Jump to content

Astral

Members
  • Posts

    76
  • Joined

Personlig information

  • City
    Göteborg
  • Job/title
    Medielärare/ Fotograf
  • Name
    Peter

Filmskapande

  • Influences
    Tim Burton
  • Interests
    Foto, film och video

Astral's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. En kortfilm som jag både filmade, skådespelade i, samt redigerade. Idén uppkom när jag var hemma och hälsade på i Norrland under julen 2011. Det var extremt tråkigt där och jag upplevde att många människor gick omkring och hade en "macho" attityd. Gick därför lös i Morsans gamla klädförråd och gjorde en liten film på temat, där jag driver med alltihopa. Filmen är filmad med min Canon EOS 5D MK II och är redigerad i Adobe Premiere Pro 5,5. Färgkorrigeringen är gjord i Adobe After Effects 5,5 Länk till filmen: En liten film om attityd - YouTube
  2. Det fungerar Max DET FUNGERAR NUUU!!! Jag är så jävla lycklig. Har kämpat med detta in på småtimmarna i 3 dagar nu. Avinstallerade CS5, Installerade om allt. Har försökt rendera ut i alla tjocka, smala, långa och korta format som finns. Har ...provat alla inställningar, alla olika CS program. Har pratat med experter på forum. Har kört memtests, har kört processor tests. Har flashat bioset. Har börjat kolla på priser på en ny dator o.s.v I morse kom sista åtgärden. Avinstallera Vista och Installera Windows 7. Nu renderar den som en klocka =) Hade panik, eftersom jag sitter på ett gigantiskt renderingsjobb som är värt mycket pengar...
  3. Tack för tipset. Hade redan senaste versionen av Premiere. Gjorde dock alla övriga steg på listan, men programmet/Programmen hänger sig ändå. Jag har gått så långt att jag körde ett memtest och flashade om bioset på datorn. Allt fungerar som det ska. Mediaencodern/Premiere använder som mest ca 43-44% av processorkraften. Det kommer olika långt varje gång innan det kraschar. Ibland till 13-14% Ibland till 40-50%.
  4. Jag har försökt med mtsfiler, Mpeg2 filer och Quicktimefiler. Alla i upplösningen (1440 x 1080i) Att jobba i timelinen är inga problem. När jag sedan ska rendera bort det röda strecket, så hänger sig premiere. Om jag exportera timelinen till Adobe media encoder så renderar den ca 1/3 och hänger sig sedan. Har även försökt gå via aftereffects CS5. Precis samma sak. Vid utrendering hänger sig filerna OAVSETT vilket format jag försöker rendera ut i. Har provat alla H264, Mpg och Quicktimeinställningar jag kan komma på. Har aldrig tidigare haft problem. Har kört CS3, sedan CS4 och nu CS5:an Kör Vista 64bitars, men 6 gig ram. Har en dualcore 2,6 gigaherz AMD Felmeddelandet som dyker upp från mediaencodern är följande Problem signature: Problem Event Name: APPCRASH Application Name: Adobe Media Encoder.exe Application Version: 5.0.1.0 Application Timestamp: 4c5bf70b Fault Module Name: ImageRenderer.dll Fault Module Version: 5.0.0.0 Fault Module Timestamp: 4c5be0cb Exception Code: c0000005 Exception Offset: 0000000000180d4e OS Version: 6.0.6002.2.2.0.256.1 Locale ID: 1053 Additional Information 1: 0094 Additional Information 2: 5860598554627894a4ae6844fd331c5e Additional Information 3: 4e82 Additional Information 4: 4604796c704624c9c98d638ada3c555e Snälla! Har någon en lösning på problemet?? Jag får panik!!
  5. Hej Visste inte vilken kategori jag skulle posta detta i. Jag försöker här... Hur kommer det sig att när man ibland drar in en ljudfil från en original CD-skiva så "peakar" höger och vänster ljudkanal i Premiere och slår över till rött?? Skivan är ju mastrad och fungerar perfekt i en stereo. Men i premiere får man man snällt sänka ned volymen på det ljudspåret för att slippa "peaken" Tacksam för bra svar / Peter
