Astral Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Hej! En elev till mig ville veta hur man löser detta problem. Han vill filma när en osynlig man kommer gåendes genom en skog. När den osynlige går över en lövhög på marken, så ska fotspår av honom synas. Alltså... Gubben ska inte vara i opacitet. Det enda som ska synas är fotspåren. Någon som har en idé om hur man kan lösa detta?? / Peter 0 Quote
T-kock Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Försök med ungefär samma metod som man gör när man animerar. Ställ in kameran, sätt på, stäng av, trampa i högen, sätt på, stäng av, trampa på ett annat ställe, sätt på osv. Finns säkert en bättre lösning men det är den jag kom att tänka på först. 0 Quote
gorse Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Nu spekulerar jag sjövilt eftersom jag aldrig har redigerat. Men jag har lyssnat länge på det här forumet och gissar att man borde kunna filma miljön först. Detta läggs som ett lager. Sen filmar man personen som går i snön och lägger det som ett lager. Sen borde man kunna sudda bort personen och de fotspår som han står i, så underliggande lager syns. De fotspår som är bakom den osynlige borde då dyka upp ur "tomma luften". Fotspåren kommer altså att uppträda från "tomma intet" typ en halvmeter "bakom" skådespelaren. Ni som kan, kan kan verifiera min ide? 0 Quote
Lasse_laser Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 [citat=gorse]Nu spekulerar jag sjövilt eftersom jag aldrig har redigerat. Men jag har lyssnat länge på det här forumet och gissar att man borde kunna filma miljön först. Detta läggs som ett lager. Sen filmar man personen som går i snön och lägger det som ett lager. Sen borde man kunna sudda bort personen och de fotspår som han står i, så underliggande lager syns. De fotspår som är bakom den osynlige borde då dyka upp ur "tomma luften". Fotspåren kommer altså att uppträda från "tomma intet" typ en halvmeter "bakom" skådespelaren. Ni som kan, kan kan verifiera min ide?[/citat] Enda problemet med det borde vara när själva nertrampet är, dvs då mannen trampar ner och du inte kan filma det utan att hans fot täcker det. Men det går förmodligen att lösa genom nån sort animering av opaciteten på lagret så att fotspåren träder fram ganska snabbt. Nu tror inte jag att fotspår syns speciellt tydligt i en lövhög så nån sorts mekanism (snöre, fläkt, annat) som flyttar löven kanske räcker. I vilket fall som helst så är det ett kul problem. 0 Quote
gorse Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Tror du det spelar någon roll? Om fotspåret bara är där? Man får gå rätt raskt förståss om det inte skall märkas att de bara "ploppar up". 0 Quote
jmalmsten Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 kan ju göra någon slags snabb wipe mellan klippen... borde fungera i snå och så men med löv så är det nog lite för mycket som rör sig... 0 Quote
Lasse_laser Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Nä jag tror det funkar faktiskt. Om inget kan man lägga dit skuggningar och sånt i datorn sen. 0 Quote
Mr.Man Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Kul problem! Jag skulle nog välja att göra det i post processen helt och hållet. använda typ pinch/punch verktyget för att manipulera löven. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 [citat=gorse]Nu spekulerar jag sjövilt eftersom jag aldrig har redigerat. Men jag har lyssnat länge på det här forumet och gissar att man borde kunna filma miljön först. Detta läggs som ett lager. Sen filmar man personen som går i snön och lägger det som ett lager. Sen borde man kunna sudda bort personen och de fotspår som han står i, så underliggande lager syns. De fotspår som är bakom den osynlige borde då dyka upp ur "tomma luften". Fotspåren kommer altså att uppträda från "tomma intet" typ en halvmeter "bakom" skådespelaren. Ni som kan, kan kan verifiera min ide?[/citat] varför ska man ha med personen som går över huvudtaget i det övre lagret och anstänga sig med att sudda bort honom. det blir ju precis samma sak om man bara har ett klipp med alla fotspåren i det övre lagret och maskar fram ett fotspår itaget ;) 0 Quote
