bäst att försöka fixa någon sorts liiiiten lampa. Och ha den inuti en genomskinlig kristall eller något? Men hur jävla lätt är det att fixa liksom?

Tack för era tips.

Postad

Om du inte vill göra det med dator så kan du ju göra en grön genomskilnig plaststen eller nåt med en grön lampa inuti. Sen kanske du kan belysa lite grönt bakifrån på något sätt för att få det gröna skenet. Annars kan du ju alltid köpa en sån där som ash föreslog. Annars får du nog ta till datorn.

Postad

saken är ju den att stenen ska vara väldigt liten, så en lampa i plaststen osv kan nog bli svårt att få tag på. Stenen ska se ut som en grön diamant och vara ca 5 cm.

Det finns ingen känd plug-in till after effects som skapar sken ifrån saker? För diamanten är inte svår att få tag på.

I värsta fall så tänker jag bara lägga till ett diskret litet ljud varje gång som stenen syns i bild alá Sagan om ringen när Aragorns smycke syns. Sen när stenen "arbetar" så får ljudet pulsera och öka i styrka. Men helst vill jag ha ett sken, men det måste se snyggt ut för jag vill inte förstöra med någon taskig effekt i filmen.

Postad

[citat=Danell]Trapcode Shine. Personlig favorit när det gäller ljussken i AE. Äger allt![/citat]

Håller med, det är ett väldigt användbart plugin. Det kan du använda till alla möjliga sorters ljuseffekter.

Postad

[citat=ash]nåt sånt här kanske? http://husmusen.blogg.se/010206111508_lysande_stenar_till_trdgrden.html[/citat]

billigt och bra. :p

Jag tycker du borde försöka få tag på ett lämpligt material och sedan borra i det och leda in en lampa av glasfiber. Det vet jag att jag sett tidigare och behöver inte vara dyrt. Vilket material som är bra att använda till stenen vet jag inte, men det går säkert lätt att hitta efter lite forskning. Eller varför inte kolla om det finns någon mineral eller kristall som du kan köpa för en liten summa?

EDIT:

Hmmm, kanske bäst att försöka fixa någon sorts liiiiten lampa. Och ha den inuti en genomskinlig kristall eller något? Men hur

jävla lätt är det att fixa liksom?

Såg att du redan skrivit om detta nu.. Men det är den bästa idén. Bor du i sthlm borde du kunna hitta någon som jobbar med sådant som kan hjälpa dig.

Postad

jag skulle nog försökt hitta en sån plast-diamant och satt in en stark LED och ett knappcellsbatteri. kanske slipa den lite så den inte e så blank vilket döljer innandömet också

Postad

Har själv hållt på lite med magiska lysande stenar. Jag använde en effekt som kallades "spotligt" och gjorde så att den följde stenen i bild. så collt ut. Sen ändrade jag ljustoningen i bakgrunden lite oregelbundet. Det belv riktig sagan om ringen kvalitet.

Fast jag använder förståss pinnacles programvara och jag tror inte lilla adobe har det som krävs

Postad

[citat=jakethesnake]Fast jag använder förståss pinnacles programvara och jag tror inte lilla adobe har det som krävs[/citat]

Jag hoppas att du skämtade. (adobe är ganska många gånger större än pinnacle på alla punkter)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...