  6. Jag jobbar som lärare i Rörlig bild. På min A-kurs får eleverna jobba med lite enklare videokameror för att senare övergå till PD-150/170 och HDV baserade FX1/FX7 Eleverna i A-kursen har jobbat med kameran Panasonic NVGS-120. Jag tyckte den var prisvärd. Den hade 3CCD DV in och ut och framförallt den var BANDBASERAD!!!! Nu har dessa kameror börjat göra sitt och jag ska köpa in nya. Jag vill helst jobba bandbaserat och gärna i DV-formatet. Men jag hittar inte en enda kamera i prisklassen 4-6000:- som kör med DV-band, 3CCD och SD upplösning. Anledningen till att jag vill jobba med band är för att det rör sig om många olika elevgrupper. Det är alltid lättast för dem att lagra sitt råmaterial på ett band som man själv ansvarar för. Om kameran är minneskorts eller hårddiskbaserad måste jag avsätta tid från lektionen för överföring av material och det blir ofta ett dilemma p.g.a tidsbrist. Anledningen till att jag vill jobba i SD är för att eleverna på B-kursen som jobbar med HDV formatet stöter på massvis med problem vid renderingar, arbete med färgkorrigering och effekter/keyframing... Dessa problem är i stort sett obefintliga när vi jobbar i SD Någon som har några tips??
  7. Tack för svaret. En ny fråga då. Hur fungerar det egentligen om man skapar exempelvis ett 720p projekt och slänger in klipp med olika fieldrenders uppblandat med progressive material?? Måste man deinterlacea klippen med "upper och lower" och rendera ut dom innan man petar in allt i progressive scan timelinen??
  8. Hej Jag jobbar som rörligbild lärare och frilansar även lite på sidan om. Ett mycket känt Svenskt hårdrocksband hörde av sig och berättade att en ny video skall göras till en låt från deras kommande skiva. Dom ville rådfråga mig angående "workflowet" i Adobe Premiere CS4 eftersom en av killarna ska redigera ihop det mesta själv. En av medlemmarna i bandet sitter på tonvis med material som är tänkt att figurera i videon ( Lite roadmoviestuk kan jag tänka mig) Problemet är att det är filmat i HD, SD och HDV samt (gissar jag) 4:3 och 16:9 Han frågade mig om det går att blanda alla dessa format på ett bra sätt. Min första analys säger att det skulle fungera om han väljer att göra slutprodukten i SD format, men att det skulle skita sig fatalt om han väljer att göra den i exempelvis full HD Någon som har några tips, funderingar kring detta problem??
  9. Tack för att du tog dig tid att titta. Skulle vara kul att se något som du gjort någon gång / P
  10. Jag håller med dig till 100%. Byggde en liten dolly av en skateboard till förra filmen, men den gav inte tillfredsställande resultat. Får försöka hitta någon ny lösning Tack för konstruktiv kritik
  11. Här är en youtube länk till en film som jag och mina kompisar spelade in på 6 timmar i Gällivare sommaren 2009. Genren kan klassas som splatter/skräck och den är ca 8 minuter lång. Handlingen är usel eftersom vi spånade fram den under filmandets gång (Inte det smartaste draget vi gjort) Vi gjorde hur som helst filmen bara för att det är roligt att filma. Nästa projekt blir mer genomarbetat ;) http://www.youtube.com/watch?v=hJU94dmuelc Jag har filmat den med en PD 170 och redigerat i Premiere/after-fx CS4 Jag är ganska nöjd över vissa after-fx kompositioner, samt musiken som min bror gjort / Peter
  12. Hej Sitter och försöker lära mig Premiere CS4. Har jobbat i alla versioner från 1,5 och uppåt och blir konfunderad över en ny feature Varför blir pixel aspect ration för ett PAL DV 4:3 klipp 1,094 när den alltid tidigare varit 1,07?? Samma sak med ett PAL DV 16:9 klipp... Tidigare har det alltid varit 1,433 och nu 1,4587 Tacksam för en bra förklaring till detta / Peter
  13. Hej Jag har filmat material med en Sony HDR FX7. Har tankat in via firewire och bearbetat materialet i Premiere V2.0 i upplösningen 1440 x 1080i mpg2 Personen som ska ljudlägga materialet ville ha en arbetskopia i Quicktime 720 x 576i. Därför renderade jag ut en kopia i Animated Quicktime 720 x 576. När jag sedan tittar på filen så interlacear det utav bara h-vete. Någon som vet varför det blir så, och hur jag ska lösa problemet?
  14. Filmen är inte inspelad i Göteborg. Men jag bor där!
×
×
  • Create New...