Carro Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 Är helt ny, men är klar med synopsis och ska börja med treatment. Har varit överdriven noggrann och skrivit om och redigerat synopsisen 100 gånger så att den ska vara bra. Nu tror jag den ser ut som den ska göra. Kollat av här på sidan också. Jag ser mer och mer bilder, har kontaktat yrkesmän för feedback och hjälp, jag känner att det stämmer, konflikterna finns där, dramatiken, minst sagt... Min fantasi och sinne för drama har det aldrig varit varit något fel på.... Möjligen är syftet lite oklart... Budskapet är iaf: Ingenting är vad det ser ut att vara. Möjligen lite för många osannolika sammanträffanden, men det är det som gör storyn och flätar ihop den och är själva grejen. Och allt kan hända i film. Kanske dags att "kill your darling" lite iaf? Är rädd att min idé ska bli stulen annars skulle gärna, gärna jag lagt ut den för feedback. Jag vill ha kritik... Hur gör ni? Känner ni igen "rädslan" för en stulen idé? 0 Citera
tomgrejs Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=192 0 Citera
Carro Postad 6 mars 2006 Författare Postad 6 mars 2006 Ursäkta att jag är ny här, har inte hunnit sätta mig in. Detta ändrar ju på lite saker... Men ja, känns ändå inte bra, man vill ju inte att folk ska läst manuset innan storfilmen kommer upp på bion ;) Men sure, ni kan få se mitt treatment, har redan skrivit fem sidor idag. Kommer sedan! 0 Citera
Carro Postad 6 mars 2006 Författare Postad 6 mars 2006 Men jag gör så här: Någon som verkligen är proffesionell och känner sig ha kunskap att läsa ett treatment och ge feedback, kan höra av sig via privat meddelande. 0 Citera
Carro Postad 6 mars 2006 Författare Postad 6 mars 2006 En fråga till: Hur planterar man ledtrådar utan att de blir FÖR uppenbara? De ska ge en hint, utan att man kan förstå sambandet? Tips? 0 Citera
jonkanon Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 Det beror på vad det är för ledtrådar. Att förskugga något är ju som sagt en skugga och inte bländande. Generellt så ska man inte vara övertydlig, utan man släpper så mycket information så att några kanske knäcker det. Sen ger man resten av informationen så resterande får känna att "ååå-håååå". Sjätte sinnet gör detta väldigt snyggt t.ex. Men den gör det snyggt för den filmen, andra filmer kräver andra upplägg. 0 Citera
Java ex Machina Postad 6 mars 2006 Postad 6 mars 2006 [citat=Carro]En fråga till: Hur planterar man ledtrådar utan att de blir FÖR uppenbara? De ska ge en hint, utan att man kan förstå sambandet? Tips?[/citat] hitta en kompis som verkligen kan ge ärlig och konstruktiv kritik, sen är det: skriv, feedback, skriv om, feedback, skriv om, feedback osv. tips är att publiken är väldigt ofta smartare än man tar dem för. EDIT: om dom inte är amerikaner, tycks det... :D 0 Citera
Adam88 Postad 10 mars 2006 Postad 10 mars 2006 [citat=tomgrejs]http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=192[/citat] Är lessen, men det där tror jag lika mycket på som att skivbolag/artister och filmskapare är skyddade enligt upphovsrätten. Vill erinra mig att inte så många bryr sig. Så svaret på din fråga carro: Jo, jag känner viss (om inte stor) rädsla för att lägga upp något här. (I alla fall bara en idé, som inte alls skyddas av upphovsrätten.) Därför har jag kompisar i "verkliga livet" som jag låter läsa och ge respons. Det krävs många för alla ger olika mycket konstruktiv kritik, vilket är mycket viktigt. Lycka till! 0 Citera
Zarakow Postad 14 mars 2006 Postad 14 mars 2006 Är inne på Adams spår - skulle inte lägga upp något, som jag starkt tror på, någonstans på Internet. Någon laddar ner det, skriver ut det, skickar det per post till någon annan o.s.v. Kanske inte så troligt, men tillräckligt för att jag undviker risken. /H 0 Citera
TomStac Postad 14 mars 2006 Postad 14 mars 2006 Håller med föregående talare. Jag har just precis lagt den sista handen på mitt första filmmanus. Jag kommer endast låta människor jag känner läsa utskrifter av manuset. Själva idén har jag inget emot att prata om eftersom jag till viss del har lånat den från ett levande rollspel samt från George A. Romeros filmer, kraftigt modifierat så att det ändå känns personligt kommet från mig. 0 Citera