Apeman90 Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Du menar som i Lotr när Frodo,Boromir, Golllum, eller vem det var som tog på sig ringen och blev osynlig och då såg man fotsteg i löven,sanden. Testa att kolla på extra material på lotr m,m. Men mekanismer låter bra i min öron i alla fall:D Men det borde ju gå att animera. 0 Quote
gorse Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 [citat=Djungelsmurfen] varför ska man ha med personen som går över huvudtaget i det övre lagret och anstänga sig med att sudda bort honom. det blir ju precis samma sak om man bara har ett klipp med alla fotspåren i det övre lagret och maskar fram ett fotspår itaget ;)[/citat] TOCK *slår sig för pannan* Självklart. Det tänkte jag förståss inte på. 0 Quote
Lasse_laser Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 [citat=Apeman90]Du menar som i Lotr när Frodo,Boromir, Golllum, eller vem det var som tog på sig ringen och blev osynlig och då såg man fotsteg i löven,sanden. Testa att kolla på extra material på lotr m,m.[/citat] Nån som har extramaterialet som kan kolla om det finns med och isåfall hur dom gjort? 0 Quote
00Bengtsson Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Hur gör man bilspår i snön då? som i "Die Another Day"? 0 Quote
Mr.Man Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 [citat=00Bengtsson]Hur gör man bilspår i snön då? som i "Die Another Day"?[/citat] Du bygger karossen av optik som böjer ljuset runt bilen såklart. 0 Quote
Jawo Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 [citat=Lasse_laser][citat=Apeman90]Du menar som i Lotr när Frodo,Boromir, Golllum, eller vem det var som tog på sig ringen och blev osynlig och då såg man fotsteg i löven,sanden. Testa att kolla på extra material på lotr m,m.[/citat] Nån som har extramaterialet som kan kolla om det finns med och isåfall hur dom gjort?[/citat] Det nämns aldrig. 0 Quote
tattarn Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Tror mest på gorses förslag, maskar man fram fotstegen ganska snabbt o kombinerar det med bra ljud så tror jag det kommer se helt ok ut. Om nu inte kameran ska röra sig.. Då blir det svårare. 0 Quote
jmalmsten Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 [citat=gorse][citat=Djungelsmurfen] varför ska man ha med personen som går över huvudtaget i det övre lagret och anstänga sig med att sudda bort honom. det blir ju precis samma sak om man bara har ett klipp med alla fotspåren i det övre lagret och maskar fram ett fotspår itaget ;)[/citat] TOCK *slår sig för pannan* Självklart. Det tänkte jag förståss inte på.[/citat] och jag trodde det var så du menade...0.0 bilspåren i snön kan ju göras på precis samma sätt... 0 Quote
Lasse_laser Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 [citat=Mr.Man][citat=00Bengtsson]Hur gör man bilspår i snön då? som i "Die Another Day"?[/citat] Du bygger karossen av optik som böjer ljuset runt bilen såklart.[/citat] Byggsatsen köper du enklast på Elfa.se. Går under "avancerad" så du behöver kunna löda lite. Förövrigt tror jag dom spåren är mer eller mindre animerade i datorn. 0 Quote
Gussyl Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jag kommer osökt att tänka på gamla julkalendern Trolltidet som börjar med att man ser tomtenissens spår i snön. OK det syns ganska väl att det är en frigolitplatta med utstansade fotspår som nån drar ner i lagom takt. Kunde kanske funka med löv också. Bara man kör ganska close up. 0 Quote
Mannemoviemaker Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 [citat=Gussyl]Jag kommer osökt att tänka på gamla julkalendern Trolltidet som börjar med att man ser tomtenissens spår i snön. OK det syns ganska väl att det är en frigolitplatta med utstansade fotspår som nån drar ner i lagom takt. Kunde kanske funka med löv också. Bara man kör ganska close up.[/citat] Ja tänker också på den!!!! :D Minnen.... ;) 0 Quote
Recommended Posts