Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Visste inte vilken kategori jag skulle posta detta i. Jag försöker här...

Hur kommer det sig att när man ibland drar in en ljudfil från en original CD-skiva så "peakar" höger och vänster ljudkanal i Premiere och slår över till rött??

Skivan är ju mastrad och fungerar perfekt i en stereo. Men i premiere får man man snällt sänka ned volymen på det ljudspåret för att slippa "peaken"

Tacksam för bra svar

/ Peter

Postad

Det är ju ok att gå upp "till" 0 men inte över. Vissa mastrar är ju så komprimerade och toppade så max ligger verkligen på max. Sedan att det ser ut som att det "slår över" i programmet behöver inte vara att det slår för högt. Är likadant i Pro Tools kan jag ju meddela, lite irriterande ibland. Sänka måste du ju ofta göra alla gånger ändå, då du aldrig vill ha så hög musik i en film. Så länge det inte låter distat så behöver det inte vara fel på importeringen.

Postad

Well, vad han skrev så var just problemet dist.

Har haft samma problem med mixar vi försökt muxa i Premiere tidigare åsså, där peakarna, trots att dom ligger sejfade på max -3, distat.

Vet inte exakt vad det beror på, men skulle gissa att det är nåt skit med att Premiere vill hantera ljudet i 32 bitar av nån anledning.

...antingen det eller nån muggig inställning. Eftersom det inte var jag som muxade det så har jag ingen aning. Inte han heller tyvärr...

Premiere suger på ljud, så det bästa du kan göra är att lägga allt ljud i något annat program.

Men jag klurar på om det är det som är problemet här, eller om du har annat, exempelvis dialog, över åsså?

Alla kommersiella CD-skivor är, till skillnad från film som håller sig ganska lågt, av regel maximalt limiterade till -1 oavsett dynamiken. Minsta lilla ljud man lägger till extra då kan lätt & ledigt tippa hela mixen över kanten.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...