Danell Postad 14 mars 2006 Postad 14 mars 2006 Intreserad av vad du har för idé. Jag håller själv på med ett manyus som börjar ta rätt form nu. Det är någon blandning mrellan thriller och skräck. Är rätt så stolt över manuset för det innehåller en hel del bra idéer och tvister. Vad skulle du säga om att byta manus för att ge varandra kritik? Om du skickar ditt till min mail så skickar jag till dig. Vet att det låter lite osäkert men jag är lika orolig jag. Men om du nu är osäker kan du ju alltid gå in på våran sida för att kolla upp vem jag är. hehe. så vet du vart min bervlåda bor så att säga :P. Mail: danell@crazypictures.se Sida: http://www.crazypictures.se 0 Citera
TomStac Postad 14 mars 2006 Postad 14 mars 2006 [citat=Danell]Vad skulle du säga om att byta manus för att ge varandra kritik?[/citat] Jag skall fundera på det. Låter onekeligen som ett intressant förslag. Först skall jag låta frugan och några vänner läsa igenom det innan jag bestämmer mig. Tack för erbjudandet i alla fall :) Måste erkänna att det jag har svårast för är att skriva bra dialog. Att skapa dramatik och spänning har jag betydligt lättare för. Egentligen ser jag upp till filmer som lägger fokus på det visuella och att berätta en historia med bilder. Ironiskt nog föll valet på en story som istället lägger fokus på interaktion mellan karaktärer och dialog :) Men det finns en del dramatiska och nervkittlande sekvenser som jag är mycket nöjd med. Hade hoppats på att göra en mer revolutionerande och nyskapande berättelse (även om jag medvetet försöker att avhålla mig från klichéer), men inser att filmen istället har blivit en slags sammanfattning på alla mina filminfluenser genom tiderna: Romeros Zombie-trilogi, Hoopers 'Texas Chainsaw Massacre', plus en massa andra skräckrullar. Filmskapare som jag har låtit mig bli inspirerad av är naturligtvis Tobe Hooper, men även Kubrick (jag älskar hans symmetriska foto) och Orson Welles ("En Djävulsk Fälla"). Manuset är också ett typiskt regissör-manus, dvs. det finns en massa hänvisningar till kameravinklar, bildkomposition och detaljerade beskrivningar av vad man ser i bild. Kan tyckas vara tråkigt, men jag har skrivit manuset för mig själv i första hand. Att skriva manuset har varit en kreativ process i sig. Storyn har utvecklat sig naturligt under skrivandets gång (även om jag hade vissa centrala scener färdiga i huvudet). För att få ner det som spontant har känts vara naturligt har jag nödgats att få ner detta på skrift, för senare referans. 0 Citera
Danell Postad 14 mars 2006 Postad 14 mars 2006 Känner igen mig som fan där. hehe. kul att någon är som jag. Jo jag håller med för fullt att det är svårt att skriva dialog och få den intressant. Men just denna film innehåller bara 3 karaktärer och litar sig väldigt mycket på bildspråket. Jag är en sådan som hela tiden tänker i bilder och har ibland svårt att få ner detta på papper. Vissa scener som jag vet kommer bli de coolase man sett är bara en mening eller bara två ord på manuset. Du verkar ju ha koll på vad du gör och det gillar jag. Denna film är typ mitt första riktigt "seriösa" projekt. (med det menar jag utan skämt) Håller precis på att göra klart min första långfilm och efter det, troligtvis i sommar, kommer vi filma denna film. Därför är jag väldigt intresserad på att få lite utomstående feadback. Men jag är som dig och väldigt osäker på att publicera manuset på någon sida. (som denna) Hoppas du överväger att vi kollar varandras, jag tror vi kan få ut mycket av det! 0 Citera
draags Postad 19 mars 2006 Postad 19 mars 2006 Jag brukar välja ut de som jag vet kan ärligt tycka saker, vara konstruktiva. Sen är det även bra med olika typer av personer, gärna i olika åldrar. Detta beror självklart på vad idén är. Angående rädslan för att en idé kan bli snodd. Chansen finns alltid - vart man än är - jag hör någon säga något på stan, jag gillar det personen säger - det kanske var till en bok, serie, låt, film eller så var det bara en riktig händelse. Jag gör om det till mitt. När man varje år bläddrar i Göteborg filmfestivals katalog slås man alltid av att det finns andra som har haft samma idé som man själv, som man då tyckte var wow unik. Det man kan säga är att man är unik på hur man hanterar sitt material, sina idéer, det som ibland inte syns i ett treatment, synopsis utan som kommer fram när man börjar mejsla fram dragen i självaste manuset. Fast jag förstår din oro. Jag skulle nog inte bara slänga ut en idé rakt av utan kanske välja mer vilka jag visar den för. 0 Citera
