Fidde Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Precis som rubriken lyder, vilken eller vilka kameror använde man vid inspelningarna av denna serie. Nu ber jag inte om åsikter om själva serien, utan enbart information om bildtekniken =) //Fidde 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiberg Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 är inte 100% säker här men jag tror det kan va panasonic (ag-dvx100). dock inte helt säker på modellen. tycker också som att dom har använt sig av "dv rig pro". kanske e lrtv som ligger bakom deras utrustning!? enklast e väl o höra med produktionsbolaget... //johan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 nej! det är en X2000!!! Helt säker. Dom använde såna kameror när jag spelade Frodo i LotR-triologin... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speero Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 X2000 är ett tåg ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 nej det är det inte 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 Jo, X2000 är ett varumärke (koncept) för ett snabbtåg med drivenheten X2 som byggdes av ABB mellan 1989 och 1998. Fakta X2000 är främst avsedd för att trafikera järnväg som normalt sett inte är avsedd för snabbtåg, men där det ändå finns ett behov av en högklassig, snabb resa. Tack vare sin korglutning kan tåg av typen X2 köra upp till 30 % fortare än vanliga tåg i kurvor. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/X2000_exteri%C3%B6r_vid_k%C3%B6rning_i_Tormestorp_SJ_AB.jpg/200px-X2000_exteri%C3%B6r_vid_k%C3%B6rning_i_Tormestorp_SJ_AB.jpg Tågtypen är avsedd för att köras mellan större städer, och sällan göra uppehåll. Därför har tågen tagits ur regional trafik på t.ex. Svealandsbanan. Sedan tågen introducerades i september 1990 har mer än 25 miljoner resor gjorts. Idag är X2000-tågen den vanligaste tågtypen på de stora linjerna i Sverige. År 2005 inleddes ett stort projekt med att totalrenovera alla gamla X2000-tåg och Linxtåg till modernare standard. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/X2000_f%C3%B6rsta_klass_%281kl%29_interi%C3%B6r_SJ_AB.jpg/200px-X2000_f%C3%B6rsta_klass_%281kl%29_interi%C3%B6r_SJ_AB.jpg Om X2 Huvudartikel: X2 Tåget har en största tillåten hastighet på 200 km/h, men har vid provkörning kommit upp i 276 km/h vilket är svenskt rekord. Men körs avsevärt mycket långsammare pga att axlarna ej hållit för belastningen som uppstår i kurvorna. Korglutningen innebär att tåget har mjuka boggier och därför kan luta med, eller luta inåt, i en kurva. X2000 får ibland stanna på plant spår för att nollställa datorn som hanterar kurvlutningsautomatiken. Tågföraren, som kan köra tåget från två ändar eftersom det finns en förarhytt i varje ände, kan gå genom tåget för att köra åt andra hållet. Motor finns det bara i ena änden. Kostnaden per person i energiförbrukning för sträckan Stockholm-Malmö är 1 krona och 17 öre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 Nej, det är en kamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 [citat=qwertyunion]Nej, det är en kamera.[/citat] är det andra ord på ditt språk du behöver hjälp med? Tolkar till allt möjligt! Ditt tangentbord verkar konstigt.Byt till ett sånt som jag har. Vilken av de 10000 dvärgarna var just du i filmen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 hoho... har aldrig sett en tråd braka iväg så offtopic så snabbt... rekordvarning... och för att tillföra lite vettigt... kan det inte vara så att du syftar på V(!)X2000? från sony och ser ut så här? http://www.dvinfo.net/sony/index.php men det är alltid roligt med ett gott skratt, den där hade jag inte väntat mig... nu ska jag utlåta en liten smiley också ^_^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 HAHAHA fyfan vad word! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leranimatör Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 X2000 är inte det en sorts soppa? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 Kvalitets forum vad är det?......Sorgligt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Java ex Machina Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 [citat=lilla_farbrorn]Kostnaden per person i energiförbrukning för sträckan Stockholm-Malmö är 1 krona och 17 öre.[/citat] så det är DIT pengarna från tågbiljetten går... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leranimatör Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 Åka tåg och åka tåg, det är bara dyrt, kan inte alla göra som jag. Jag har en privat tunnel till Malmö sunnersta Tierp Uppsala och min kusin någonstans på Frösön. Och till alla andra ställen där du behöver ha shärp tv avgiftskontroll i. Och för att svara på den riktiga frågan så kan jag säja att det är nog en film kamera. :~ :o :) :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 [citat=leranimatör]Åka tåg och åka tåg, det är bara dyrt, kan inte alla göra som jag. Jag har en privat tunnel till Malmö sunnersta Tierp Uppsala och min kusin någonstans på Frösön. Och till alla andra ställen där du behöver ha shärp tv avgiftskontroll i. Och för att svara på den riktiga frågan så kan jag säja att det är nog en film kamera. :~ :o :) :([/citat] Filmkamera för att spela in x antal timmar tv-program? :/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted March 27, 2006 Share Posted March 27, 2006 http://img15.imgspot.com/u/06/85/15/threaddie1143492276.jpg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheBrotherOfLight Posted March 29, 2006 Share Posted March 29, 2006 Alltid lika roligt när lilla farbrorn skriver. Även om hans inlägg skulle vara tråkiga så har han ju i alla fall det härliga citatet i signaturen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kfilms.se Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 BUMPbimp. 100höjdare (senaste säsongen), samt Hello Africa - vilka kameror? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts