Astral Postad 17 september 2009 Postad 17 september 2009 Jag jobbar som lärare i Rörlig bild. På min A-kurs får eleverna jobba med lite enklare videokameror för att senare övergå till PD-150/170 och HDV baserade FX1/FX7 Eleverna i A-kursen har jobbat med kameran Panasonic NVGS-120. Jag tyckte den var prisvärd. Den hade 3CCD DV in och ut och framförallt den var BANDBASERAD!!!! Nu har dessa kameror börjat göra sitt och jag ska köpa in nya. Jag vill helst jobba bandbaserat och gärna i DV-formatet. Men jag hittar inte en enda kamera i prisklassen 4-6000:- som kör med DV-band, 3CCD och SD upplösning. Anledningen till att jag vill jobba med band är för att det rör sig om många olika elevgrupper. Det är alltid lättast för dem att lagra sitt råmaterial på ett band som man själv ansvarar för. Om kameran är minneskorts eller hårddiskbaserad måste jag avsätta tid från lektionen för överföring av material och det blir ofta ett dilemma p.g.a tidsbrist. Anledningen till att jag vill jobba i SD är för att eleverna på B-kursen som jobbar med HDV formatet stöter på massvis med problem vid renderingar, arbete med färgkorrigering och effekter/keyframing... Dessa problem är i stort sett obefintliga när vi jobbar i SD Någon som har några tips?? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.