Gå till innehåll

Min nya klappa!


Nicklas

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Finns ett roligare sätt att visa vart man är i filmen istället för en tråkig mulen svartvit klampa. Jag brukar jämt skicka fram den mest korkade kompis jag har och be dom skrika ut "SCEN 3, BLADIBLAAH BLAAAH BLAH" och så vet jag exakt vart vi är. Slutar oftast med att alla börjar dansa logdans.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Snygg klappa o funktionell tror jag. Hur låter de när du smäller igen. Jag fick en hemgjord klappa i Julklapp. Gjord i trä. Men för stor o klumpig att bära med sig, får inte platts i en väska. Måste ha en sportbag. Sen när jag provade att klappa till, så får man nästan tinnitus efter, klappan blev totalt misslyckad o gör sig bättre på väggen. E nästan lite rädd att micen ska gå sönder om den är inställd på hög ljudkänslighet, då lär de ju dista rejält. O hörselskadad lär ju skådespelarna bli efter en massa omtagningar. Nu har jag byggt en miniklappa i lego fast de går inte att skriva nåt på den. Men klappet är kort lite knäpp som e bra.

Men hur gjorde du din klappa?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

En klappa har man inte bara för att synka ihop ljud och bild, den är en symbol för "nu är det allvar, nu kör vi, koncentration"!. När klappan kommer fram så är det på riktigt. Sedan är det klart att det underlättar ju vid inloggning om man ser vart man är, och det är ju en livlina om bild och ljud tar olika vägar till redigeringen. Jag har spelat in film där det saknas klappa och det känns inte lika seriöst på något konstigt sätt. Spelar man in film ska man ha en klappa, så är det bara ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...
klappa är helt sjukt praktiskt (och enkelt att använda), jag har tankat separat ljud på enkla minidiskar och bara det och lite myggor från clasohlsson (och en smula pill) har lyft ljudkvalitéen skyhögt över det vanliga pumpande konsumentkameraljudet....

Instämmer till fullo! Har sett många trådar där man frågar om vilken svindyr mik man skall köpa att sätta på sin surrande kamera placerad 5 meter från ljudkällan. Jag gör som du. Separat ljud och klappa är inte dumt även för video.

 

Och till Nicklas: riktigt snygg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...