swempa Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Tjo! Jo jag undrar om det finns någon här som kan tipsa om ett bra ljudredigerings program till PC. För nu har jag spelat in vår leranimation-film och nu ska vi spela in alla repliker, så jag undrar om det finns något bra ljudredigerings program där man också kan lägga på effekter m.m Tack på förhand! 0 Citera
leranimatör Postad 1 februari 2006 Postad 1 februari 2006 Menar du för bara ljud eller för både bild och ljud? Om du bara ska göra ljud föreslår jag Audacity det kan du ladda hem på http://www.multimedia.skolutveckling.se/scripts/view/frame.asp?i=112234 så klickar du bara på kursen om Audacity där kan du ladda hem det och lära dig om det. Om du vill ha det både för ljud och bild sammtidigt där du kan spela in repliker så finns ju alltid Windows Movie Maker på XP. Där finns också efekter. Hoppas det hjälper dig. 0 Citera
R.R Studio Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Själv använder jag Logic Pro, ett dyrt men super program. Ja tror att d bara fungerar på Mac men för PC skulle ja rekommendera Cubase SX3 eller Pro Tools...Om det bara är repliker o ingen annan inspeling ( musik, effeker ), så duger det bra med ett lite billigare eller t.om. gratis programm. Istället för att sätta ner massor med pengar på ett dyrt programm ( fortfarande om man bara vill spela in repliker) så lönar sig är att skaffa en hyfsad mikrofon o ljudkort, det finns i alla prisklasser....:)... PS. I de flesta video editerings programmen finns en ljudinbandings möjlighet....:D 0 Citera
Dirre Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Finns också Sony Sound Forge... Har själv inte använt det men har hört att det ska vara enkelt o trevligt program. :) 0 Citera
filmpro Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 känns som det här ämnet passar bättre under Musik & Ljud, men audacity är ett bra gratis alternativ, annars finns ju adobe audition t.ex. 0 Citera
00Bengtsson Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 finns det något bra gratisprogram som man kan synka bilden med ljudet? 0 Citera
leranimatör Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Som jag redan sagt men jag säjer det igen i windows XP finns gratis programmet Windows Movie maker som är ett gratis toppen program.:-) 0 Citera
Fox Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 [citat=swempa]Tjo! Jo jag undrar om det finns någon här som kan tipsa om ett bra ljudredigerings program till PC. För nu har jag spelat in vår leranimation-film och nu ska vi spela in alla repliker, så jag undrar om det finns något bra ljudredigerings program där man också kan lägga på effekter m.m Tack på förhand![/citat] Ta en titt på Adobe Audition. Finns ett demo som räcker 15-30 dagar typ. Ett genligt mig, välldigt bra program. 0 Citera
Christian van Caine Postad 30 mars 2006 Postad 30 mars 2006 Audition är ett otäckt program som ger mig allergiska utslag & klåda både här & där. Det har dom sämsta algorithmerna jag nånsin hört, stabilt som en premenstruell grävling, &, men det är min rent peronliga åsikt, tycker det är trist att arbeta i. SoundForge är, om dom inte gjort lite drastiska ändringar sen jag lessnade på det, en ren audioeditor & har inget stöd för film alls. Gratisprogram kan jag inte rekomendera nåt alls för sånt eftersom jag aldrig hittat nåt jag gillat, men Cubase, Nuendo, Pro Tools & Logic är program jag kan tala varmt om. Tyvärr kostar dom en slant, men då är det fullprofessionella program man kan utvecklas med, inte ifrån. 0 Citera
FlumbProd Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 Jodå, soundforge stöder de flesta filmformat, numera tänker sig sony pictures (som köpt soundforge från sonic foundry) att man skall använda det i kombination med vegas. De vill konkurrera med Avids utbud... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.