Gå till innehåll

Recommended Posts

• 8 månader senare...
Postad

Du har säkert en manual med en spec,

fast jag har använt mina kameror i några år och fått bra resultat vid temperaturer under -20C.

Du har stort problem med fukt om du går från kallt till varmt regelbundet.

Eftersom det bildas kondens på den kalla kameran när du tex går in.

Batteriets kapacitet brukar också minska med temperaturen.

Vet du vad du söker? eller är det en allmän fråga?

Hans

Postad

Filmat i det värsta snöiga/kalla/hemska vinterförhållanderna i många år och de enda kameror jag aldrig skulle rekomendera är Canon.. logic kort som dör, band som drabbas av fuktskador, kondens. jag skulle kunna rabbla en hel dag det som drabbat oss på Skullfilms de senaste åren men så är det, är man i kylan så finns det grundläggande grejjer.. håll bateriet varmt om det går, ha flera batterier! lämna ALDRIG bandet i kameran, ta ut det innan du sätter dig i bilen eller går in. Öppna kameran och låt den ligga några timmar när du kommer hem osv.

Postad
När det är kallare än noll är också luftfuktigheten noll. Kan vara bra att veta.

Tittar på mitt gamla Mollierdiagram och ser att visst finns det fuktighet kvar i luft under noll. Men det kan max vara 0,0025kg vatten per kg luft.

Jag såg en film på TV "Minus 58 grader" om ett par snubbar som skidade genom Sibirien vintertid. De var ute i nästan ett år. Jag undrar vad de hade för utrustning och hur många batterier de släpade med sig?

Postad

Jag såg det programmet med. De var ju inte kloka. Det var riktigt riktigt riktigt kallt. De skakade okontrollerat fullt påklädda i sina sovsäckar.

(0,0025kg vatten per kg luft är väl rätt försumbart?)

Postad

För att tala om videokameror och kyla,under gågna vinter skjöt vi en jävla massa exteriörer till en långfilm jag färdigställer.Vi sköt det mesta med en pd 150, en pd 170 och en vx 2100.Då kände jag mig mycket tillfredställd med sonys mekanik och pålitlighet många gånger under 30 grader.Men som konstaterats tidigare var det endast batterikapasiteten som minimerades

till i princip ingenting i kylan,vi hade ändå 13 np-f960 och 7 np-f750 batterier

likt förbannat hamnade vi strömnöd typ hela tiden.Batterierna ovan är sonys största till nämnda kameror.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...