Anonym Posted November 21, 2003 Share Posted November 21, 2003 Adobe after effects kan man göra mycket mer i, Alam Dv är bara "Bilder" som man lägger över själva videon. Jag gillar inte alam dv, men det är bra för nybörjare som vill ha snygga effecter utan för mycket besvär. 3d studio max är nog inte så bra att göra explosioner i, tror jag men vet inte eftersom jag inte har det. Men det är ju ett 3d program. Personligen gillar jag After effects, men där är det svårt att göra explosioner "från scratch". Men det finns en rolig effect som heter shatter där man splittrar en bild ock det flyger åt alla håll. Kombinera det med en explosion från www.detonationfilms.com blir det nog snyggt. /Erik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted November 21, 2003 Share Posted November 21, 2003 det är ju inte alls bara "bilder" man lägger till. Det är ju korta animeringar som man kan placera var som helst. Pistol-flashar, explosioner... allt! Dessutom finns det massor av plug-ins på deras hemsida. Om man då dessutom använder sig av bluescreen kan man ju få det jättesnyggt! Det är relativt billigt också. Adobe after effects har jag inte hört någonting om så jag vet inte hur det fungerar. Som sagt: Var får man tag på det och vad kostar det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cruzito Posted November 21, 2003 Share Posted November 21, 2003 Skulle tippa på att AE kostar som andra program från Adobe, alltså några tusen. Fast det finns säkert några andra här som kan komma med mer exakta siffror. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anonym Posted November 21, 2003 Share Posted November 21, 2003 När jag menar "bilder" under situationstecken menar jag bilder, video ect och det att man kan placera det var som helst kan man göra i vilket videoredigerinsprogram som helst. Det enda som jag kanske skulle vilja köpa alamdv för vore "bilderna" av explosioner, muzzle flashes ect. Men visst, mitt "bilder" under sitautaionstecken kanske inte blev så bra..... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joker Posted December 17, 2003 Share Posted December 17, 2003 Det finns ingen som har råd med 3D studio Max(om man e en normal person)... det konstar ju 30 000+! Enda sättet är att tanka det eller sitta i skolan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luke Posted December 19, 2003 Share Posted December 19, 2003 FInns det inga vettiga program som inte kostar en hel förmögenhet??? jag menar ska man behöva lägga ut flera tusen för att få lite effekter i sin film?? ELLER??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted December 21, 2003 Share Posted December 21, 2003 hmm... snygga effekter och "proffisionell" video redigering överhuvudtaget kostar mycket... tyvärr ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eljoninjo Posted January 5, 2004 Share Posted January 5, 2004 Bättre att göra en miniatyr explosion mot svart bakgrund som du keyar ut sen. Blir mer organisk än de i 3d program. Sen kan du sakta ner den så ser den större ut. Personligen gillar jag inte färdiga effekter som i program som Alarmdv2 men kan va kul för nybörjare att faktiskt får bra resultat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gogg Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 [citat=anden88]är det någon som har AlamDV2???[/citat] Jag har alamdv2 ska uppgradera till dv3 nu 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 [citat=gogg][citat=anden88]är det någon som har AlamDV2???[/citat] Jag har alamdv2 ska uppgradera till dv3 nu[/citat] Det går väl inte än.. eller? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus Persson Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 3ds max priser Student version 121.00€ Vanlig version 5,142.50€ När du använder student versionen får du inte tjäna pengar på det du gör har jag för mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gogg Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 [citat=lilla_farbrorn][citat=gogg][citat=anden88]är det någon som har AlamDV2???[/citat] Jag har alamdv2 ska uppgradera till dv3 nu[/citat] Det går väl inte än.. eller?[/citat] Oj skrev jag nu... Menar när det kommer vilket är nästa månad :d 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 studentversionen får ej användas för kommersiellt bruk.. men det e ju ändå bra för att bli riktigt bra på 3dsmax tar år. dock används ej 3dsmax speciellt mkt i filmer. det är onödigt krångligt osv (jag har använt det i flera år men e inte så bra på det än). ända anledningen att använda det är om man är van vid det (kan det). ska ni dock börja använda ett 3d program så är nog maya det ni ska satsa på 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted September 10, 2004 Share Posted September 10, 2004 För oss Mac-användare så finns ju ett nytt program ute med samma funktioner som After Effects fast en del tusenlappar billigare. Det är Apple's Motion jag pratar om såklart! Det verkar vara det självklara valet i alla redigeringshyllor. Får se om man lyckas få tag på det via pappas jobb. