Jump to content

Idé torka..

Lofgren
 Share

Recommended Posts

Det finns lite olika taktiker, vissa manus har jag uppehåll från och de har funnits i mitt huvud i över tio år aktivt och har fortfarande inte kommit ut i en bra och kvalitativ enhet.

Men oftast handlar det om att hjärnan låst sig, man fokuserar för mycket på att komma framåt, vilket bara hindrar en. Man kan inte ta till sig annat och kan därför heller inte bearbeta den information man har.

Bästa receptet brukar vara att ta en promenad, för syresättningen av hjärnan brukar lösa mycket. Annars är det att uppleva något eller koppla av. Så inte vet jag, ta och gå och bowla eller något.

Men syresätta hjärnan är väl det universella, så ut o gå med dig.

• 10 months later...
  • 3 weeks later...

Det första felet du redan verkar ha gjort är att du börjat skriva för tidigt. Strukturera, anteckna och fundera, men skriv ALDRIG på själva manuset förrän du vet hela berättelsen, karaktärerna, vändingarna osv.

Tipset är, börja från scratch, gå igenom hela berättelsen och vet vad ditt manus ska handla om.

En rask och lång promenad

simma i simmhallen (lugnt), det funkar för mig

Lyssna på musik

En rejäl kfylla kan rensa ibland, eller bara en kall öl kan få igång inspirationen.

Se på film

läs en bok

ät kolhydrater

stå på huvudet

ta en paus, försök inte tvinga fram inspriationen, det är lönlöst

Ta en tupplur