Gå till innehåll

Idé torka..


Lofgren

Recommended Posts

Det finns lite olika taktiker, vissa manus har jag uppehåll från och de har funnits i mitt huvud i över tio år aktivt och har fortfarande inte kommit ut i en bra och kvalitativ enhet.

 

Men oftast handlar det om att hjärnan låst sig, man fokuserar för mycket på att komma framåt, vilket bara hindrar en. Man kan inte ta till sig annat och kan därför heller inte bearbeta den information man har.

 

Bästa receptet brukar vara att ta en promenad, för syresättningen av hjärnan brukar lösa mycket. Annars är det att uppleva något eller koppla av. Så inte vet jag, ta och gå och bowla eller något.

 

Men syresätta hjärnan är väl det universella, så ut o gå med dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se till att attackera problemen från lite olika håll. Ibland tror man att alla problem har med struktur att göra och då kan ett tips vara att fokusera på karaktärerna - eller tvärtom. Byter man infallsvinkel brukar det poppa upp en massa bra idéer...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Det första felet du redan verkar ha gjort är att du börjat skriva för tidigt. Strukturera, anteckna och fundera, men skriv ALDRIG på själva manuset förrän du vet hela berättelsen, karaktärerna, vändingarna osv.

 

Tipset är, börja från scratch, gå igenom hela berättelsen och vet vad ditt manus ska handla om.

Länk till kommentar
Share on other sites

En rask och lång promenad

simma i simmhallen (lugnt), det funkar för mig

Lyssna på musik

En rejäl kfylla kan rensa ibland, eller bara en kall öl kan få igång inspirationen.

Se på film

läs en bok

ät kolhydrater

stå på huvudet

ta en paus, försök inte tvinga fram inspriationen, det är lönlöst

Ta en tupplur

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...