tomgrejs Postad 20 mars 2006 Postad 20 mars 2006 äh. så farligt är det väl inte att lägga ut ett manus på internet? vi som gör film här är väl ändå bara amatörer, så vad skulle det göra om nångon mer läser det eller till och med någon annan gör en film av det? jag skulle bara tycka det var kul. då skulle man ju se hur bra ens manus blev som film, och sen kan man få feedback av andra och göra sin egen film bättre. :P 0 Citera
Danell Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 Det är alltid läskigt att lägga ut ett manus för är det riktigt bra så vill man ju att det är en själv som får kredit för det. Man har ju lagt ner många timmar på det. 0 Citera
krockis Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 ja men tycker man att man har världens ide så kan man väl pitcha det mot branschfolk. vill man lära sig skriva manus och utveckla karaktärer och man inser att det kommer fler ideer så kan man lägga upp det på nätet. kolla pandan, han skriver hur mkt som helst och lägger upp här och lär sig nya saker hela tiden. jag tror inte riktigt på det här med "detta är mitt första manus och det är världens ide". första manuset man skriver blir oftast inte så bra, fast man genomarbetar det. vissa ideer funkar helt enkelt inte i formen för en kortfilm, blir för grötit. är man så rädd för att bli bsetulen kan man ju alltid regga sitt manus på någon manusbank eller så kan man gå manuskurs och utveckla sina ideer med lärarna. vilket fall som helst som måste NÅN läsa ditt manus innan du får det filmat. 0 Citera
Adam88 Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 Amatörer på olika nivåer skulle jag vilja säga, även om ingen är expert. Jag personligen skulle bli grymt förbannad om någon snor mitt manus, gör en film av det och tjänar pengar på något som jag gjort. (Och omöjligt att tjäna pengar på det kan ingen säga att det är.) Men jag fördömmer inte heller de som lägger upp sina manus t.ex. här. anser de att de kan stå ut med risken av att det blir stulet så är det upp till dem och klart de vill ha feedback (vem vill inte?). Dessutom tycker jag det är väldigt roligt att läsa andras ibland. Se hur otroligt duktiga vissa är. Men personligen så är det inget allternativ för mig. 0 Citera
jonkanon Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 Klart blir man förbannad om någon snor ens idé och dessutom tjänar pengar på den. Men då har man möjligheter för ekonomisk kompensation ifall man kan bevisa att man uppnått verkshöjd innan den andra. Mer irriterande är när man sitter och håller på en idé och måste skriva om den för att den är för lik en annan idé som dykt upp. Och sen får man göra det igen för att det dyker upp ännu en idé som är lik, men inte identisk. Dessutom får man stå ut med kommentarerna --"Ahhh du har sett xxxx!" 0 Citera
Adam88 Postad 28 mars 2006 Postad 28 mars 2006 [citat=jonkanon] Dessutom får man stå ut med kommentarerna --"Ahhh du har sett xxxx!"[/citat] Likanande har hänt mig när jag snackat med producenter och likande: "Ahhh,lite som XXXX!?" Som sagt rättirriterande, ibland. Vet inte varför det blir så för mig. Oftast är det filmer jag bara sett en gång eller bara en trailer. Undermedvetet? vem vet. 0 Citera
Jannie Postad 26 juli 2006 Postad 26 juli 2006 Om man ar sa orolig kan man skriva ut manuset, stoppa det i ett kuvert och skicka det till sig sjalv. Ar kuvertet ooppnat galler det som bevis i ratten. Bara ett litet tips sadar! 0 Citera
vilcans Postad 27 juli 2006 Postad 27 juli 2006 Det där med skicka brev till sig själv håller knappast i rätten. Vad är det t.ex. som säger att du inte klistrade igen kuvertet efter att du fick det på posten? Då är det bättre att lägga upp det på Voodoofilm för då kan Pace vittna om att filen laddades upp ett visst datum. Inte vattentätt, men ändå bättre. Angående stöld av idéer: Idéer är helt värdelösa. Själv kommer jag på en filmidé i veckan ungefär, men en idé är inte bra förrän man har skrivit ett manus på den. Det är manuset som är värt något, och manus är skyddade av upphovsrätten till skillnad från idéer. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.