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted September 10, 2004 Share Posted September 10, 2004 Max är inget vidare alls på explosioner, men jag kan dock rekommendera Discreets Combustion om ni vill göra explosioner. Iofs också rätt dyrt men inte om man är student som jag :) Bara för sakens skull så tycker jag bättre om Max än Maya. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted September 11, 2004 Share Posted September 11, 2004 [citat=Lasse_laser]Max är inget vidare alls på explosioner, men jag kan dock rekommendera Discreets Combustion om ni vill göra explosioner. Iofs också rätt dyrt men inte om man är student som jag :) Bara för sakens skull så tycker jag bättre om Max än Maya.[/citat] 3Ds MAX är bara ett verktyg! Är du tillräckligt duktig kan du göra otroligt snygga explosioner. Är det dom färdiga partikeleffekterna du menar i combustion? isf tycker jag att dom är lite tråkiga! dom är ju i 2d. Bra om man inte kan MAX eller har brottom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted September 12, 2004 Share Posted September 12, 2004 Man kan bygga egna partiklar om dom inbyggda är för tråkiga :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shredder Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Får allt hålla med om att 3DS Max inte direkt är nåt vidare på explosioner. Visst kan man säkert få till det snyggt om man lägger ner mycket tid på det, men det man kan få ut av combustion sparar ruskigt mycket tid och ser ändå schysst ut. Bara renderingstiden det tar att få ut partikelexplosioner i 3DS Max gör att jag väljer bort det. Tror inte det finns nån universal lösning eller nåt ultimat explosions-skapar program (har inte stött på nåt iaf). Däremot kan det bli grymt snyggt genom att kombinera tekniker i olika program. Allt beror ju på vad man ska ha explosionerna till och vilka (realistiska) krav man ställer på kvallitén. Finns iofs en bra tumregel, går det att göra i verkligheten blir det bäst... sen kan man använda valfria program att förstärka effekten och göra den ännu bättre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Vi måste nog bena ut vad en explosion är.. Räcker det med ett snyggt eldmoln och rök kan jag hålla med om att combustion är smidigt.. Vill man ha massa bråte som slungas ut och studsar/krossas realistiskt mot föremål behövs det tyngre grejer för att simulera tex gravitation. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shredder Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Precis därför jag tycker dt bästa är att kombinera tekniker från olika program. Bråte som slungas ut ur explosionen kan ett 3D program klara utmärkt, eldmoln och rök däremot låter jag hellre ett compositing program sköta. Sedan kan man kombinera bilderna å få snygga resultat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Hrrrm, använder mig av 3ds max 6.0 och rekomenderar det. program som adobe aftereffects kan inte jämnföras...tar du dig tid att lära dig programet så kan du göra allt faktiskt, 3ds max har inga begränsningar... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekei Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 [citat=lilla_farbrorn]Alltså.. vad är bäst för specialeffekter? De flesta säger att Adobe After Effects är bäst. Var får man tag på det och vad kostar det? Funkar det för pc? AlamDV verkar jättebra tycker jag. Men schönis sa att det bara var bra för nybörjare. Vad är det för skillnad? 3dStudio MAX - var får man tag på det? Kostar det 30.000+ som ronnie sa? Om ja, hur fan har ni råd med det?[/citat] After Effects har vi i skolan, vart du kan köpa det vet jag inte riktigt me fråga runt i nån datorbutik inärheten där du bor. After Effects 6.5 pro (senaste) kostar $999.00 Jag har inte testat AlamDV så jag vet inte vad det är för skillnad på det och After Effects, men senaste versionen After Effects funkar jättebra tillsammans med premiere, photoshop, audition, och encore, och jag antar att AlamDV är betydligt billigare än AE. 3dStudio Max är ett 3d program och är inte avsett för effecter om de inte är just 3d animeringar. Så då skulle jag säga att After Effects är bättre p special effecter än 3dStudio. Jag kikade lite snabbt på Discreets hemsida och fick fram att 3ds max 6 kostar 121.00€ (Det är möjligt att det jag kollade fel så kika själv på http://www.discreet.com) EDIT: hade visst missat att läsa en sida... förlåt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 hehe.. tack Tekei, men jag har redan svaret på den frågan. Det var nästan ett år sedan jag postade den. (2003-11-20) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bouveng Posted September 26, 2004 Share Posted September 26, 2004 Fyll en cylinderformad behållare med 2 liter bensin, ladda i botten med valfritt fjärrutlöst drivmedel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted September 27, 2004 Share Posted September 27, 2004 iofs så äger 3ds max adobe aftereffects som är mycket begränsat och är till för nybörjare, I 3ds max kan du göra I princip allting...finns inga som helst gränser bara din egen kunskap.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts